Lamdasonde aanschaffen

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoi,

Ik zoek hier even de laatste bevestiging die ik nodig heb voor een bestelling die ik ga doen omtrent de lamdasonde. In mijn polo is Bank 1, Sensor 1 defect. Voor zover ik begrijp is dit de regelsonde. De reparatie in de garage is erg prijzig, dus heb ik het aanbod gekregen van een bekende die vaker dit soort sensoren heeft vervangen om dit voor mij te doen. Dit zou mij enorm veel kosten schelen. Sterker nog, dit kost mij enkel de sensor.

De lamdasonde die ik momenteel heb gevonden is 5-polig en 535mm lang. Deze zou mij 124€ kosten in plaats van een totale reparatiekosten van 280€. Volgens de website zou deze passen op mijn polo (kenteken gecheckt).

Hierin moet ik de volgende afweging maken, en daar zou ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken.
Ik wijk waarschijnlijk af van ''origineel volkswagen'' (voor wat dat waard is in een sensor), naar NGK. Kennen jullie dit merk en zijn jullie ermee bekend? Kan hier iets grandioos mis gaan (buiten dat de sensor sneller (?) defect is)?

Ik zal onderaan een link naar de sensor die ik op het oog heb plaatsen. Volgens de website zou hij ''compatible'' moeten zijn met mijn Polo 9N (75PK, Motorcode BBY, 1.4L 16V), handgeschakeld.

En dan even voor mijn informatie: is een lamdasonde-reparatie goed te doen? Tijdrovend? Technisch ingewikkeld?

Zouden jullie nou met gefronste wenkbrauwen dit zitten te lezen omdat je NGK bij voorbaat al slecht vindt, wat raadt jij dan anders aan? Ik wil het namelijk in een keer goed doen, in plaats van het 2x moeten doen en alsnog over de garageprijs heen gaan. Dat zou ik sonde, uuuh.., zonde vinden.

Klik hier om naar de lamdasonde te gaan die ik op het oog had.

Alvast bedankt!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Zelf neem ik meestal zo'n onderdelen van Bosch, maar NGK is ook een redelijk bekend merk. Heb de mijne ook al vervangen door een universele Bosch (weet zelf wel niet of dat zo'n goed idee was .. ), en deze zag er wel hetzelfde uit. Dus volgens mij lijkt het ok. Je kan altijd nog eens het onderdeelnummer van je huidige sonde vergelijken met de OEM nummers van op de site, dan ben je (bijna) 100% zeker.

Een lambdasonde vervangen is niet moeilijk. Je heb er alleen een dop voor nodig met een speciale sleuf in de zijkant om plek te laten voor de draad. De sonde zelf zit helemaal vooraan in de motorruimte, bovenop je katalysator dus je kan er makkelijk aan.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Pas op met deze webshop! Autoonderdelen 24 is feitelijk ook van autodoc en bij autodoc heb ik een maand geleden een bestelling geplaatst en dat is dramatisch verlopen. Je loopt de risico 'tweedehands' onderdelen te ontvangen en ZELFS een gesloten verpakking van het merk dat je bestelde met een ander merk onderdeel er in!! IK heb twee onderdelen besteld via hun en ik ontving tweedehands rommel en iets heel anders dan wat ik had besteld! Ik moet nu nog maar hopen dat ik mijn geld terug krijg. Dre zending is dezelfde dag retour gegaan maar uiterst onbetrouwbaar dus.
 
Zelf neem ik meestal zo'n onderdelen van Bosch, maar NGK is ook een redelijk bekend merk. Heb de mijne ook al vervangen door een universele Bosch (weet zelf wel niet of dat zo'n goed idee was .. ), en deze zag er wel hetzelfde uit. Dus volgens mij lijkt het ok. Je kan altijd nog eens het onderdeelnummer van je huidige sonde vergelijken met de OEM nummers van op de site, dan ben je (bijna) 100% zeker.

Een lambdasonde vervangen is niet moeilijk. Je heb er alleen een dop voor nodig met een speciale sleuf in de zijkant om plek te laten voor de draad. De sonde zelf zit helemaal vooraan in de motorruimte, bovenop je katalysator dus je kan er makkelijk aan.

Bedankt voor je reactie. Voor zover de websites hebben weergegeven zijn dit enkel diagnosesondes van bosch. Heb geen andere van bosch gezien.

Hoe dan ook, bedankt voor je reactie! Heb ik veel aan gehad! :)

Pas op met deze webshop! Autoonderdelen 24 is feitelijk ook van autodoc en bij autodoc heb ik een maand geleden een bestelling geplaatst en dat is dramatisch verlopen. Je loopt de risico 'tweedehands' onderdelen te ontvangen en ZELFS een gesloten verpakking van het merk dat je bestelde met een ander merk onderdeel er in!! IK heb twee onderdelen besteld via hun en ik ontving tweedehands rommel en iets heel anders dan wat ik had besteld! Ik moet nu nog maar hopen dat ik mijn geld terug krijg. Dre zending is dezelfde dag retour gegaan maar uiterst onbetrouwbaar dus.

Ik zal erop letten! Thanks! :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Bedankt voor de reacties allen. Ik kreeg vandaag het advies van iemand dat bij een kapotte lamdasonde het niet per definitie de sensor hoeft te zijn. De errorcode die ik bij mijn kennis kreeg (toen ik goed meegekeken had): P01 Heater Sensor. Meer zag ik niet, uiteindelijk vertelde hij me dat dit de 1e sensor was van de 1e bank. Een mogelijke oorzaak zou ook een defect aan de printplaat (iets met de boordcomputer) kunnen zijn, aldus de persoon die me advies gaf. Hoe waarschijnlijk is dit?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Bedankt voor de reacties allen. Ik kreeg vandaag het advies van iemand dat bij een kapotte lamdasonde het niet per definitie de sensor hoeft te zijn. De errorcode die ik bij mijn kennis kreeg (toen ik goed meegekeken had): P01 Heater Sensor. Meer zag ik niet, uiteindelijk vertelde hij me dat dit de 1e sensor was van de 1e bank. Een mogelijke oorzaak zou ook een defect aan de printplaat (iets met de boordcomputer) kunnen zijn, aldus de persoon die me advies gaf. Hoe waarschijnlijk is dit?

Ah da's makkelijk te controleren, als je een multimeter ter beschikking hebt.

Maak de connector van je lambdasonde los, en meet de weerstand tussen de 2 witte draadjes. Is deze erg hoog of erg laag, dan is je verwarmingsweerstand kapot. (Ligt in kortsluiting of is open circuit)

Uit het hoofd zou deze rond de 3.5 Ohm moeten zijn. (Maar niet 100% zeker, beetje afhankelijk welke sonde je hebt)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Even een update betreft het lamdasondeproject:

Auto uitgelezen, opgekrikt, lamdasonde eruit gehaald en even op de werkbank geïnspecteerd. OEM = 036 906 262 G.
Richting de plaatselijke autoonderdelenshop gereden, kosten voor de sensor waren : 222€. Behoorlijk prijzig dus! Ironisch genoeg bij het terugdraaien van de oude, ''kapotte'' sonde, geen motormanagementlampje meer, hopen dat dit goed blijft, zou een hoop geld sparen. Ik kreeg overigens wel een tweede foutcode toen ik de auto uitlas: naast de P0135, kreeg ik ook een P1183. Geen idee of dit verband met elkaar heeft, maar melding is niet meer terug gekomen samen met de P0135.

Enig advies zou welkom zijn, aangezien ik de kans niet groot acht dat het lampje uit blijft.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
P1183 wilt zeggen bedrading defect, maar die zal waarschijnlijk tevoorschijn gekomen zijn door de sonde eruit te halen en de connector los te maken.

Heb je, zoals ik in mijn vorige post al aangaf, de weerstandswaarde van de verwarmingsweerstand al eens nagemeten? Indien hier een vreemde waarde uit komt weet je dat deze defect is en dus moet je de sonde vervangen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik had op dat moment geen multimeter bij de hand en de persoon waarmee ik het aan het doen was had niet veel tijd meer. Dus we hebben hem terug erin gezet. Verder niet doorgemeten. Ik ga er even vanuit dat dit tussen de stekker vanuit de auto naar de stekker richting de sonde moet, toch?

De P1183 kwam tevoorschijn de avond voordat we überhaupt met de sensor aan de gang gingen, en betrof, als ik me niet vergis, een compleet andere sonde. (Bank 2 Sensor 2). Ik weet alleen niet of dit een eenmalige foutmelding was, of dit een terugkomende foutmelding, of zelfs een hele nieuwe (aangezien de garage me enkel geattendeerd had op Bank 1 Sensor 1). De sensoren zijn best prijzig, dus je begrijpt waarschijnlijk wel dat ik de kosten zo veel mogelijk wil drukken, haha.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Heb even aan de hand van je OEM nummer gekeken, en je blijkt inderdaad geen 2 witte draden te hebben.
Maar je auto klaagt over de heater dus de kans is groot dat er daar iets mee is, en die dingen gaan nu eenmaal ook gewoon kapot ..
(Maar zelf zou ik toch eens de weerstand meten om zeker te zijn, of je gaat bij de dealer/garage langs en vraagt of ze het even controleren)

En als je even het OEM nummer op Google intikt krijg je van verschillende onderdelen-sites al sonde's van bv. NGK (kwaliteitsmerk) die een kleine €100 goedkoper zijn dan de €222 die je aangeeft. Misschien even het bekijken waard.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Zou deze misschien passen? Ik heb hier meerdere keren onderdelen besteld en dit is een heel betrouwbare webshop. Levering is ook supersnel en als het niet goed is kan je het de volgende dag terugsturen en wordt je geld binnen 3 dagen weer op je rekening teruggestort. Febi is misschien niet het beste merk, maar het is wel een wat oudere Polo en in mijn optiek kan je wel de duurste en beste onderdelen er in stoppen maar als het één na het andere kapot gaat (wat vaak gebeurt) dan is het simpelweg te duur allemaal...

https://www.mijnautoonderdelen.nl/a...ilstein-36892-lambda-sonde.htm?typeCode=18427
 
Zou deze misschien passen? Ik heb hier meerdere keren onderdelen besteld en dit is een heel betrouwbare webshop. Levering is ook supersnel en als het niet goed is kan je het de volgende dag terugsturen en wordt je geld binnen 3 dagen weer op je rekening teruggestort. Febi is misschien niet het beste merk, maar het is wel een wat oudere Polo en in mijn optiek kan je wel de duurste en beste onderdelen er in stoppen maar als het één na het andere kapot gaat (wat vaak gebeurt) dan is het simpelweg te duur allemaal...

https://www.mijnautoonderdelen.nl/a...ilstein-36892-lambda-sonde.htm?typeCode=18427
Ik vermoed niet dat deze gaat passen. Als je een afbeelding van z'n OEM sonde bekijkt zie je dat de aansluiting anders is dan bij de sonde die je aangeeft. Deze lijkt mij wel geschikt.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Zou deze misschien passen? Ik heb hier meerdere keren onderdelen besteld en dit is een heel betrouwbare webshop. Levering is ook supersnel en als het niet goed is kan je het de volgende dag terugsturen en wordt je geld binnen 3 dagen weer op je rekening teruggestort. Febi is misschien niet het beste merk, maar het is wel een wat oudere Polo en in mijn optiek kan je wel de duurste en beste onderdelen er in stoppen maar als het één na het andere kapot gaat (wat vaak gebeurt) dan is het simpelweg te duur allemaal...

https://www.mijnautoonderdelen.nl/a...ilstein-36892-lambda-sonde.htm?typeCode=18427

Thanks voor de moeite. Gaat inderdaad niet passen in verband met het aantal polen. Mijn stekker heeft er 5, terwijl de sonde die je aanraadt er enkel 4 heeft. Even voor mijn informatie: sommige sites zetten er specifiek bij of het een regel of diagnosesonde is. Zit hier verschil in?

Overigens, Brent, ik had inderdaad al die goedkopere sondes gezien. Ik denk dat ik daar voor ga. Wel zo makkelijk & goedkoop. Enkel nog even de afweging maken of ik 'm professioneel laat repareren ja of nee.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
De regelsonde zit voor de katalysator en de diagnosesonde zit erachter.

Regelsonde
De regelsonde controleert a.d.h.v de hoeveelheid O2 in het uitlaatgas of het brandstof/mengsel goed zit. Bij teveel of te weinig O2 in het uitlaatgas zal de ECU dit mengel aanpassen om zo tot een optimale verbranding te komen.

Diagnosesonde
De diagnosesonde meet eigenlijk alleen de efficiëntie van de katalysator. Als de katalysator aan z'n einde raakt, filtert deze de vieze deeltjes (NOx, HC, ...) niet meer goed weg / zet deze niet goed om en dat kan je dan meten met deze sonde.

Ik weet niet of er ook daadwerkelijk een verschil zit in de sonde op zich. Het enige verschil wat ik kan zien bij mij is dat de diagnose- en regelsonde een verschillend meeteinde hebben.

-> Als je een regelsonde moet hebben en er staat specifiek bij dat wat je bekijkt een diagnosesonde is, dan zou ik toch nog wat verder kijken. Just to be safe
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Mijn ervaring met mijn ouders hun oude Polo (6N) een aantal jaren geleden: had ook een foutcode en hebben toen ook via een grossier een 'goedkopere' sensor besteld, bleek de auto een aantal maanden later bij de APK niet door de viergasmeting te komen met een CO van 7,5!! Na enige diagnose toch weer op de sensor uitgekomen die mogelijk al vanaf de reparatie al niet goed was (auto verbruikte ook aanzienlijk meer!)

Ik zou zeggen laat degene die hem gaan maken naar de dealer gaan en een korting regelen op een originele sensor! :)
 
Heren, bedankt voor de reacties. Ik rij morgen even langs de garage om informatie te winnen en om een nauwkeurige richtprijs te krijgen. Bedankt voor alle moeite en ik hou jullie geüpdated!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Mijn ervaring met mijn ouders hun oude Polo (6N) een aantal jaren geleden: had ook een foutcode en hebben toen ook via een grossier een 'goedkopere' sensor besteld, bleek de auto een aantal maanden later bij de APK niet door de viergasmeting te komen met een CO van 7,5!! Na enige diagnose toch weer op de sensor uitgekomen die mogelijk al vanaf de reparatie al niet goed was (auto verbruikte ook aanzienlijk meer!)

Ik zou zeggen laat degene die hem gaan maken naar de dealer gaan en een korting regelen op een originele sensor! :)


Hoi Johan...

Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt. Originele onderdelen zijn gewoon velen malen beter. De Polo 9N die ik nu probeer enigszins 'normaal' te laten rijden verbruikt ook nog steeds heel veel brandstof. Ik had 'm na de gasklephuis en EGR reiniging volgetankt maar hij verbruikt nog best veel brandstof met weinig gereden KM. Bij mij brand er geen motorlampje maar ik vermoed dat de lambda sonde ooit wel vervangen is met een 'gpedkopere' niet originele variant en dat zou (zoals) je aangeeft best wel voor problemen kunnen zorgen. Ik ruik ook aardig veel uitlaatgassen en vind dat ook vreemd... Tja ... what to do ? Ik kan moeilijk alles aan die auto gaan vernieuwen maar het heeft me behoorlijk onzeker gemaakt over de betrouwbaarheid en degelijkheid van dit model Polo.
 
Zojuist terug van de garage, deze raden mij ook een NGK of Bosch sensor aan. Wat mij betreft lijken mij dit behoorlijk goede merken. Zolang het z'n werk doet zie ik op dit punt niet in dat het dan nodig is om duur Volkswagen origineel te gaan kopen. In ieder geval, binnenkort even een afspraak maken en helemaal laten checken :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!