Motorproblemen Polo Bluemotion 1.2 TDI

Vandaag onderweg naar het werk toe kreeg ik panne met de Polo. Ik stond op een kruising en hoorde ineens dat de motor hard begon te 'tikken'. In mijn achterspiegel zag ik een enorme rookgordijn ontwikkelen en heb snel de auto aan de kant gezet en uit gedaan.

Toen de ANWB ter plaatse was, stelde de monteur vast dat het waarschijnlijk om inwendige motorschade gaat. :( Auto is daarna afgesleept en naar de garage gebracht waar ik de auto in onderhoud heb. Hun eerste gedachte was de EGR klep/koeler die defect is. Een daadwerkelijke diagnose moet door de garage nog gesteld worden. Ik ben op de hoogte dat dit een kwaal is bij de bluemotions, maar in de vele verhalen die ik hierover heb gelezen heb ik nog nooit gelezen dat de motor begon te tikken en er een rookgordijn te voorschijn werd getoverd door de auto.

Kunnen jullie mijn gedachtegang bevestigen? Er zijn waarschijnlijk wel een paar enkelingen hier op het forum die helaas ervaring hebben gehad met die nare EGR klep/koeler.

Alvast bedankt :cool:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM 
@Berkii Nee de auto is nog niet uitgelezen. Zojuist bij de garage geweest (BOVAG garage), en gaven de bevestiging dat het niet de EGR klep was, maar interne motorschade waarschijnlijk. Op dit moment is er nog niet meer bekend. Wordt aankomende week uitgezocht.

@iichel blauwe rook. Toen ik de motorkap omhoog had gedaan, kwam ook de geur van verbrande olie mij tegemoet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM 
@iichel Je bevestigt precies waar ik zelf ook inderdaad al aan dacht, namelijk de zuiger die aan gort is. Het rare is dat de auto toen ik wegreed van huis het motortje mooi liep, voor zover dat mogelijk is voor een 3 cilinder. En ik lees op internet ook niet terug dat meerdere mensen hier last van hebben gehad. Ken jij toevallig verhalen hier over?

Gelukkig heb ik nog een maand garantie op de auto. Big Grin

@IbifaHo hij verbruikt ongeveer 1 liter olie op 30.000 kilometer. Dit valt voor mij nog binnen de perken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM 
@Berkii De Polo heeft 2 dagen geleden net groot onderhoud gehad waarbij tevens het oliefilter is vervangen, de olie, brandstoffilter etc etc. . Gisteren nog even gepeild, en de olie was prima op niveau. Ik controleer de olie ook om de 2000 kilometer ongeveer, aangezien ik 300 kilometer op een dag met de Polo rijd.

@IbifaHo Duidelijk verhaal. Bedankt :) En kun je misschien dat tikkende geluid ook nog verklaren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM 
@iichel Ja ik ben ook bang voor interne schade. Naja het lijkt me het beste dat ik gewoon even wacht totdat er duidelijk is wat de garage heeft geconstateerd. In ieder geval voor het meedenken :) En ik zal laten weten wat de uitslag is.

Het vertrouwen in de Polo is helaas nu wel minder geworden ... Terwijl ik verder nooit problemen heb gehad met de auto.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!