Noodloop code P2563

Hallo allemaal.

Ik heb de laatste maand alleen maar problemen met mijn turbo gehad. Het begon ermee dat het lampje van de gloeibougies begon te knipperen. Dus ik elk topic lezen waarin dit voorkomt. Hoofdproblemen lekkage in de turbo slangen, sensor midden boven op het blok kapot, of de vacuüm verdeler ( de N75 klep ) waar de 4 vacuüm slangen op komen. Dus ik heb er een rookmachine op aangesloten maar nergens kwam er rook uit. Sensor vervangen en de vacuüm verdeler ook ( N75 ). Mocht allemaal niet baten. Toen de turbo met turbocleaner schoongemaakt omdat ik veel korte stukjes rijdt. Hielp ook niet. Maar de foutcode gaf boost control sensor out of range. Die zit op de vacuüm pot zover ik weet, of de actuator volgens mij genoemd. Deze ook vervangen ook dit mocht niet baten. De turbo zelf is goed, nagekeken zover mogelijk geen speling of olie ergens helemaal niets. En als ik hem uit noodloop haal door middel van VagCom rijdt hij weer goed, en werkt de turbo perfect. Het gaat om een Bluemotion 1.2 TDI. De EGR is trouwens al uitgeschreven.

Ik ben ten einde raad, wie kan mij alsjeblieft helpen? Bedankt voor het meedenken!!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
out of range:
- te weinig turbodruk
- te veel turbodruk

Te weinig turbodruk:
- lekkage aan slangen/intercooler/inlaattraject (gezien de leeftijd is dit mogelijk door corrosie)
- schoepen van de turbo zijn kapot/zitten vast
- onvoldoende vacuum (vacuumpomp niet goed)

Te veel turbodruk:
- onvoldoende vacuum (vacuumpomp niet goed)
- Schoepen van de turbo zijn kapot/zitten vast
- verkeerde tuning (chip of powerbox)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
andere optie: sensor is kapot -> vervangen die hap
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 

Catunambu, ik heb al je punten gecheckt zover mogelijk dmv rookmachine op lekkage. Of de variable schoepen vastzitten weet ik niet heb deze wel meerdere keren gereinigd. Het schoepje aan de ingang draait iig soepel en zonder speling.

Misschien is het toch de vaccuumpomp. Weet iemand hoe ik die kan nakijken? En zou hij dan geen andere foutcode aangeven?

Bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dus jij zegt hele turbo meteen vervangen?
nee, de sensor vervangen.

als ik jou was zou ik eerst een meting doen, kijken of er daadwerkelijk geen of wel boost is. Niet met VCDS maar gewoon met een analoge meter op je inlaat.

Vacuum is te testen doormiddel van een vacuumtester. Wat de waardes zijn weet ik niet, maar een dealer/garagist kan je dit zo vertellen!

De variabele schoepen worden aangestuurd door een vacuum "cilinder" (rood omcirkeld).
de variabele geometrie zorgt ervoor dat de uitlaatgassen onder een gevarieerde hoek op het turbowiel blazen. Door deze hoek te varieren is het mogelijk om verschillen de turbotoerentallen (dus boost) te genereren.
1612347346929.png
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
het stangetje van de actuator (die grote ronde "pot" op je turbo) is met een tang, of als de motor koud is met je vingers, te bewegen. Lukt dit niet, dan zit de geometrie waarschijnlijk vast gekoolt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
het stangetje van de actuator (die grote ronde "pot" op je turbo) is met een tang, of als de motor koud is met je vingers, te bewegen. Lukt dit niet, dan zit de geometrie waarschijnlijk vast gekoolt.

Catunambu allereerst harstikke bedankt voor het meedenken! Bij de originele actuator was het stangetje soepel heen en weer te halen. heb er ook vacuüm op gezet en deze hield hij ook netjes vast. Maar goed alle sensors vervangen en hij bleef aangeven dat het de sensor was op de actuator. Dus toen die maar geheel voor een nieuwe vervangen, en dit stangetje kan je ook gewoon met je vinger heen en weer bewegen.


Waar zou jij nu gaan zoeken? Ik denk zelf alleen nog aan de vacuüm pomp zelf maar misschien heb jij nog tips of ideeën?
Bedankt voor ieders hulp!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Voer eerst eens een meting uit aan de vacuumpomp?
Geeft ie nog steeds een foutmelding op de actuator of enkel boost fout?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!