Maar als je een leek bent in het herkennen of een geïmporteerde auto uit Duitsland schade heeft gehad of de kilometerstand is teruggedraaid verdien je het ook wel omdat je echt geen onderzoek hebt gedaan. Eerst was er het WOK 'wachten op keuren' waarbij je bij de meeste auto's al zeker van kon zijn dat het een auto betrof waarbij er schade was gereden.
Ook kan je, als er een tijd zat tussen het invoering en tenaamstelling, nadenken bij jezelf waarom dit het geval was.
Ook kan je op nu (kon eigenlijk voorheen ook al) basis van het afgetikte BPM bepalen of een auto total loss was, grote schade heeft gereden, kleine schade heeft gereden of helemaal geen schade heeft gereden.
Op basis van BPM bepalen of een auto schade heeft gereden is niet accuraat omdat het ook voorkomt dat een handelaar expres schadeonderdelen op een schadevrije auto monteert om het bpm lager te laten vaststellen.
Hiernaast kan je ook nog in persoon naar kleurverschillen tussen bumpers/deuren e.d. kijken en natuurlijk ook naar bouten waarmee bijvoorbeeld je motorkap of achterklep vastzitten waarbij je kan zien of die eens los zijn gedraaid (deze bouten zijn gelakt in het kleur van de auto en als er wat van dat lak af is dan betekent dat dat die losgedraaid is een keer).
Betreft het kilometerstand: hiervoor kun je kijken naar slijtageonderdelen zoals: pedalen, pook, (leren) stoelen, stuur, knoppen in het interieur.
Maar goed. Als je een geïmporteerde Polo koopt voor 2/3k minder dan de marktwaarde in Nederland en je hebt er geen vragen bij verdien je het denk ik ook wel..