Opeens problemen met opstarten/wegrijden en haalt niet Max snelheid

Lifaya

Bekend lid
172
62
58
Afgelopen 2 weken heeft mijn auto opeens kuren, meerdere keren uitgelezen en er kwamen verschillende storingen naar boven maar eenmalig. Meeste verwees naar een Elektronische module. Ook kwam EGR klep naar boven eens in de zoveel keer, dit is niet te zien met storingslampjes ofzo alleen met uitlezen. Gekke is alleen dat de EGR klep is weggeschreven en afgedopt al anderhalf jaar geleden.
Symptomen;

het begon met dat ik mijn auto 2 weken geleden wou opstarten op een mooie dag, en de auto ging aan, toeren tot 1100 en toen viel die weer uit en dit bleef zich herhalen. Sleutel eruit en op slot en weer opnieuw opstarten had geen effect. Hij bleef afslaan. Uiteindelijk na 15 min wachten nog een keer geprobeerd en toen reed die weer als vanouds. Hij heeft het die dag nog 1 x gedaan en daarna met opnieuw opstarten deed die weer normaal.

Vorige week, is die in paar dagen tijd met opstarten in een soort noodloop gegaan. Dan komt die vooruit, valt die terug, heel erg stotterend en je komt gewoon niet vooruit. Opnieuw opstarten werkt niet elke keer en toch paar keer opnieuw moeten doen.

tussentijd werd mijn olie aangegeven, vanwege grote beurt die deze week moet gebeuren 500ml bijgevuld en storingslampje verdween.

zondag ging de auto weer in een noodloop, toen toch weer olie bijgevuld 500ml (Pijl was laag maar geen melding) en daarna reed hij weer normaal.

Sindsdien geen startproblemen meer gehad maar het is mij zojuist opgevallen dat de auto niet meer harder kon dan 155 km per uur en heel langzaam daar naar toe gaat. Normaal trekt die nog best redelijk op maar dit was echt langzaam. Hij gaat naar 100 gewoon zoals vanouds maar daarboven veel langzamer en komt gewoon niet boven de 155 terwijl dit normaal dus geen probleem is...

Wat zou hier de oorzaak kunnen zijn? Ik krijg vol roetfilter enzo te horen?
Groot onderhoud gaat komend weekend gebeuren, alle filters en vloeistoffen etc en disctributieriem en pomp worden vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Gewoon ff groot onderhoud afwachten, dan komt het probleem ongetwijfeld naar boven:)
Ze gaan bij het onderhoud echt enkel de aangegeven onderdelen en vloeistoffen vervangen. (Filters, olie, koelvloeistof en distributieriem en waterpomp). Dus of ze er dan achter komen... is niet bij standaard garage. Kan het wel vragen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Heb je foutcodes van bijvoorbeeld de noodloop?

Zulke sporadische fouten zijn erg lastig te interpreteren zonder foutcodes helaas.
Dit zijn de enige storingscodes die net naar boven kwamen op mijn uitleesapparaat.
 

Bijlagen

  • 4BE73121-C370-4ED6-B2E3-DC77DD95245B.jpeg
    4BE73121-C370-4ED6-B2E3-DC77DD95245B.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 54
  • B757C756-1E4B-4005-AAC6-778030388501.jpeg
    B757C756-1E4B-4005-AAC6-778030388501.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 54
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Ze gaan bij het onderhoud echt enkel de aangegeven onderdelen en vloeistoffen vervangen. (Filters, olie, koelvloeistof en distributieriem en waterpomp). Dus of ze er dan achter komen... is niet bij standaard garage. Kan het wel vragen.
Als je dit probleem aangeeft dan kijken ze er wel naar hoor.
Misschien dat er een Verstuiver lekt waardoor die niet goed aanslaat oid
 
Heb nog even opgelet vannacht met rijden maar hij wil dus niet boven de 3000 toeren komen lijkt, vandaar dat 154 km de Max is want dat is 3000 toeren.

Gisteren deed die ook weer raar met wegrijden ( was net thuis van werk en even boodschappen doen) en ging ik met een slakkengang vooruit alsof ik veel te laag in de toeren zat om vaart te kunnen maken. Even opnieuw opgestart en hij deed weer normaal gelukkig.

Zondag gaat die weg voor het onderhoud en hoop dat dat wellicht al helpt.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Klinkt een beetje als noodloop... weinig power en begrenst op toeren... heeft zeker ook een eeuwigheid geduurd voor je 154 reed? Brandt er ook een gloeispiraaltje als dit gebeurd?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Ik denk niet dat onderhoud helpt.

Ik vermoed een EGR klep die stuk is en vol open blijft staan (ja, dat kan na wegschrijven).
Wegschrijven kan zijn: klep softwarematig dichtzetten en foutcodes wegschrijven. Dus als de klep stuk gaat, krijg je geen melding.

Geen foutcode omdat deze is weggeschreven, maar motormanagement gaat wel in noodloop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Ik denk niet dat onderhoud helpt.

Ik vermoed een EGR klep die stuk is en vol open blijft staan (ja, dat kan na wegschrijven).
Wegschrijven kan zijn: klep softwarematig dichtzetten en foutcodes wegschrijven. Dus als de klep stuk gaat, krijg je geen melding.

Geen foutcode omdat deze is weggeschreven, maar motormanagement gaat wel in noodloop.

Hier dacht ik ook aan, maar in de begin post staat dat de EGR is afgedopt en uitgeschreven is.
Tenzij ze dit niet goed hebben gedaan.
 
Ik krijg geen dashboardmeldingen tijdens het rijden, het duurt idd veel langer dan normaal om die 154 te bereiken, trekt niet op zoals ik gewend ben. Heb inderdaad ook gehoord roetfilter maar ik rijd wel veel snelweg km (en 98% te hard) dus dan mag je er eigenlijk van uit gaan dat die niet zo snel vol zit? Maar idd ook EGR klep breed ik, had ik over gebeld bij de tuner en hij zei ook dat die afgedopt is dus kan het mij bijna niet voorstellen. Maar ik ga daar met 2 weken heen hij is nu met vakantie.
Verder dus geen 1 x een dashboard lampje gehad wat ging branden. Vind het maar apart...
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Kwam vandaag een storing (P0341 - Nokkenas sensor A B1 signaal niet juist ) van de nokkenassensor naar boven na weer een struggle om naar werk te gaan. Anwb laten komen en deze bevestigde dat dit inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn van een defecte nokkenassensor. Heb hem meteen besteld en word zondag met de rest van het onderhoud gedaan. Ga tot die tijd niet meer rijden met de auto en hoop dat het probleem daarna weg is. Zal update plaatsen na zondag.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Het zou ook je gasklephuis kunnen zijn, dit heb ik ook wel is meegemaakt bij vrienden, deze hadden dezelfde storingen.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
De multiriem bleek een verkeerde timing te hebben ofzo, kleine lekkage in de waterpomp en de nokkenassensor die we hadden gekocht bleek helaas het verkeerde onderdeel te zijn, wij hadden met kabel nodig maar hadden een andere gekregen. Dinsdag zal deze pas binnen zijn helaas. Zit dus nu even zonder auto wat erg vervelend is. Toen de auto vandaag naar garage ging was de monteur wel verbaast met hoe vervelend de auto reed, kwam niet boven de 15 km uit echt een drama. Gelukkig was garage 400 meter rijden. Hopelijk is dinsdag als die sensor vervangen is mijn auto weer in orde maar is even afwachten.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!