Polo 6n1 Verhaal en vragen over...

Ja hoor, ik heb dus ong. een half jaar geleden mijn eerste auto gekocht!
Ben ook sinds vandaag lid op dit forum dus ik dacht, laat ik mijn auto even voorstellen en heb ook een aantal vragen.

Ik bezit een polo 6n1 uit '96 AEX 1.4 44kw.
Geen airbag, geen airco, geen elektrische ramen, heerlijk puur autorijden.
Een aparte polo vind ik, ik kan de voor en achterbumper (zie foto voor voorbumper) bijna nergens vinden op een andere polo. Mijn achterbumper bestaat uit 2 delen, een metalen onderbumper en een kunststof bovenbumper. Weet niet waarom dit is.. een optie?
Met stuurbekrachtiging gelukkig, de grijze stoelen heb ik vervangen voor de mooiere zwarte.
Ook heb ik de kilometerteller vervangen voor die met een grijze achterplaat i.p.v de zwarte.
Deurpanelen vervangen voor/van een nieuwere polo, heb nu zwarte stof i.p.v dat leer/vinylen en speakers in de deuren!
En ja, ik heb angel-eyes gemonteerd. Vind dat deze een mooie look geven, sorry als het te ricer is. Verder houd ik wel van de ''stock look.''
Ook heb ik een alarm geinstalleerd.
Het eerste wat ik natuurlijk heb gedaan is opgepoetst, schoongemaakt en een beurt gegeven.
Nieuwe waterpomp. distributie, thermostaat, olie, oliefilter.

Foto:
IMG_20190522_220403.jpg
De polo heb ik overgekocht van een buurjongen voor een EUR 300, afkomstig van een eerste eigenaar en dealer onderhouden en hij had er ong. een half jaar mee gereden voordat hij een mk4 golf cabrio kocht en had in die tijd geen enkel werk nodig voor de APK. Vanaf heden moet ik wel lassen en wat andere dingen voor de APK doen. (apk volgende maand, wish me luck...o_O) Vond/vind het zelf een leuk project alleen nu moet ik kijken of ik hem verder maak of toch verkoop... er is mij verteld dat hij economisch gezien total-loss is maar ik hou echt teveel van deze auto. (liever niet verkopen, rijdt te lekker en mis niets.) Anders in het uiterste geval koop ik iets van een Vento of toch weer een polo.. maar dan koop je ook vaak rotzooi van iemand anders en mijn argument om deze auto weer te maken is dan ook 'Dan weet ik wat eraan gedaan is en hoe het gedaan is'. Ben zelf opgegroeid met Renault, kan je nagaan. Ik hou echt van jaren 90's autos, de styling, lekker blokkerig en hoe het rijdt. Heerlijk. Ik heb niets met nieuwere auto's. geen ziel, geen gevoel wanneer je rijdt.

Op de misschien te-doen lijst staat:
-Schokdempers (Merk TRW, goede ervaring mee.)
-Koppeling MOET vervangen worden
-Brandstof filter (mann-filter, al gekocht.)
-Contactslot elektrisch gedeelte (heb een startknop moeten maken), kreeg bus van het stuur gedeelte NIET los.
-Deukjes maken & spuiten
-Misschien aftermarket elektrische ramen
-Roestmonster aanpakken (bodem, dorpels zijn nog oké.)
-Aftermarket uitlaat met diep klinkende demper, geen blik geluid.

Gedaan lijst:
-Brembo Remschijven en Remblokken gemonteerd
-Nieuwe banden gekocht
-Zwarte stoelen erin gezet
-Dubbele claxon gemonteerd
-Versterker , condensator ,speakers erin gezet.
-Trekhaak gemonteerd, elektra gemaakt.
-Angel eyes gemonteerd
-Beurt gegeven , niet alleen cosmetisch dus haha
-Nieuwe koppelingskabel
-Een busje poets gebruikt (rood, leuke kleur om te poetsen zeg)
-Alarm gemonteerd, schoksensor en alle rotzooi erbij.
-Nieuwe antenne erop, oude, originele is eraf gejat toen ik op vakantie was.
--------

Nu heb ik een aantal vragen.
-Wil er toch iets van een Turbo opzetten. (uiteindelijk) Puur voor het optrekken en geluid, hoef geen honderden pk's eruit te krijgen of op te vallen. Zat erover na te denken dit zonder intercooler te doen en de boost laag te houden met een dump valve erop. Waar moet ik voor de olie TOEVOER naar de turbo zijn? waar moet ik intappen? Return gaat terug in de oliepan. Ga gewoon een turbo uit een sloopauto trekken en erop knallen.
-Past zo'n kilometerteller in mijn polo?
Heb zelf deze:
rtgn.png

Maar wil graag deze, deze ga ik van een sloop auto halen als ik deze vind met plasticje, ze zijn wel anders van elkaar, vandaar dat ik vraag of het moet passen als ik dat plasticje overzet:volkswagen-polo-6n1-1999-images-35184.jpg

-Stuurverstelling laat los, stuur kan ineens naar beneden donderen tijdens een bocht. Nu zag ik dat dit geen bout is? Is dit nog te maken of moet er gewoon iets nieuws op. In het uiterste geval gewoon vastlassen op mijn positie, jammer dan.

-Koppeling. Welke?
Heb gelezen dat Luk en Valeo er vanaf standaard ingaan. Sachs heb ik goede verhalen en slechte verhalen over gehoord.
Dit laten doen kost over de 300 euro heb ik begrepen en zo'n setje kost ong. 9 tientjes - 100 eur. Zelf vervangen weet ik niet. Ben ik voorzichtig mee. Heb liever dat ik kan rijden na een dag dan dat ik er een week over doe, ken mezelf wel een beetje.

Motor wissel...
Mocht dit blokje in elkaar lopen en ik vind het de moeite nog waard om er iets anders in te knallen, welke blokken passen in de 6n1?
Iets van een audi 80 zou mooi zijn maar vgm past dat nooit. of een 6n2 blok, iets wat sneller is in ieder geval. Snap wel dat je de engine mounts moet aanpassen.

Zal vanaf nu soms updates plaatsen als ik wat doe of ik hou het voorlopig hierbij, zou wel graag hulp willen bij mijn vragen. Alvast Bedankt!

-Venturas
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Bedankt voor de reacties!

Heb vandaag maar even onder de polo gekeken en... jawel..... kan het zo wegtrekken.

IMG_20191020_174817.jpg

Maar volgensmij is dit niet in de bodem als ik zo kijk, alleen onder de 'tectyl'
 
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Welkom!

gave wagen! ja, oude auto's geven veel meer beleving dan nieuwe auto's! mee eens! alleen hebben ze ook onderhoud voor oude auto's...
Roestplekken bij oudere VW's:
-voorspatbord op de plek waar deze samenkomt met de dorpel
-achterspatbord op de plek waar de koets overgaat in de dorpel (binnenkant van je spatbord)
-dorpels (over de gehele lengte)
-bodemplaat terhoogte rubberen dopjes
-reservewielbak

Mijn advies voor laswerk aan deze auto: las er letterlijk een plaat OVERHEEN. dit is de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier omdat, zoals je zelf al aangaf, de auto economisch totalloss is.

Jou dashboard weet ik niks vanaf helaas.

motoren passende in de 6n1:
- 1.8 20vt
- 1.8 16v
- G60
- G40
- 1.3
- 1.0
- 1.6TD
- VR6
Dit zijn geen 1op1 swaps en je zult altijd veel moeten aanpassen... als je een snelle makkelijke swap wilt doen zou ik kijken naar de grootst mogelijke motor (benzine/diesel) geleverd in de Polo en daar dan naar het snelste/grootste model zoeken. 1.8 G60 is bijvoorbeeld een 1.8 8v blok die al in de Golf 1 lag. alleen intern aangepast op het vermogen. 1.8 20vt is een 1.8 onderblok met veel overeenkomsten met de 1.8 8v alleen dan een 20v kop en een turbo erop. VW is net lego, met enige moeite en verstand is alles mogelijk!

koppeling wisselen stelt eigenlijk niks voor. met 2 man is dit bijna in een halve dag te doen. In je eentje zal dit ongeveer een dag in beslag nemen. Ik weet niet waar je precies woont? Eventueel wil ik jou koppeling wel vervangen voor een "forumprijsje" ;p Samen met mn maat is dit binnen een dag gefixed voor je!

veel plezier met je eerste autootje!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Venturas
Welkom!

gave wagen! ja, oude auto's geven veel meer beleving dan nieuwe auto's! mee eens! alleen hebben ze ook onderhoud voor oude auto's...
Roestplekken bij oudere VW's:
-voorspatbord op de plek waar deze samenkomt met de dorpel
-achterspatbord op de plek waar de koets overgaat in de dorpel (binnenkant van je spatbord)
-dorpels (over de gehele lengte)
-bodemplaat terhoogte rubberen dopjes
-reservewielbak

Mijn advies voor laswerk aan deze auto: las er letterlijk een plaat OVERHEEN. dit is de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier omdat, zoals je zelf al aangaf, de auto economisch totalloss is.

Jou dashboard weet ik niks vanaf helaas.

motoren passende in de 6n1:
- 1.8 20vt
- 1.8 16v
- G60
- G40
- 1.3
- 1.0
- 1.6TD
- VR6
Dit zijn geen 1op1 swaps en je zult altijd veel moeten aanpassen... als je een snelle makkelijke swap wilt doen zou ik kijken naar de grootst mogelijke motor (benzine/diesel) geleverd in de Polo en daar dan naar het snelste/grootste model zoeken. 1.8 G60 is bijvoorbeeld een 1.8 8v blok die al in de Golf 1 lag. alleen intern aangepast op het vermogen. 1.8 20vt is een 1.8 onderblok met veel overeenkomsten met de 1.8 8v alleen dan een 20v kop en een turbo erop. VW is net lego, met enige moeite en verstand is alles mogelijk!

koppeling wisselen stelt eigenlijk niks voor. met 2 man is dit bijna in een halve dag te doen. In je eentje zal dit ongeveer een dag in beslag nemen. Ik weet niet waar je precies woont? Eventueel wil ik jou koppeling wel vervangen voor een "forumprijsje" ;p Samen met mn maat is dit binnen een dag gefixed voor je!

veel plezier met je eerste autootje!
Zo! dat is veel informatie. Bedankt!

Hmm, denk maar dan dat ik er een plaatje overheen zet mocht dit nodig zijn voor de APK.

Helaas van het dashboard, mijn 'nieuwe' teller is gister stuk gegaan dus alleen maar meer reden om nu weer een andere te zoeken ;)

Toppie, zal eens kijken naar een andere motor wanneer ik meer heb gespaard haha. de 1.8 20vt lijkt me dan wel interessant, even kijken wat het meest overeenkomt met engine mounts en ophangingsgebeuren voor koelvloeistoftank en dat soort zaken. Denk wel dat ik alles ergens anders kan ophangen maar we kijken wel! Morgen-overmorgen maar even kijken voor een tellertje, zal wel wat plaatsen als het is gelukt om alles over te zetten mocht ik er 1 vinden.

Woon zelf in prov. Utrecht, net buiten Amsterdam.
Zal erover nadenken, wel bedankt voor het aanbod! Kijken of het nog de moeite waard is na de keuring, zo ja, misschien hoor je van me ;)
 
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
@Venturas.
Welkom :)

Vergeet niet dat ook alles moet passen kwa versnellingsbak aandrijfassen ect.
Ook je zekeringenkast + alle bekabeling moet veranderd worden.

Wat volgens mijn wel aardig te doen is in een 2.0l 16v(abf motor dacht ik) uit een golf 3 gti in te bouwen, motor heeft 150pk standaard.
Deze heb ik in het verleden wel is mee geholpen in een vw Jetta te bouwen.
Ging vrij rap met custom uitlaat Big Grin
 
  • Leuk
Waarderingen: Venturas
@Venturas.
Welkom :)

Vergeet niet dat ook alles moet passen kwa versnellingsbak aandrijfassen ect.
Ook je zekeringenkast + alle bekabeling moet veranderd worden.

Wat volgens mijn wel aardig te doen is in een 2.0l 16v(abf motor dacht ik) uit een golf 3 gti in te bouwen, motor heeft 150pk standaard.
Deze heb ik in het verleden wel is mee geholpen in een vw Jetta te bouwen.
Ging vrij rap met custom uitlaat Big Grin
Bedankt!

Inderdaad,dat is nogal een klus dus..
150pk klinkt wel heel leuk.
Ja, in een jetta heb je ook meer ruimte denk ik haha.

-----

Heb vandaag een teller gekocht alleen de stekker past dus niet.. zoals ik alhad verwacht.
Met wat liefde van een hamer om de ijzertjes te buigen heb ik m erin gekregen, zit ruimte tussen maar jammer dan. Beetje schroefen hier en daar, beetje zagen haha.

Nu is mijn vraag,welke draad is in hemelsnaam welke en wat voor soort teller is dit? Type is 6n0919 860T.
want alle machtig heb lopen zoeken maar vind alleen 6n2 wiring diagrams. Heb begrepen dat er een adapter hiervoor bestaat? Ga het gewoon zelf omdraden denk ik. Helft van de draden heb ik toch niks aan (geen ABS, airbag, etc)
Internet zegt GTI teller maar heb m van een standaard 1.4 uit gesloopt en de naalden weer recht gezet. (dus foto klopt niet helemaal, heb de benzinemeter al terug gedraaid:
Heb ook 12v direct op geel+geel/rood gezet en - op aparte bruin maar toen ging het klokje half branden en toen hield ie ermee op.. geen idee. was werkend eruit gehaald voor zover ik weet maar geen garantie op elektra... ben op dit moment ook bezig om wat draadjes op 12v te zetten..

IMG_20191213_151707.jpg
 
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Oooohnoo! Niet zomaar ergens lukraak 12v op zetten! Brand je alles eruit! Zoek een adapter op internet of ergens in het archief van dit forum. Zullen avast wel meer mensen zijn geweest hier die dit geprobeerd hebben!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Venturas
Heb toerensignaal eruit gekregen, airbag lamp, verlichting , koelvloeistof signaal en contact aan en heb idd iets raars geroken bij 1 draad maar alles lijkt het nog te doen, lijkt misschien heel dom maar kon ff niets vinden. Had idd ff moeten zoeken op het forum maar weet niet waarop ik moest zoeken, want de teller komt uit een 6n1 maar m'n oude is ook een 6n1 heb wel een computer power supply gebruikt dus had ook 3volt, 5 volt en 12 volt geprobeerd dus minder kans op opblazen
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Update: heb alles te werk behalve snelheidsmeter en benzinemeter en mistlamp achter. Rest doet het. Haynes manual wordt ik niet wijzer van helaas.
Update 2: grootlicht indicator werkt ook niet en olie lampje gaat knipperen:
Heb nog 3 draden over van de originele, zwart/paars, blauw/wit en zwart/ blauw. Als ik iets met de blauw/wit doe, slaat de motor af.

Test
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Update:
Heb teller terug gebracht en omgeruild voor een golf IV teller.
een 919, zonder canbus dus als het goed is?
Nog meer draadjes, yay!
Maar voor golf 4 is er denk ik meer beschikbaar en moet dus makkelijker zijn?
Maarja dit is m dus:
(moet nog wel aanpassingen doen in het dashboard, past allemaal niet echt)
IMG_20191216_165205.jpg
 
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Nogmaals: zet niet zomaar ergens spanning op! ook geen 3V, 5V of 12V. ZEKER geen computervoeding! die dingen drukken echt wel door. het is niet altijd de spanning die de bende kapot trekt, maar de stroom die te veel is en daardoor waardevolle componenten laat doorbranden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Venturas
Nogmaals: zet niet zomaar ergens spanning op! ook geen 3V, 5V of 12V. ZEKER geen computervoeding! die dingen drukken echt wel door. het is niet altijd de spanning die de bende kapot trekt, maar de stroom die te veel is en daardoor waardevolle componenten laat doorbranden!
Nee idd, heb nu dit gevonden:
4112380565_6f2f2988f5_o (1).jpg
Ga het nu 'properly' doen, tellertje heb ik al aangekregen maar niet op contactstand. Geen idee welke draad dat is.
Heb 9 (GND) en 23 (B+) gebruikt om m aan te krijgen.
Weet iemand het verschil tussen 'Sender Ground en 'Ground'
 
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
Gaat niet passen.
Good luck.
Had een teller uit een Ibiza GTI gehaald!
IMG_20191217_194642 (1).jpg

Wat is een vijl toch een mooi gereedschap.

-Kilometer teller moet nog worden aangesloten
-Diverse lampjes moeten er nog uitgegooid worden zoals Immobiliser licht dat knippert (toch niet nodig) en dat rare driehoekje. ABS enz is uit.
-Olie lampje knippert met waarschuwingstoon
-Koelvloeistof lampje knippert met waarschuwingstoon
-Tankmeter werkt verkeerd om, geeft soms vol aan terwijl er in werkelijkheid maar ~ 10 liter in zit, kijken of dit met vagcom gemaakt kan worden (als de 6n dit ondersteunt, kan gelijk de km stand opgeschroefd worden naar 213k ;) )
Rest doet het, ben er tot nu toe blij mee. Heeft wat uitzoekwerk gekost maar dan heb je ook wat. Maar moet ook nog wat doen haha zo blijf je bezig, heerlijk.
Ga iemand benaderen voor vagcom denk ik maar mocht iemand zich melden op het forum met ervaring in vagcom en of het mogelijk is, hoor ik het graag!

(omgedraaid, helaas)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6N1  1.4 AEX 60pk 
  • Leuk
Waarderingen: Pigeon en VM407
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!