Minder vermogen?

Ik rijd nu 4 jaar in mijn Polo 9N3, 1.4 16V (100PK) met handgeschakelde bak.
Op een of andere manier heb ik het gevoel dat hij minder "snel" is dan voorheen.

De motor loopt op zich prima en ik kan ook niet zeggen dat de motor echt inhoudt, maar onlangs reed ik in een vergelijkbare polo, echter een automaat en een 80PK uitvoering. Deze leek vlotter te zijn dan de mijne (voor mijn gevoel).
Ik heb geen hard bewijs of iets dergelijks, ik ga puur op mijn gevoel af.

Hij krijgt ieder jaar onderhoud samen met de APK en ook zijn er geen foutmeldingen te vinden. Ook de monteur zegt dat alles in orde is.
Wat me ook opvalt is dat het vermogen daadwerkelijk een stuk minder is wanneer de (handbediende) airco aan staat. Is dat normaal?

Lang verhaal kort:
Kan het zijn dat de motor minder vermogen heeft dan voorheen door bijvoorbeeld vervuiling van bepaalde onderdelen?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Wanneer de airco aanstaat kan je dat wel merken in vermogen ja. Zijn je banden goed op spanning ? Niet dat je die 1x per jaar op pompt voor de apk ofzo
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Wanneer de airco aanstaat kan je dat wel merken in vermogen ja. Zijn je banden goed op spanning ? Niet dat je die 1x per jaar op pompt voor de apk ofzo

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb vorige week mijn wielen van voor naar achter (en andersom) gewisseld en toen de spanning gemeten. Die was in orde.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
System cleaner en injection cleaner doen soms wonderen, ook voor benzine auto’s. Toevallig nu de zomerbanden er wellicht weer onder zitten, een veel bredere bandenmaat?
 
Audi  A1 8X 2x S-line  2.0 TDI 143pk 
Een cleaner kan inderdaad sowieso geen kwaad lijkt me.
Ik rij op 4-seizoenen banden, dus die zijn altijd al hetzelfde geweest (195/50/R15).
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Eurol gebruik ik altijd voor mijn dieseltje. Zwager en zus hadden een soortgelijk probleem met een 9N3 1.4 84pk, daar ook een potje Eurol system cleaner en injection cleaner gedaan.

Haperen ging over, auto reageerde ook iets feller. Misschien een keer vaker E98 tanken? Weet niet of je dit al doet.
 
Audi  A1 8X 2x S-line  2.0 TDI 143pk 
  • Leuk
Waarderingen: Randy
Eurol gebruik ik altijd voor mijn dieseltje. Zwager en zus hadden een soortgelijk probleem met een 9N3 1.4 84pk, daar ook een potje Eurol system cleaner en injection cleaner gedaan.

Haperen ging over, auto reageerde ook iets feller. Misschien een keer vaker E98 tanken? Weet niet of je dit al doet.
Dankje! ik ga eens kijken:)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Eurol gebruik ik altijd voor mijn dieseltje. Zwager en zus hadden een soortgelijk probleem met een 9N3 1.4 84pk, daar ook een potje Eurol system cleaner en injection cleaner gedaan.

Haperen ging over, auto reageerde ook iets feller. Misschien een keer vaker E98 tanken? Weet niet of je dit al doet.

Ik tank nooit 98, maar zal het eens een tijdje proberen. Ik rij vrij weinig dus misschien dat dat er ook voor zorgt dat de boel eerder vervuilt.
Maar bedankt voor de tips!

Ik laat wel even weten of het gewerkt heeft.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
  • Leuk
Waarderingen: Turbodruk
Ondertussen een paar tankbeurten en een flesje cleaner verder en ik moet zeggen dat hij best wel wat soepeler lijkt te lopen.
Vooral stationair is hij een stuk rustiger.

Bedankt voor de tips allemaal!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
  • Leuk
Waarderingen: Turbodruk
Ik heb ineens minder vermogen en komt langzamer op toeren. (geen noodloop, code is gewist). Het was al een tijdje dat dat ie bij 5000+ toeren misfires op cil 3 kreeg. Dat doet ie ook alleen bij hoge toerentallen.

Nieuwe bougies, nieuwe bobine op 3, gasklephuis schoongemaakt. Storingen gewist. Egr is niet afgedopt en voor zover ik weet ook niet uitgeprogrammeerd.

Zojuist injector 3 en 2 omgewisseld om te kijken of de misfires naar cil 2 gaan. Maar nee, weer op 3. Hij loopt nu slechter, ik verwacht door lucht in de brandstof rail. Hoe kan ik dat er uit krijgen?
En wat is dat draaiknopje rechts op de rail aan de andere kant dan de benzine toevoerleiding?

Hoop op reacties die me verder gaan helpen.
 
Volkswagen  9n  1.2 12v 
Die eventuele lucht moet er uit gaan door gewoon te laten draaien.

Dat is volgens mijn gewoon een ventiel, dopje er afdraaien en met iets het ventiel indrukken, en dan zou er benzine uit moeten komen.

Maar als het echt in cilinder 3 zit, en de bougie, bobine, injector, is goed dan moet je het verder gaan zoeken.
Bijvoorbeeld door een compressie meting.

P.s. een eige topic aanmaken zal wel makkelijker zijn ipv een "oud" topic omhoog halen
 
Ondertussen weer een tijd verder.
Afgelopen tijd heb ik het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt. Toen ook de EGR en de tussenpijp schoongemaakt. Tenslotte de MAP vervangen (ivm storingsmelding).
Sindsdien liep hij op zich wel beter, behalve stationair.

Uiteindelijk onlangs het gasklephuis laten inleren (Ik kreeg steeds storing 17550) en nu lijkt alles opgelost.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!