Polo 9n3, 1.4 16V, 2006: Bonkend geluid met rechtdoor rijden

Sinds een tijdje heb ik een vaag probleem met mijn VW Polo 9n3, 1.4 16V uit 2006.

Als ik er geen last van heb rijdt de Polo als een zonnetje; geen trilling, kaarsrecht, stil, etc.

Op het moment dat het "probleem" begint klinkt het alsof iemand met een hamer tegen mijn versnellingsbak/rechter ophanging aan het slaan is. Het geluid lijkt nog het meeste op het getik van een defecte homokineet, echter gebeurt dit pas nadat ik een tijdje (lees; soms 30 tot 60 km (half uur tot uur rijden) nergens last van) rechtdoor rijd op de snelweg.

Het geluid is snelheidsafhankelijk, gaat weg als ik de koppeling indruk/in zijn vrij zet (soms nog 5 tikken na het ontkoppelen), het geluid lijkt harder als de "as belasting" groter wordt (helling op, optrekken, afremmen op de motor).

Op het moment dat ik er last van hem, ga ik snel van de snelweg af. Na een paar acht-bochtjes te hebben gemaakt met volle uitslagen van het stuur lijkt het zich tijdelijk op te lossen.

Ik hoop/denk dat dit de homokineet is van mijn rechter aandrijfas aan de versnellingsbak.

Mijn schoonpa heeft bovenstaande problematiek voorgelegd bij zijn garage met het volgende antwoord: "er is een grote kans dat de versnellingsbak stuk is/gaat schijnt vaak voor te komen dat bepaalde klinknagels afbreken die dan ergens tussen gaan zitten komt vaak voor bij Polo's vanaf 2000-2004 niet mee door blijven rijden word hoogstwaarschijnlijk een ruilbak."

Iemand die dit probleem herkend?

Als ik de aandrijfas in zijn geheel wil vervangen/bekijken, heb ik nog gekke/speciale/uitzonderlijke gereedschappen nodig naast de 12 kantige VW Torx (heb ik thuis)?

Twee geluidsfragmenten:
https://clyp.it/lum3in5r
https://clyp.it/cceadjvr
 
Gezien je verhaal dat het geluid weg is bij ontkoppelen kan je de aandrijfassen wel uitsluiten,
Zou dan eerder aan koppeling of drukgroep trekveer vork enz die richting denken.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
De gedachte van "torsie/koppel" op de aandrijfas zetten, en dus ook de homokineet, staat hier los van denk je?

En het klinknagel verhaal? Weleens eerder gehoord?

Helaas kan ik pas na 3 februari er zelf onder kruipen, dus zit meer te oriënteren op dit moment.
 
Kapotte homokineet hoor je altijd als je max instuurt.
Dat zou je kunnen proberen, maar gezien het weg is als je je koppeling intrapt en het geluid best hard is in het fragment.
Denk ik eerder wat anders.

Er zijn wel eerder problemen met vreemde geluiden langs gekomen.
Vaak koppeling gerelateerd.

Die klinknagels zitten denk ik ook in de koppelingsplaat,
Als de koppeling bijna op is slipt die daar op.
Maar het blijft gokken, tot je hem open hebt gehad.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: stefan r
Wat mij niet los kan laten is dat het "wiel-snelheid afhankelijk is" en niet de motor RPM. Als het aan de koppelingskant zou zitten, verwacht je toch ook verschil in frequentie met een andere versnelling en meer toeren?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!