Nieuwe koppeling problemen Polo 9N

Dag allemaal,

Ik heb 2 weken geleden bij 199.000km voor het eerst mijn koppeling laten vervangen bij een specialist die vanuit thuis werkt.
Het aangrijppunt zat namelijk heel hoog; hij was duidelijk toe aan vervanging
De koppeling en de drukveer is hierbij vervangen (LuK koppeling, volgens mijn vader de beste op de markt).
Zelf heb ik nog geen 1000km met de nieuwe koppeling gereden.

Nou heb ik vandaag mijn vriend voor het eerst laten oefenen met rijden (zonder enige voorkennis). Zoals je kan verwachten is dit nogal stroef gegaan, auto is zeker 9 a 10 keer afgeslagen, veel gas bij wegkomen, te snel koppeling op laten komen, etc..
Toen we terugreden merkte ik dat mijn pedalen stroever gingen en het leek zelfs of het aangrijppunt hoger zat dan vóór de "rijles". Ook merkte ik dat de auto wat zwaarder stuurde.

Nou is mijn vraag: heeft de auto nu gwn een flinke optater gehad en verdwijnt dit weer na een aantal keren rijden of is dit daadwerkelijk permanente schade?
Ik heb erna namelijk nog 25km gereden (stad) maar dit het gevoel bleef hetzelfde.

Verder is mijn Polo kerngezond en de auto heeft geen problemen op een een kleine zweter bij de krukaskering na.
Ik heb de olie niet gepeild, het kan zijn dat deze aan de lage kant is, maar dit heeft volgensmij niks hiermee te maken lijkt mij.

Ik hoop dat jullie mij wat bij kunnen brengen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16v 
Niet iedereen is verplicht direct zich voor te stellen.
Ipv offtopic reageren had je ook antwoord op het probleem kunnen geven..

Maar Ontopic.

Ik zou het personelijk nog even aankijken.
Ik geloof niet dat die de koppeling na een kleine rijles al slechter wordt.
Tenzij die het hele stuk met de koppeling half ingedrukt heeft gereden.

Het sturen kan ik niet verklaren wat hier mee te maken heeft.
Misschien zachte bandenspanning of een stoep geraakt oid
 
  • Leuk
Waarderingen: Nushia
welkom op ons forum.
stel je zelf is voor
ipv direct te vragen naar hulp.
Vooruit dan, dan krijg je meteen de volle bak

Nou, ik ben Guus,
20 jaar, wonend in Noord Limburg
Heb als eerste auto uiteraard gekozen voor een Volkswagen Polo uit 2003; rijdt lekker, stuurt lekker, verassend goed onderstel wat hem goed maakt in de bochtjes.
Perfecte wagen voor iemand die thuiswonend is en een hbo studie volgt. De auto wordt dagelijks gebruikt om mee naar het station te rijden +- 17km
5 deurs is praktisch voor vrienden en valt in dezelfde schaal bij wegenbelasting.
Leuke betaalbare auto.
De 1.4 16v trekt niet bepaald strepen maar goed..
Zelf ben ik koerier bij DHL, kan ik ook lekker in Citans, Caddys en Tranzits rijden.
Rijden is tevens, net als bij vele hier, mijn hobby/baan.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16v 
Niet iedereen is verplicht direct zich voor te stellen.
Ipv offtopic reageren had je ook antwoord op het probleem kunnen geven..

Maar Ontopic.

Ik zou het personelijk nog even aankijken.
Ik geloof niet dat die de koppeling na een kleine rijles al slechter wordt.
Tenzij die het hele stuk met de koppeling half ingedrukt heeft gereden.

Het sturen kan ik niet verklaren wat hier mee te maken heeft.
Misschien zachte bandenspanning of een stoep geraakt oid

Hij heeft niet half ingedrukt met de koppeling gereden (gelukkig).
Geen stoepje of iets geraakt, waarschijnlijk had de auto het gewoon even zwaar te voorduren gekregen.
Net nog even met de auto gereden. Aan de koppeling merkte ik net nog wel dat hij net niet zo extreem soepel schakelde als vanmorgen (wat is dat toch heerlijk zo'n nieuwe koppeling en druklager).

Ik laat het hier even bij, morgen post ik wel een nieuw bericht.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16v 
De oorzaak van je stuur vind ik erg apart aangezien dit los staat van je koppeling en dit kan goed in je hoofd nu zitten wetende dat de rijles niet helemaal soepel is gegaan. Je koppeling is dan maar de vraag of dit idd daadwerkelijk zo scheelt of dat het in je hoofd zit. Afhankelijk hoe ermee gereden is of flink lopen bokken kan de koppeling wel beinvloeden maar niet zorgen voor een zwaarder pendaal aangezien er aan de drukgroep niet veel anders word. Maar erg lastig zo te beoordelen.
 
Welkom.

Heb zo'n vermoeden dat je jouw vriend niet meer laat rijden. Stick Out Tongue

Mijn koppeling grijpt al sinds de aankoop hoog aan dus ik weet niet beter. Nu exact 65 maanden en 58.963km. later is dat nog steeds hetzelfde. Ben ergens wel benieuwd hoe dat rijdt met een 'nieuwe' koppeling.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Welkom.

Heb zo'n vermoeden dat je jouw vriend niet meer laat rijden. Stick Out Tongue

Mijn koppeling grijpt al sinds de aankoop hoog aan dus ik weet niet beter. Nu exact 65 maanden en 58.963km. later is dat nog steeds hetzelfde. Ben ergens wel benieuwd hoe dat rijdt met een 'nieuwe' koppeling.

gaat vermoedelijk niet veel veranderen. Niet alle koppelingen zitten na vervanging weer laag. dit komt mede door de hydraulische drukgroep waardoor je dit veel minder goed merkt totdat hij begint te slippen op koppel :)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!