Krakend geluid ophanging Polo 6R

Beste forumleden,
Ik dacht gezien te hebben dat iemand anders ook hierover had gepost maar bij mij was het geen oplossing helaas.
Als we over drempels rijden, horen we krakende geluiden van de voor ophanging, is erg opvallend[emoji52], zijn er misschien bekende problemen met de ophangingen van deze Polo's? Toplagers, draagarm bussen of stabilisatorstang rubbers etc, en hoe te controleren of ze versleten zijn?
Ik kan misschien in de loop van deze dagen een video maken van het geluid als het niet opeens minder is geworden zoals andere geluiden voorheen[emoji848].
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Aan de voorkant, lijkt van links en rechts te komen...

Ik zou beginnen om de achterste rubbers van de draagarmen voor in te spuiten met vet. Daarna proefrijden en kijken of het geluid weg is, zo ja dan weet je of deze de boosdoener zijn.

Als bovenstaande niet helpt zou ik verder zoeken in de volgende volgorde:

1. Koppelstangen controleren op speling
2. Stabilisatorsyangrubbers controleren
3. Toplagers nakijken
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
Ik zou beginnen om de achterste rubbers van de draagarmen voor in te spuiten met vet. Daarna proefrijden en kijken of het geluid weg is, zo ja dan weet je of deze de boosdoener zijn.

Als bovenstaande niet helpt zou ik verder zoeken in de volgende volgorde:

1. Koppelstangen controleren op speling
2. Stabilisatorsyangrubbers controleren
3. Toplagers nakijken
Bedankt voor de tip! Zal dat z.s.m. doen en kijken, maar hoe kan ik dan daarna de toplagers en koppelstangen controleren? Is het dan een beetje duidelijk als er teveel speling is, of is dat een beetje qua gevoel?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Bedankt voor de tip! Zal dat z.s.m. doen en kijken, maar hoe kan ik dan daarna de toplagers en koppelstangen controleren? Is het dan een beetje duidelijk als er teveel speling is, of is dat een beetje qua gevoel?

Toplagers vind ik best lastig om te controleren op speling, dit zal echt op de hefbrug moeten. Mocht je alles geprobeerd hebben dan moet het toch verder gezocht worden om bijvoorbeeld de schokdempers.

Wat betreft de koppelstangen deze kun je het beste even demonteren (2 boutjes bij gedemonteerd wiel per kant). Het is dan een kwestie van voelen aan de kogels, als deze speling hebben voel je het meteen. Bij twijfel kan je ook de koppelstangen even op de eettafel leggen, de wielen terugmonteren en even over een paar drempels in de straat rijden. Is het geluid weg? Plaats dan 2 nieuwe koppelstangen en 2 nieuwe stabilisatorstantubbers, je bent dan ik 1 keer klaar en voor het geld hoef je het niet te laten.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
Toplagers vind ik best lastig om te controleren op speling, dit zal echt op de hefbrug moeten. Mocht je alles geprobeerd hebben dan moet het toch verder gezocht worden om bijvoorbeeld de schokdempers.

Wat betreft de koppelstangen deze kun je het beste even demonteren (2 boutjes bij gedemonteerd wiel per kant). Het is dan een kwestie van voelen aan de kogels, als deze speling hebben voel je het meteen. Bij twijfel kan je ook de koppelstangen even op de eettafel leggen, de wielen terugmonteren en even over een paar drempels in de straat rijden. Is het geluid weg? Plaats dan 2 nieuwe koppelstangen en 2 nieuwe stabilisatorstantubbers, je bent dan ik 1 keer klaar en voor het geld hoef je het niet te laten.
Bedankt voor de reactie, ik zal dat dan controleren wanneer ik het kan, en dan zal ik hier posten of het heeft geholpen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Heb een tijd gehad(en zin gehad [emoji848]) om te kijken onder de auto, niet op het eerste gezicht wat gevonden, besloten stabilisatorstang eindes te demonteren, stabilisatorstang op en neer bewogen en ja hoor, het krakende geluid wat ik altijd al hoorde. Nieuwe rubbers of is er een manier om ze in te vetten?

P.s. ik heb nog een zakje siliconenvet liggen van toen we powerflex draagarm rubbers hadden gekocht voor onze vorige auto, weet iemand of dit op normaal rubber te gebruiken is?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Koppelstangetje kost 2 tientjes nieuw. Voor dat geld zou ik niet gaan kloten met vet en over een paar maand weer kraakjes hebben [emoji14]
6R0411315A/
6R0411315
Koppelstangetjes hebben beide geen speling op de kogels en afdichthoesjes zijn intact, in orde dus. Ik bedoelde de 2 rubbertjes waarmee de stabilisatorstang vastzit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Ik zou nieuwe rubbers voor je stabilisatorstang kopen en deze invetten.

Officieel moet je deze droog monteren maar ik heb nog nooit een auto teruggezien waarbij ik de rubbers ingevet heb aan de binnenzijde (daar waar de stang komt) alvorens deze te monteren.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
Ik ben van plan nieuwe rubbertjes te halen samen met de onderste motorsteun(speling), maar wat voor vet gebruiken jullie eigenlijk? Dan kan ik dat halen en het rubbertje invetten, en zorgen dat het rubber dan niet sneller hard wordt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Ik ben van plan nieuwe rubbertjes te halen samen met de onderste motorsteun(speling), maar wat voor vet gebruiken jullie eigenlijk? Dan kan ik dat halen en het rubbertje invetten, en zorgen dat het rubber dan niet sneller hard wordt.

Dat maakt niet zoveel uit. Wij hadden in de werkplaats altijd een grote pot van Kroon olie staat. Belangrijk is dat je op de verpakking nagaat of het vet onschadelijk is voor rubber.

Het rubber van de motorsteun hoef je niet te smeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
Dat maakt niet zoveel uit. Wij hadden in de werkplaats altijd een grote pot van Kroon olie staat. Belangrijk is dat je op de verpakking nagaat of het vet onschadelijk is voor rubber.

Het rubber van de motorsteun hoef je niet te smeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de snelle reactie, had het een beetje slecht beschreven maar was ook niet mijn bedoeling om de motorsteun in te vetten, ik heb nog een zakje siliconenvet voor polyurethane liggen, zal dan kijken op de verpakking of het rubber aantast of niet en dan gebruiken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Bedankt voor de snelle reactie, had het een beetje slecht beschreven maar was ook niet mijn bedoeling om de motorsteun in te vetten, ik heb nog een zakje siliconenvet voor polyurethane liggen, zal dan kijken op de verpakking of het rubber aantast of niet en dan gebruiken.

Siliconenvet moet prima werken. Let er wel op dat het echt vet is en geen spray(dat vervliegt heel snel)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
Rubbers vervangen en ingevet, nog geen geluid gehoord bij drempels, als het nog een keer regent en we rijden en het kraakt dan, dan update ik deze topic nog wel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!