Led dagrijverlichting apk

Frisbie

Bekend lid
330
56
57
Ik moet woensdag op apk, nu heb ik in de dagrijverlichting led lampjes zitten, moet ik deze tijdelijk vervangen voor de orginele of kan ik het laten zitten?
ik heb nl ooit eens gehoord dat er geen led in mag zitten.
 
Volkswagen  polo aw 2021 r-line reef blue  1.0 tsi 
Ik heb overal led, ik heb er niets over gehoord. Ligt ook enorm aan de keurmeester. De meesten laten het er wel door, aangezien steeds meer mensen hun lampen omwisselen voor ledjes.
 
Volkswagen  Golf VI  1.4 TSi 122pk 
In de APK regelgeving zie ik nergens staan dat verlichting moet beschikken over een E keurmerk dus volgens mij kunnen ze je voertuig er niet op afkeuren. Het enige wat ze zouden kunnen proberen is afkeuren op basis van verblindende lichten.

Omdat je volgens de wet geen exterieur lampen mag gebruiken zonder goedkeuring voor op de openbare weg. Die hebben aftermarket led lampjes nou eenmaal niet. Politie zou er in theorie ook lastig over kunnen doen.

De wet zegt volgens mij alleen dat ze niet verkocht mogen worden, in de APK regelgeving wordt in ieder geval niet over aftermarket LED gesproken, alleen dat de verlichting niet verblindend mag zijn.


Artikel uit 2016 maar volgens mij is de situatie nog ongewijzigd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
In de APK regelgeving zie ik nergens staan dat verlichting moet beschikken over een E keurmerk dus volgens mij kunnen ze je voertuig er niet op afkeuren. Het enige wat ze zouden kunnen proberen is afkeuren op basis van verblindende lichten.



De wet zegt volgens mij alleen dat ze niet verkocht mogen worden, in de APK regelgeving wordt in ieder geval niet over aftermarket LED gesproken, alleen dat de verlichting niet verblindend mag zijn.
Nou dan zijn er een hoop nederlandse webwinkels die illegaal bezig zijn haha! :eek:
 
Polo  6c  Verkocht 
Klopt, webwinkels worden nauwelijks gecontroleerd. Op den duur krijgt men vanzelf wel een brief van ILT binnen hoop ik.
Ik citeer:


Zoeken
Home > Wet & regelgeving
Wet & regelgeving
Wij verkopen verlichtingsproducten welke bedoeld en door de leveranvier speciaal ontworpen zijn voor de off-road use, ofwel voor gebruik op privé terrein (auto sport, motor sport, auto shows, circuit, etalage/showroom, etc.) en NIET voor gebruik op de openbare weg!
Voor een consument welke verlichting bij ons wilt aanschaffen geldt het volgende:
U mag niet zomaar Xenon en/of LED verlichting plaatsen in uw voertuig als u dit voertuig wordt gebruikt op de openbare weg. Alle aftermarket Xenon verlichting met een H-fitting (H1, H3, H4, H7, H8, H9, H11, HB3 9005, HB4 9006 en HIR2 9012) zijn niet bestemd voor de openbare weg. Dit is vastgelegd in de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten zijn opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hierop van toepassing.
Deze EU verordening zegt dat Xenon lampen met een H-fitting (aftermarket Xenon verlichting) niet geschikt zijn voor op de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting in alle fittingen die er bestaan. Dit betekent dat deze lampen volgens de Nederlandse regelgeving niet geplaats mogen worden in voertuigen die op de openbare weg rijden omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) hebben.
Het E-merk moet door de fabrikant van de lampen worden aangevraagd en wordt in Nederland door de RDW verleend. Om een E-merk te krijgen keurt de RDW de lamp bijvoorbeeld op lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting.
De lampen zonder E-merk mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. Het product mag wel als binnenverlichting gebruikt worden. Ook mag u het gebruiken op privéterrein, buiten de openbare weg of op een gesloten circuit (off road gebruik, tuningshows etc).
Het produceren van lampen zonder E-merk door fabrikanten is alleen toegestaan als deze lampen zijn bedoeld voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld voor op een racecircuit. Verkopers mogen geen voertuigverlichting zonder E-merk verkopen als deze is bedoeld voor voertuigen op de openbare weg en zijn dus verplicht te vermelden als een product dat bedoeld is als exterieur verlichting van de auto geen E-merk heeft en derhalve enkel gebruikt mag worden op eigen terrein. Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van goedgekeurde lampen in hun voertuig.
Deze regel geldt overigens voor alle aanbieders van LED en Xenon verlichting, ook al staat dit niet vermeld bij het betreffende product."
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik citeer:


Zoeken
Home > Wet & regelgeving
Wet & regelgeving
Wij verkopen verlichtingsproducten welke bedoeld en door de leveranvier speciaal ontworpen zijn voor de off-road use, ofwel voor gebruik op privé terrein (auto sport, motor sport, auto shows, circuit, etalage/showroom, etc.) en NIET voor gebruik op de openbare weg!
Voor een consument welke verlichting bij ons wilt aanschaffen geldt het volgende:
U mag niet zomaar Xenon en/of LED verlichting plaatsen in uw voertuig als u dit voertuig wordt gebruikt op de openbare weg. Alle aftermarket Xenon verlichting met een H-fitting (H1, H3, H4, H7, H8, H9, H11, HB3 9005, HB4 9006 en HIR2 9012) zijn niet bestemd voor de openbare weg. Dit is vastgelegd in de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten zijn opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hierop van toepassing.
Deze EU verordening zegt dat Xenon lampen met een H-fitting (aftermarket Xenon verlichting) niet geschikt zijn voor op de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting in alle fittingen die er bestaan. Dit betekent dat deze lampen volgens de Nederlandse regelgeving niet geplaats mogen worden in voertuigen die op de openbare weg rijden omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) hebben.
Het E-merk moet door de fabrikant van de lampen worden aangevraagd en wordt in Nederland door de RDW verleend. Om een E-merk te krijgen keurt de RDW de lamp bijvoorbeeld op lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting.
De lampen zonder E-merk mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. Het product mag wel als binnenverlichting gebruikt worden. Ook mag u het gebruiken op privéterrein, buiten de openbare weg of op een gesloten circuit (off road gebruik, tuningshows etc).
Het produceren van lampen zonder E-merk door fabrikanten is alleen toegestaan als deze lampen zijn bedoeld voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld voor op een racecircuit. Verkopers mogen geen voertuigverlichting zonder E-merk verkopen als deze is bedoeld voor voertuigen op de openbare weg en zijn dus verplicht te vermelden als een product dat bedoeld is als exterieur verlichting van de auto geen E-merk heeft en derhalve enkel gebruikt mag worden op eigen terrein. Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van goedgekeurde lampen in hun voertuig.
Deze regel geldt overigens voor alle aanbieders van LED en Xenon verlichting, ook al staat dit niet vermeld bij het betreffende product."

Leuk verhaal, maar het zegt helemaal niets over de APK :). https://apk-handboek.rdw.nl/

De APK kijkt niet naar keurmerken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Leuk verhaal, maar het zegt helemaal niets over de APK :). https://apk-handboek.rdw.nl/

De APK kijkt niet naar keurmerken.
Precies. Hier doelde ik ook op. Je komt zonder problemen door de APK met (witte) led dagrijverlichting. Deze moet wel dimmen zodra dimlicht ingeschakeld wordt.

Er ontstaat nu discussie over de keurmerken, maar dat is wel een heel ander verhaal. Als we het daar over gaan hebben zijn er nog maar weinig mods op dit forum toegestaan :mrgreen:
 
Precies. Hier doelde ik ook op. Je komt zonder problemen door de APK met (witte) led dagrijverlichting. Deze moet wel dimmen zodra dimlicht ingeschakeld wordt.

Er ontstaat nu discussie over de keurmerken, maar dat is wel een heel ander verhaal. Als we het daar over gaan hebben zijn er nog maar weinig mods op dit forum toegestaan :mrgreen:
Maar jij vroeg je af hoe iemand aan die gedachtengang komt. Antwoord daar op is waarschijnlijk omdat die lampjes geen EU keurmerk hebben. Ik heb heel het woord APK niet in mijn mond gehad. Ik heb ook niet gezegd dat het van de APK niet mag. Het mag van de wet niet. Dat is alles wat ik zeg. Er mag zoveel van de wet niet, heeft natuurlijk niets met veiligheid te maken.
 
Polo  6c  Verkocht 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!