Paar probleempjes met polo

HansC

Nieuw lid
10
1
64
Zoals jullie konden lezen in een ander topic heb ik sinds kort een Polo 9n uit 2002, de problemen met de airco zijn opgelost, ik loop nog wel tegen een paar andere problemen op.
Ik zag dat toen de auto op de brug stond voor het vervangen van de condensor de linker ashoes los zat en er vet langs weg liep, de monteur zei dat de hoes met een ty rab vast zat en is los geschoten, er moet eigenlijk een metalen klem op zitten. Moet ik hier iets aan laten doen? De monteur gaf er verder geen aandacht aan.

De koppeling zit best wel hoog, maar schakelt wel goed en slipt niet, kan je dat nog afstellen? Of is de koppeling binnenkort aan vervanging toe? Er staat nog maar 167000 kilometer op.

Als ik over een slechte wegdek rijd dan piept het aan de rechterkant ergens, ik heb het idee de schokbrekers of veren, is dat een bekend probleem? Moet hier naar gekeken worden?

Graag jullie deskundig advies
 

pigeon

Bekend lid
2.945
113
ZH
De advies hoort officieel met een stalen band vast te zitten, deze kan je strakker zetten dan een tie wrap.

Over je koppeling, probeer dit eens, als ik het goed heb:

Handrem erop
1ste versnelling en op laten komen
Hoe later hij pakt, hoe meer versleten.

Mocht ik het verkeerd hebben, graag verbeteren.

Het piepgeluid durf ik niet te zeggen, een droog rubber, veer die ergens tegen wrijft?

Zoiets moet je eigenlijk horen/zien, dus is een garage misschien de beste optie of iemand in je vriendenkring met verstand van auto's?
 

HansC

Nieuw lid
10
1
64
Is hier op het forum iemand te vinden in de buurt van Sliedrecht ?
Ik zal de koppeling straks eens uitproberen ja
 

Brent Verhaegen

Actief lid
Spritmonitor.de
340
43
Haacht
In de doe-het-zelf winkel kan je metalen bandjeskopen die je met een schroef kan aanspannen.

Is wel belangrijk dat de hoes er goed, en vast op zit. Anders vliegt al het vet in het rond in de binnenkant van je velg, en dit krijg je er maar heel moeilijk weer af.
Een kniegewricht Zonder vet zal snel beschadigd raken en dan zit je dieper in de kosten.
Dus gewoon een metalen bandje rond doen, en als er al wat vet ontsnapt is kan je het best ook even bijvullen.
 

Emiel van Putten

Actief lid
627
43
ja, of er is niet genoeg ruimte en hij freest een gleufje in je carterpan.....
gewoon een bandje kopen die je met een tang strak perst.

oja, vet toevoegen en daarna vast zetten
 

HansC

Nieuw lid
10
1
64
Als het nodig is wil ik best helpen, maar qua tijd zit ik vrij krap.[/QUOT

Ik wil graag gebruik maken van je hulp. De versnelling heb ik uitgeprobeerd zoals je had beschreven en het valt best wel mee, als ik de koppeling op laat komen met handrem aan, dan reageer hij vrijwel direct, dus het zal wel wennen zijn denk ik, voor de hoes kan ik even langs een garage rijden ja, wellicht ook meteen even naar het piepen laten kijken dan
 

HansC

Nieuw lid
10
1
64
,
Mocht je eerst langs een garage gaan voor de hoes, laat ze het piepen controleren dmv een proefrit dan wel met jou erbij in de auto en laat hun de koppeling controleren als ze toch rijden, heb je gelijk alles gehad
Zo gezegd, zo gedaan, het piepen komt door de rubbers die even gesmeerd moeten worden, de aandrijfhoes moet wel binnenkort worden vervangen, kosten een paar tientjes, echter de koppeling is behoorlijk aan het verslijten, hij slipt nog niet, maar zit wel helemaal bovenin.
Pigeon heeft aangeboden te helpen, maar kan je ook koppelingsplaten vervangen? Dan moet hij op de brug denk Ik? En heb je daar mogelijkheden voor? Ik hoor het graag.
 

Ruud9N

Bekend lid
Spritmonitor.de
2.670
113
Noord-Brabant
Hans C, mijn koppeling grijpt al hoog aan sinds ik hem kocht in juli 2013. We zijn nu bijna 5 jaar verder en hij schakelt (gelukkig) nog steeds prima.
Dus of mijn koppeling zit niet helemaal goed of zo snel gaat het allemaal niet. (ik hoop natuurlijk op het laatste want het schijnt niet goedkoop te zijn om het te laten repareren) Ik heb sindsdien 46.924km. gereden. (gemiddeld ca. 809km. p.m.)
 

Giltix

Actief lid
Spritmonitor.de
418
43
20
Om nog even in te haken op het koppeling-verhaal: Volgens mij heeft de 9N een hydraulische koppeling. Die pakken altijd hoog ;)