Motorisch tunen en het RDW

HoMi

Premium lid
3,408
1,831
213
Ik vroeg mijn verzekeraar of zij problemen hebben met het tunen van mijn Polo van 105 naar 130 PK.
Ik werd doorverwezen naar het RDW en de informatie die ik van hen kreeg wilde ik graag delen met
jullie:



Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van het motorvermogen door middel van chiptuning.

Het kan inhouden dat uw verzekering op uw voertuig niet dekkend is. Het voertuig is verzekerd op basis van het register.


Wanneer een gekentekend voertuig wordt gewijzigd is in veel gevallen een technische keuring noodzakelijk. De basis hiervoor is te vinden in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6. De Regeling Voertuigen vind u op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798. In dit hoofdstuk is omschreven welke wijziging tot een keuring bij de RDW leidt. Algemeen geldt dat die toelatings- en permanente eisen welke geraakt worden door de uitgevoerde wijziging opnieuw beoordeeld moeten worden.

Meer informatie over dit onderwerp kunt vinden op onze website: www.rdw.nl. Tevens kunt u hier ook de wijze van keuren vinden: http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wijzigingen-aan-een-auto.aspx?path=Portal/IGK/Auto.

Aantonen motorvermogen
Voor wat betreft het wijzigen van de motorvermogen door middel van chiptunen of een compressor dient er ten behoeve van de keuring documentatie te worden overgelegd waaruit blijkt op welke wijze de wijziging tot stand is gekomen. Bijvoorbeeld door het overleggen van documentatie en/of een verklaring van de fabrikant van de chip. De RDW zal op basis van deze documentatie en/of verklaring bepalen of een indicatieve rijproef of vermogensmeting moet worden uitgevoerd. Daarnaast zal onder andere ook een geluidstest en emissietest worden uitgevoerd.

Aanvraag
U kunt een aanvraag indienen door middel van het aanvraagformulier (zie bijlage) in te vullen. Daarbij dient u de documentatie en verklaring(en)bij te voegen. Deze aanvraag kan worden gemaild aan ttv-pb-ind@rdw.nl.

Kosten
De kosten zijn afhankelijk van het aangeboden voertuig en/of documentatie, en geschieden op basis van uurloon.
De kosten voor een toelatingskeuring bestaan uit de volgende items:

· Beoordelingskosten en keuringskosten op basis van bestede tijd en het geldende uurloon;

· Reiskosten (bij keuren aan huis);

· Kosten kentekencard;

· Kosten voor gebruik apparatuur, indien van toepassing;

U kunt de actuele prijzen vinden op onze website: Tarieven TTV 2017.pdf pdf, 151kb.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW


logo.png



De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te



En het tweede mailtje van het RDW:




Hartelijk dank voor uw e-mail.

U vraagt aan de RDW om informatie over een wijziging van of aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)

In gebruik genomen voor 1 januari 1998
ls het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997
Is het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997, moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. Bij verhoging van de maximum constructiesnelheid kan daarnaast een uitgebreide test van de reminrichting nodig zijn. Deze testen worden uitgevoerd op het RDW testcentrum in Lelystad.
Als de gehele motorconfiguratie (motor, ontstekingsinrichting, brandstofsysteem, in- en uitlaatsysteem en het systeem ter beperking van de verontreiniging) overeenkomt met een typegoedgekeurde "motorconfiguratie" van hetzelfde type voertuig, kunnen deze testen achterwege blijven.

Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig aantoont tijdens de keuring. Als het voertuig aan de gestelde eisen voldoet worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten

De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje heeft een ibiza 6j 1.2tdi uit 2015 de zelfde computer als een polo 1.2tdi uit 2010? Ik wil dit weten ivm met een powerbox van ventura die ik wil overnemen van iemand met een polo uit 2011.
 
Seat  Ibiza  1.2 tdi cfwa 
ik weet dat dit een oude forum topic is maar aangezien ik een nieuw lid ben wil ik graag mijn informatie delen.

Ik heb mijn auto zelf geimporteerd. Mijn auto is door de oude eigenaar bij MTM gechipt en dit heeft hij vervolgens op de duitse groene papieren gezet. Ik heb geen problemen gehad bij zowel het invoeren als het verzekeren van mijn auto. Op het kenteken staat nu dat mijn auto een vermogen heeft van 205PK. Kenteken PT323Z
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI Globetrotter 
  • Leuk
Waarderingen: NickD en iichel
ik weet dat dit een oude forum topic is maar aangezien ik een nieuw lid ben wil ik graag mijn informatie delen.

Ik heb mijn auto zelf geimporteerd. Mijn auto is door de oude eigenaar bij MTM gechipt en dit heeft hij vervolgens op de duitse groene papieren gezet. Ik heb geen problemen gehad bij zowel het invoeren als het verzekeren van mijn auto. Op het kenteken staat nu dat mijn auto een vermogen heeft van 205PK. Kenteken PT323Z


Bedankt voor het delen ! Jij bent nu volledig ingedekt voor de verzekering :)
Al is de kans heel erg klein dat mensen met een gechipte / getunede motor
problemen krijgen na een aanrijding of iets dergelijks. Vooral als het gaat om
niet al te grote vermogens toename. Plaats eens wat foto's
van je GTI !!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Anil5.0
Bedankt voor het delen ! Jij bent nu volledig ingedekt voor de verzekering :)
Al is de kans heel erg klein dat mensen met een gechipte / getunede motor
problemen krijgen na een aanrijding of iets dergelijks. Vooral als het gaat om
niet al te grote vermogens toename. Plaats eens wat foto's
van je GTI !!!

Ik zal mij binnenkort wel even voorstellen met een aantal fotos!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI Globetrotter 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Leuk om dit topic even door te lezen. De diesel motoren van een BM staan er om bekend dat ze minimaal het aantal PK's produceren dan wel wat opgegeven is en dus op het kentekenbewijs staat. Iedere motor is uniek en produceert dus een eigen aantal PK's.

Waneer een 1.2 TDI op de testbank word gezet zie je vrijwel vaker dat deze meer PK's produceert dan de opgegeven 75PK. De 1.2 TDI's produceren tot soms wel 85PK voor dat deze gechipt worden. Een vermogens winst van meer dan 12% Het lijkt mij dat hier dus een marge inzit t.o.v. zowel het RDW als de verzekering.

Ik denk zelf dat daarom deze regel gehanteerd word:
' het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde'

Wanneer de 1.2 TDI gechipt word krijgt deze vaak een vermogen van rond 100PK, dit is dus aanzienlijk hoger dan de marge van 20%.

Op autoblog.nl worden de laatste tijd filmpjes geupload onder het nom van 'Mijn auto'. Laatst kwam er iemand in voor met een Seat Leon FR welke gechipt was in duitsland en daarna is geïmporteerd naar nederland. De beste man moest hierdoor meer BPM betalen dus de RWD doet wel degelijk iets met vermogens winsten.

In de praktijk wanneer je in Nederland je auto laat chippen en deze gaat besturen word hier niet moeilijk over gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Comfortline  1.0 TSI 95PK - DSG 
Laatst kwam er iemand in voor met een Seat Leon FR welke gechipt was in duitsland en daarna is geïmporteerd naar nederland. De beste man moest hierdoor meer BPM betalen dus de RWD doet wel degelijk iets met vermogens winsten.

Sinds 1 januari 2013 wordt het BPM-bedrag op nieuwe auto’s volledig berekend aan de hand van de absolute CO2-uitstoot van de auto en niet meer (gedeeltelijk) op de netto cataloguswaarde zoals dat in voorgaande jaren gebeurde. Aan de hand van elke gram CO2 die een auto per gereden kilometer uitstoot wordt er een CO2-heffing / CO2-toeslag BPM vastgesteld (ook bekend als slurptax of slurptaks).
Ik heb dat artikel ook gezien, die meneer had niet gerekend op een hoger BPM bedrag als gevolg van de Chiptuning. Nu is het invoeren minder voordeliger uitgepakt dan vooraf berekend.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: BlackPoloAW
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!