motorolie Polo GTI 2.0 TSI

Robster

Bekend lid
139
59
67
Ik heb sinds twee weken een polo GTI, nu heb ik het olie gepeild en daar kan wel wat bij.

Ik heb in het instructieboekje gekeken en daar staat: VW 502 00, VW 504 00 of VW 508 00. (Op het motorcompartiment kan ik niks vinden)
Als ik dit google kom ik op allerlei verschillende soorten 0W20, 5W30, 0W40, 5W40. Wel of geen long life.
Oftewel keuze te over, in een golf GTI forum kwam ik veel leden tegen die 0W40 of 5W40 gebruiken.

Ik heb zelf niet echt verstand van motorolie en loop altijd weer te klooien wat ik erin moet gooien als het bijgevuld moet worden.
Mijn vraag is dus welke type motorolie kan ik het beste voor het 2.0 TSI GTI blok?

Groeten Rob
 
Volkwagen  Polo AW GTI  2.0TSI 200PK 
Ik heb sinds twee weken een polo GTI, nu heb ik het olie gepeild en daar kan wel wat bij.

Ik heb in het instructieboekje gekeken en daar staat: VW 502 00, VW 504 00 of VW 508 00. (Op het motorcompartiment kan ik niks vinden)
Als ik dit google kom ik op allerlei verschillende soorten 0W20, 5W30, 0W40, 5W40. Wel of geen long life.
Oftewel keuze te over, in een golf GTI forum kwam ik veel leden tegen die 0W40 of 5W40 gebruiken.

Ik heb zelf niet echt verstand van motorolie en loop altijd weer te klooien wat ik erin moet gooien als het bijgevuld moet worden.
Mijn vraag is dus welke type motorolie kan ik het beste voor het 2.0 TSI GTI blok?

Groeten Rob
Castrol of Shell Helix als beste alternatief:
5W30/0W30 zijn toegestaan met uiteraard deze codes achterop: VW 502 00, VW 504 00.-
Probeer erachter te komen van wie die is geweest, en wat erin is gegaan aan olie. En anders ververs je de olie gewoon, kan vroegtijdig alleen maar beter zijn voor je motor! Tip rij niet de 30 duizend kilometer met dezelfde olie. Wekt later alleen maar problemen.
 
Bij longlife onderhoud (eens in de 30000 km) w30. Bij vast onderhoud (eens in de 15 000 km) w40. Die laatste is wat dikker. Ik ga bij mijn eerste beurt (30 000) het schema laten omzetten naar vast. Voel me daar prettiger en zekerder bij.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bij longlife onderhoud (eens in de 30000 km) w30. Bij vast onderhoud (eens in de 15 000 km) w40. Die laatste is wat dikker. Ik ga bij mijn eerste beurt (30 000) het schema laten omzetten naar vast. Voel me daar prettiger en zekerder bij.

Al zet jij je interval op vast, bij de dealer komt er alsnog gewoon 0w30 in.
En als het een EVO motor is 0w20. Allemaal om de emissie normen te halen , wordt de olie dunner, voor minder weerstand van de mechanische delen.
 
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
Al zet jij je interval op vast, bij de dealer komt er alsnog gewoon 0w30 in.
En als het een EVO motor is 0w20. Allemaal om de emissie normen te halen , wordt de olie dunner, voor minder weerstand van de mechanische delen.
Dat is onzin; bij de vorige 1.0 tsi ook zo gedaan en met mij de nodige anderen. O.a. vanwege die dikkere olie doe je het juist. En in je instructieboekje staan de diverse oliesoorten, afhankelijk van vast of variabel interval, duidelijk aangegeven. En voor de goede orde, ik zet niets op vast, dat doet de dealer op mijn verzoek. En die doet er dan 5W40 in. Vraag anders eens na bij je dealer.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dat is onzin; bij de vorige 1.0 tsi ook zo gedaan en met mij de nodige anderen. O.a. vanwege die dikkere olie doe je het juist. En in je instructieboekje staan de diverse oliesoorten, afhankelijk van vast of variabel interval, duidelijk aangegeven. En voor de goede orde, ik zet niets op vast, dat doet de dealer op mijn verzoek. En die doet er dan 5W40 in. Vraag anders eens na bij je dealer.

Jaa prima dat jij dat doet met je 1.0tsi.
Maar de EVO motoren worden voorgeschreven met 0w20. En de 1.0tsi en 1.2 tsi etc met 0w30.... dit zijn geen EVO motoren.
Dit is wat er officieel in moet om de emissie waarden te behalen.
Er kan best andere olie in , maar het merk vw schrijft dit voor. Omdat deze motoren met die betreffende olie door de emissie keuring zijn gekomen.
En ja wat je er later opflikkert moet je zelf weten . Al gooi je er zonnebloem olie in , dat zal mij een worst wezen.

Ik vertel alleen wat er officieel voor geschreven wordt.
 
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
Dan moet hij het nog maar eens navragen bij zijn baas. Ik heb het zo gedaan en er ging 5W40 in. En bij anderen ook.
Dit vind je op diverse sites van VW dealers: Indien gewenst kan de Volkswagen dealer een Volkswagen met verlengd onderhoudsinterval ook omzetten naar een vast interval van 15.000 km of 1 jaar.
En in je boekje kun je de oliesoorten opzoeken voor vast (W40) en variabel (longlife; W20, W30).
Schiet mij maar lek.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dan moet hij het nog maar eens navragen bij zijn baas. Ik heb het zo gedaan en er ging 5W40 in. En bij anderen ook.
Dit vind je op diverse sites van VW dealers: Indien gewenst kan de Volkswagen dealer een Volkswagen met verlengd onderhoudsinterval ook omzetten naar een vast interval van 15.000 km of 1 jaar.
En in je boekje kun je de oliesoorten opzoeken voor vast (W40) en variabel (longlife; W20, W30).
Schiet mij maar lek.

Omdat jij je service om codeert , hoeft er nog geen andere olie in... nogmaals wat je er zelf ingooit moet jij weten.
Ik denk dat jij maar eens naar een lezing van pon moet , dan weet je misschien waar je over praat.;)
Andere olie kan er best in , maar dit schrijft de fabriek voor. En wat anderen er in gooien kan best , maar het staat niet officieel voor geschreven.
 
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
Ja, natuurlijk wordt dat officieel voorgeschreven. Maar dat is (mijn) punt niet. Waar het mij om ging is dat de dealer dit op verzoek kan veranderen (zie mijn reactie hiervoor). En in dat geval (omzetten longlife naar vast) gooit hij er W40 in op mijn verzoek. En niet, zoals jij eerder aangaf, te allen tijde W20 of W30. Dat zou immers betekenen dat hij er een niet voorgeschreven oliesoort in gooit.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
In het boekje kun je exact vinden welke olie hoort bij vast en bij variabel onderhoud. En als ik het om laat zetten naar vast, komt er dus 5W40 in.
Dat ik afwijk van wat officieel is voorgeschreven, is helemaal niet het punt.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, natuurlijk wordt dat officieel voorgeschreven. Maar dat is (mijn) punt niet. Waar het mij om ging is dat de dealer dit op verzoek kan veranderen (zie mijn reactie hiervoor). En in dat geval (omzetten longlife naar vast) gooit hij er W40 in op mijn verzoek. En niet, zoals jij eerder aangaf, te allen tijde W20 of W30. Dat zou immers betekenen dat hij er een niet voorgeschreven oliesoort in gooit.

Als jij er zonnebloem olie in wilt of 10w40 of 5w30 etc kan je dat zeker aangeven.
Maar de vraag aan het begin is welke olie kan er het beste op?
Dus hij vraagt niet wat jij er in hebt of er in wilt.
Hij wil gewoon weten wat er in hoort.

Maar nogmaals , als jij je service op vast wilt hebben , en je zegt niet zelf dat je er w40 olie in wilt hebben. Kwakt de dealer er gewoon de voorgeschreven olie in, en laat je 15k weer terug komen.
Ik hoop dat je mn punt ook snapt ?
Jij geeft aan wat je wilt, maar de gemiddelde klant weet nog niet eens hun eigen slot bout te vinden.
 
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
@Michel6C : daarover zijn we het ook eens hoor. En ik snap je punt. Mijn enige punt is dat je daarvan kunt afwijken om jou moverende redenen. Overigens behoort zonnebloemolie dan niet tot de mogelijkheden. Die zul je er zelf in moeten doen. De dealer kan wel je onderhoudsschema omzetten en er navenant de daarvoor voorgeschreven olie in doen. Kwestie van miscommunicatie denk ik dus. Jij ook een fijne dag.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Michel6C
Bij longlife onderhoud (eens in de 30000 km) w30. Bij vast onderhoud (eens in de 15 000 km) w40. Die laatste is wat dikker. Ik ga bij mijn eerste beurt (30 000) het schema laten omzetten naar vast. Voel me daar prettiger en zekerder bij.

Dank voor de info, Net even nagevraagd bij de dealer en die geeft ook W30 aan. Even kijken wat ik wil met mijn onderhoud en dus wat ik erin doe.

Voor de rest mooie discussie jongens:)
 
Volkwagen  Polo AW GTI  2.0TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
@Michel6C Nog even een nabrander. Het het service interval toch maar op long life gelaten.
Hoe kan ik controleren of er een EVO motor in zit? Heb gevraagd om een litertje olie om bij te vullen en dat is nl 0w20. Kan dat geen kwaad, van die dunne olie?
Neem aan dat het wel goed zit.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
@Michel6C Nog even een nabrander. Het het service interval toch maar op long life gelaten.
Hoe kan ik controleren of er een EVO motor in zit? Heb gevraagd om een litertje olie om bij te vullen en dat is nl 0w20. Kan dat geen kwaad, van die dunne olie?
Neem aan dat het wel goed zit.

Als ik vw moet geloven kan het geen kwaad , vw schrijft dit specifiek voor. Puur om de emissie waarden te halen:(
Dat heeft te maken dat de motor dan efficiënter loopt , omdat de weerstand intern lager wordt door de dunne olie.
Wat moet resulteren op een 10/15% zuiniger verbruik.
Als je alle olie aftapt en er 5w30 op zult gooien , kan voor het blok geen kwaad.
Alleen de motor heeft een type goedkeuring met 0w20 .
Zoals ik het noem 0w water Stick Out Tongue

Ik weet dat de aw gti beschikt over een EVO motor. Je kunt aan bepaalde kenmerken wel zien dat het een evo motor is , maar dat is lastig uit te leggen.
Een evo motor heeft meer valve timing solenoïds op het nokkenas huis.

En je kunt je onderhoud prima op longlife laten.
Hij berekend zelf zijn olie interval.
Doormiddel van je rij-afstand / motorbelasting / brandstofverbruik / olietemperatuur / etc.
Dus hij kan al een melding geven voor een olie wissel vanaf 15.000 tot max 30.000 , hangt allemaal af van het gebruik van de bestuurder.

Kleine aanvulling.

Inspectie is bij aflevering 2 jaar of 30.000
En na je allereerste inspectie is het 30.000km of 1 jaar.

Auto van vw van +-2014 bevatten een 2 kanaals interval. Dus inspectie en olie apart van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!