OBDII: Wel 12v, geen communicatie.

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoi forummers,

Ik heb er in een ander topic al even over gesproken: mijn OBD poort werkt niet juist.
Iemand enige idee wat dit zou kunnen zijn? Dealer is niet bekend met het probleem en vraagt €100 euro excl. btw per uur voor diagnose. Dat is me iets te gek.

Verschijnselen: De OBDII poort geeft wel een + (12v). Bij het scannen met de CarSoft i820 gaat deze alle protocollen af en krijg ik uiteindelijk een melding of de auto op contact staat ... -> dus geen goede communicatie. De CarSoft werkt wel op alle andere auto's. De ANWB heeft met uitlezen ook geen problemen. Als de poort kapot zou zijn zou je verwachten dat de ANWB ook niet uit kan lezen. Andersom zou je verwachten dat, omdat de ANWB uit kan lezen dat er niks mis is met de poort, maar tot nu toe is dat het enige toestel dat wel resultaten heeft kunnen krijgen.

Pogingen tot oplossen: gekeken of mijn auto een K-Line heeft. Dit is niet het geval, mijn auto maakt gebruik van CanBus.

Kunnen jullie me helpen?
Alvast bedankt.
Rik
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
scan je met een losse OBDll stekker? bluetooth? USB?
of scan je met een scantool?

Het kan best wezen dat er geen compatibiliteit is met jou Polo en uitleesmachine.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Sal een variatie: oudere en jongere auto's. Werkte met een BMW uit 2015, maar ook met een Kia uit 2006 en een smart uit 2004. Geen problemen daar.
@Randy Die zijn allemaal recht :(
@Catunambu Dat zou kunnen, maar volgens de scantool moet er wel comptabiliteit zijn. Ik heb de verkoper een bericht gestuurd.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
een defect in je scantool? probeer eens bij een soortgelijke auto?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
een defect in je scantool? probeer eens bij een soortgelijke auto?

Hmm, in mijn nabije omgeving is er geen soortgelijke auto. Maar het defect zou wel kunnen.

Niet iedere uitlees computer gebruikt volgens mij ook precies dezelfde pinnetjes van je OBD stekker als ik het goed heb

Ja dat klopt, zijn verschillende standaarden mbt verschillende merken als ik me niet vergis.

stond de auto op contact

Duh, haha. ;)

Ik denk met deze melding dat hij hem wel op contact heeft gezet maar you never know...

Jep, stond echt op contact ;)

Ik heb zojuist de leverancier een berichtje gestuurd. Wellicht dat hij uitkomst kan bieden.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Goed, research laat zien dat de Polo 9N3 GTI gebruikt maakt van communicatieprotocol KWP1281. Is dit onderdeel van KWP2000 of is dit echt iets anders?
Veel apparaten, zoals ik zie, hebben geen compabiliteit met KWP1281.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Hmm @JM89, zelf de zoektocht dan maar opgegeven naar een scanner of niet meer mee bezig geweest?
Ik vermoed dat het probleem ligt bij het uitleesprotocol of toch ergens een K-Link storing. Maargoed, waar precies weet ik ook niet...
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Hmm @JM89, zelf de zoektocht dan maar opgegeven naar een scanner of niet meer mee bezig geweest?
Ik vermoed dat het probleem ligt bij het uitleesprotocol of toch ergens een K-Link storing. Maargoed, waar precies weet ik ook niet...
nooit naar gezocht maar weet dat een vriend van mij zo'n uitlees ding heeft die het in mijn auto niet doet.
en een paar andere vrienden van mij zijn monteur en aan de echte kasten is er geen probleem
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
De oplossing was het apparaatje zelf. Aangezien de Polo gebruikt maakt van het KW1281 protocol, kan niet iedere 'universele' tool ermee overweg.
Een VAG-specifieke uitleestool ontvangen van het bedrijf (goede service!!), welke vervolgens wel netjes werkte. Heel blij mee.

Dus de poort doet het prima, de uitleestool niet zo zeer.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!