Oil Treatment

Hallo MyPolo leden,

Vorig jaar heb ik mijn auto VW Polo 6r 1.2tdi een groot onderhoud gegeven. Tijdens de onderhoud heb ik na de olie wissel een olie treatment van Berner (Berner Oil Additive) toegevoegd en een kilometer of 20 gereden (snelweg). Na deze olie treatment hoorde ik duidelijk dat de motor beter liep (minder geluid alsof alles veel beter smeerde). Dus dit heb ik ook toegepast bij mijn vaders VW Transporter (2013) 2.0tdi DSG 180pk. Ook deze liep zeer smooth na de behandeling, je hoorde het verschil nog beter dan bij mijn polo.

Ik wil weer een olie treatment toevoegen aan mijn auto tijdens de grote beurt, maar de oil additive van Berner is nergens te koop in NL (je kunt dit alleen krijgen als bedrijf zijnde c.q. garage). Ik heb deze oil additive namelijk destijds gehad van mijn neef uit Duitsland. Weet iemand waar ik de oil treatment van Berner zou kunnen kopen, dan kan deze topic in principe gesloten worden. :)

Ik heb gezocht naar alternatieve mogelijkheden. Ik kwam uit op Forté, Bardahl en Wynn. Of weet iemand een betere merk voor een olie treatment. De volgende producten kwam ik tegen van de genoemde merken:
  • Van Forté zag ik Forté Motor Flush (olie (inwendige) spoeling voor de oliewissel, een soort olie schoonmaakmiddel), Forté Top End Treatment (gebruik na de oliewissel) in combinatie met Forté Oil Fortifier (toevoegen na oliewissel). Deze combinatie lijkt me geschikt. Ik denk dat ik ben overgehaald door hun marketing verhaal (van youtube en website).
  • Van Bardahl kwam ik B2 Oil Treatment en B1 Olie anti motorslijtage tegen. De B2 is voornamelijk voor auto's met hoge kilometerstanden (dus mijn auto valt eronder), maar mijn auto verbruikt nagenoeg geen olie (+/- 250 ml bij 5000km). De B1 lijkt me dan een verstandige keuze voor mijn auto, maar ik ken het product niet en ik heb geen (heldere) reviews gevonden.
  • Van Wynn kwam ik Wynn's High Performance Engine Treatment tegen. Deze lijkt me dezelfde werking hebben als die van Bardahl B1 anti motorslijtage. Ook kwam ik Wynn's Super Charge tegen voornamelijk voor zware belasting van de auto (warme zomerdagen etc.).
Heeft iemand hier ervaring mee met (een van) deze producten?

Alvast bedankt guys.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI ± 105pk ± 230nm DPF & EGR off 
Ik volg even mee. Twijfelde of ik dit afgelopen olie wissel zelf wou doen dus wellicht de volgende :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik ga voor eerst een flush en dan voor Wynn Super charge. Ik heb een beetje rond geneusd naaf TSL die lijkt me ook zeer goed. Ik vraag me af of je die kunt combineren met Wynn super charge (geen volledige kan super charge erin, maar 1/4 deel van voorschriften) .
Of zijn beide een zelfde soort oil treatment?

Nergens voor nodig, gewoon elke 10.000 kilometer of 1x per jaar je olie verwisselen..
Elke 10k km olie verversen is wel erg overdreven. Ik rijd 30k per jaar en ik doe het om de 20k - 25k. En zelfs dan raad ik je wel aan om zo'n additive te gebruiken. De motor loopt zeer soepel.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI ± 105pk ± 230nm DPF & EGR off 
TSL google er maar eens op! Ze gebruiken het ook tijders de DAKAR RALLYE!
Heb 250 ml TSL olie toegevoegd, wauw wat een verschil. Je hoort dat de motor echt soepel draait en het lijkt ook wel voelbaar bij het optrekken. Alleen de prijs is wel behoorlijk aan de hoge kant, maar is het zeker waard. Conclusie zeer tevreden. Bedankt voor je tip hierover.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI ± 105pk ± 230nm DPF & EGR off 
Toevoegen?

Toevoegen aan de olie dus? We stellen de vraag aan Maarten Beckers, smeermiddelenspecialist bij Shell. In AMT 7/8 toonde die olieleverancier zich een van de felste tegenstanders van additieven die achteraf aan de motorolie worden toegevoegd. En ook in het gebruik van TSL ziet hij geen heil…
Meer eisen

Hij legt uit waarom: “De wrijving verlagen is niet moeilijk. Er zijn veel stoffen waarvan we weten dat ze op een deelgebied verbetering kunnen geven. Maar motorolie is een complex product. Oliespecificaties van autofabrikanten of van de ACEA zijn hele boekwerken. Daarin staan heel veel uiteenlopende eisen. Aantonen dat je product aan al die eisen voldoet, vraagt honderden uren testen. En het zou zomaar kunnen dat een alternatief dat je toevoegt om de wrijving te verlagen ook effect heeft op andere deelgebieden.”
Goed additief maakt je rijk

Bangmakerij? “Nee hoor, er zijn in de wereld een paar leveranciers die hun additieven leveren aan alle smeermiddelenleveranciers. Heb je echt een goed additief in handen, dan kopen zij het graag van je. En dan ben je rijk. Is je additief minder goed, dan kun je altijd nog proberen het als ‘wondermiddel aan de eindgebruiker te verkopen…”
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Sinds de olietoevoeging in mijn Polo 9N heb ik het vermoeden dat hij slechter loopt en meer tikt. Kan ook zijn omdat mijn monteur er 10W40 in heeft gegooid (ipv 5W40/5W30).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
naar mijn weten is bij een oliewissel een reinigingsmiddeltje erin gooien zo af en toe niet een heel slecht idee (eventuele aangekoekte vervuiling wegspoelen), echter niet te vaak doen, reinigingsmiddelen kunnen de kwaliteit van je olie benadelen (dunner, verlaagd smeereffect) dit leid tot hogere slijtage in de motor.

Zelf denk ik dat het beste is om goede kwaliteit olie te gebruiken (geen actionrotzooi) je motor rustig warm te rijden (vooral turbomotoren) en na een lange (snelle) rit niet meteen je motor uitzetten, maar even stationair laten draaien zodat hete motor onderdelen een beetje afgekoeld worden door de olie. verder is het verstandig om regulier je olie te verversen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bij de eerste toepassing in motorcarter 50ml per liter en bij iedere volgende olieverversing 30ml per liter.

In dit geval:
212,50ML de eerste keer, daarna 127,50 ML.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Laszlo
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!