Lekkende homokineet - Hulp bij vervangen

Hallo iedereen,

Bij het installeren van m'n Polo z'n zomerschoentjes heb ik gemerkt dat de hoes rond de homokineet rechtsvoor (wielzijde) gescheurd is. Bij het rijden vliegt het vet er dan ook uit en komt oa. in de binnenkant van de velg terecht.

IMG_20170328_145925.jpg

Ik heb een kit gevonden met alle installatiebenodigdheden en nieuw vet, maar ik heb nog geen ervaring met het vervangen hiervan.

Sommigen online zeggen dat de hele aandrijfas eruit moet om deze te kunnen vervangen. Anderen zeggen dat alleen de bout die de as aan het wiel vastmaakt los moet en je hem dan zo ook kan vervangen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of heeft er iemand een duidelijk stappenplan dat ik kan volgen? Heb ik speciaal gereedschap nodig dat ik moet voorzien?

Is voor een Polo 9N3 2008, handgeschakeld en 110k km.
Alvast bedankt voor jullie hulp! ;)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
As hoeft er niet uit!

Centrale bout van de aandrijfas los die tussen je remschijf -> dan de draagarm losmaken (3 moertjes) en dan de as eruit schuiven dan kan je de ashoes vervangen maar je hebt eigenlijk een ashoesspreider nodig om de nieuwe hoes te monteren
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI Highline 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
voor zover ik het goed heb:

auto op krik/steun
wiel eraf
centrale moer los die de homokineet vasthoud
fuseekogel los
draagarm omlaag drukken, met hulp indien nodig
fusee iets opzij zodat de fuseekogel wn fusee te scheiden zijn
aandrijfas uit fusee
vanaf hier twijfel ik over dit type, maar oudere vw's ging wel zo
met een hamer de homokineet lostikken van de aandrijfas
oude hoes verwijderen, let op achterblijvende ringen op de aandrijfas of in de hoes
nieuwe hoes erop
moer op de homokineet zodat je homokineet weer op de as kan tikken, let op eventuele ringen
alles weer dichtbouwen .

maar zoals gezegd, weet niet of deze vw ook zo werkt.
 
Heel erg bedankt voor de info allemaal. Ik twijfelde of ik het wel zelf kon, maar dat moet wel lukken.

Als er 1 stuk is, is het dan aanbevolen om die aan de andere kant ook de doen? Of pas wanneer die ook begint te lekken?

Kennen jullie de grootte van de dop die nodig is om de aandrijfas los te maken? (die grote in het midden van het wiel)

Nogmaals bedankt!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!