Koude motor en zenuwachtige gasrespons

Al sinds het begin ervaar ik tijdens het koud wegrijden dat de gasrespons best zenuwachtig verloopt. Auto is lastig te doseren qua opvoeren van de snelheid tussen de 1000 en 2000 toeren per minuut. Dat merk je tijdens het wegrijden uit de woonwijk. Het is niet dat hij hikt, maar een klein tikje extra op het gaspedaal zorgt ervoor dat hij ineens iets harder versnelt dan dat je wilt. Een tikje extra zorgt ervoor dat je weer sneller rijdt dan normaal en wanneer je dan je voet het pedaal laat vieren dan voel je een drop qua snelheid. Wanneer je eenmaal de motor voldoende warmte laat ontwikkelen dus door even later 50km/u te rijden, dan is het euvel weg en rijdt de auto zoals hij zou moeten. Zou ik hier iets mee moeten of is dit normaal? Een en ander is al aangepast via VAGCOM destijds. De auto heeft intussen een kleine 10.000km gelopen.
 
Audi  S5 Sportback / TTS Roadster / S3 Sportback  TFSI 
Ik weet niet of het hetzelfde is als bij jou, maar ik heb ook zoiets (denk ik). Wanneer ik koude motor start, gaat deze eerst nog luid geluid maken (meer toeren o.i.d. om op te warm of waar het ook voor is). Wanneer ik dan direct weg rijd in zijn 1, lijkt de auto harder te willen gaan dan ik zelf wil. Ook wanneer ik gas los laat merk ik dat (dus laten rollen in zijn 1 of 2), dan gaat ie ineens best flink trekken/rollen, maar dit is na het uitrijden van de straat eigenlijk al weer weg.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
de reden hiervoor is heel simpel:

Vroeger moest een auto gechoked worden om de motor te starten en warm te laten draaien. Hierna kon de "choke" weer uit en liep de motor op het juiste mengsel dat de carburateur de motor gaf.

Met de komst van injectie motoren werd de "choke"geëlimineerd en werd de motor door de software rijker af gesteld om ervoor te zorgen dat deze niet uitviel en netjes bleef draaien. Tevens werd de positie van de gasklep veranderd waardoor de motor "verhoogd stationair" ging lopen.

Tegenwoordig is er echter aan het opwarmen van de motor een milieu-kwestie verbonden. Het gaat niet echt helemaal meer om het gebruikersgemak maar eerder om het feit "hoe komt de motor zo snelmogelijk op bedrijfstemperatuur zodat alles, met name de kathalysator, optimaal functioneerd".
Hierdoor word er extra brandstof ingespoten en de temperatuur in de uitlaat tijdelijk verhoogt zodat de kathalysator zo snel mogelijk op werktemperatuur is. Door de extra hoeveelheid ingespoten brandstof zal de motor anders reageren op het gaspedaal.
Tevens zal de koude motor ook hoge stationair draaien (hierdoor rijd de auto sneller als deze in de 1/2 rolt).
Zodra de motor warm is, zal de auto zich weer normaal gaan gedragen.

Hier doe je helemaal niks aan. Dit is zoals het moet zijn...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
de reden hiervoor is heel simpel:

Vroeger moest een auto gechoked worden om de motor te starten en warm te laten draaien. Hierna kon de "choke" weer uit en liep de motor op het juiste mengsel dat de carburateur de motor gaf.

Met de komst van injectie motoren werd de "choke"geëlimineerd en werd de motor door de software rijker af gesteld om ervoor te zorgen dat deze niet uitviel en netjes bleef draaien. Tevens werd de positie van de gasklep veranderd waardoor de motor "verhoogd stationair" ging lopen.

Tegenwoordig is er echter aan het opwarmen van de motor een milieu-kwestie verbonden. Het gaat niet echt helemaal meer om het gebruikersgemak maar eerder om het feit "hoe komt de motor zo snelmogelijk op bedrijfstemperatuur zodat alles, met name de kathalysator, optimaal functioneerd".
Hierdoor word er extra brandstof ingespoten en de temperatuur in de uitlaat tijdelijk verhoogt zodat de kathalysator zo snel mogelijk op werktemperatuur is. Door de extra hoeveelheid ingespoten brandstof zal de motor anders reageren op het gaspedaal.
Tevens zal de koude motor ook hoge stationair draaien (hierdoor rijd de auto sneller als deze in de 1/2 rolt).
Zodra de motor warm is, zal de auto zich weer normaal gaan gedragen.

Hier doe je helemaal niks aan. Dit is zoals het moet zijn...

Precies! Dit verschil is erg merkbaar. Ik kan me nog herinneren in mijn oude Polo 6N, hier was de koelvloeistoftemp. pas na zo'n 5-10 minuten op 90 graden. Nu in de nieuwe Polo is dit zowat al na 1-2 minuten.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
klopt! zodra de motor op temperatuur is, werkt deze op zijn efficientiepunt.
Echter is het koelwater wel binnen 1/2 minuten op temperatuur, maar de olie nog niet ;) Alhoewel dit niet relevant is voor deze post, wil ik dit toch even gezegt hebben omdat veel mensen zich hier in vergissen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
klopt! zodra de motor op temperatuur is, werkt deze op zijn efficientiepunt.
Echter is het koelwater wel binnen 1/2 minuten op temperatuur, maar de olie nog niet ;) Alhoewel dit niet relevant is voor deze post, wil ik dit toch even gezegt hebben omdat veel mensen zich hier in vergissen.

Klopt, hier vergiste ik me ook in, er is nu ook iets als een aparte 'olietemperatuur' meter. Heb dit nooit eerder op een auto gehad. Na zo'n 10 minuten is deze rond de 70-80 graden bij mij.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Mijn motor gaat zoals normaal bij koudstart eerst stationair hoger in toeren, en na één minuut of zo gewoon naar zen normaal stationair toerental. Ik wacht ook ook altijd voor het vertrekken tot deze op zen normaal toerental is dus kwa schokkerig rijden of hoog in toeren blijven heb ik geen last.

wel één iets dat ik wel vervelend vind. Als je even ergens stop en de motor een tijdje stil legt, en na een tijd terug start ( ook al heeft de motor, koelwater en olie voldoende temp) de motor toch terug hoger kort stationair gaat draaien.
Is daar niets aan aan te passen?
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
Ik heb het ook af en toe, maar niet altijd. Heb jij er wel iedere dag ‘last’ van?
Ja eigenlijk wel, maar zoals gezegd verdwijnt het wel zodra ik gewoon op de openbare weg rijd en gewoon deelneem aan het verkeer (50 / 80 wegen)

de reden hiervoor is heel simpel:

Vroeger moest een auto gechoked worden om de motor te starten en warm te laten draaien. Hierna kon de "choke" weer uit en liep de motor op het juiste mengsel dat de carburateur de motor gaf.

Met de komst van injectie motoren werd de "choke"geëlimineerd en werd de motor door de software rijker af gesteld om ervoor te zorgen dat deze niet uitviel en netjes bleef draaien. Tevens werd de positie van de gasklep veranderd waardoor de motor "verhoogd stationair" ging lopen.

Tegenwoordig is er echter aan het opwarmen van de motor een milieu-kwestie verbonden. Het gaat niet echt helemaal meer om het gebruikersgemak maar eerder om het feit "hoe komt de motor zo snelmogelijk op bedrijfstemperatuur zodat alles, met name de kathalysator, optimaal functioneerd".
Hierdoor word er extra brandstof ingespoten en de temperatuur in de uitlaat tijdelijk verhoogt zodat de kathalysator zo snel mogelijk op werktemperatuur is. Door de extra hoeveelheid ingespoten brandstof zal de motor anders reageren op het gaspedaal.
Tevens zal de koude motor ook hoge stationair draaien (hierdoor rijd de auto sneller als deze in de 1/2 rolt).
Zodra de motor warm is, zal de auto zich weer normaal gaan gedragen.

Hier doe je helemaal niks aan. Dit is zoals het moet zijn...
Ik heb een Audi TTS ook met een 4 cilinder 2.0 turbo motor, deze is dan weliswaar getuned (stage 2), maar ik merk wel dat het euvel hier minder voelbaar is. Lijkt dus per auto / model / motor toch te verschillen. Mijn Audi S5 heeft hier helemaal geen last van, die heeft een 3.0 in het vooronder.
 
Audi  S5 Sportback / TTS Roadster / S3 Sportback  TFSI 
Als het alleen koud is heeft dit met de motor ecu te maken die tijdens die koud alles anders aanstuurt maar zou normaal gezien het gasrespons niet mogen beinvloeden zou ik zeggen. Dat dit toch wel is ben ik wel benieuwd wat daar de oorzaak van is maar vrees dat je er zelf niks aan kan doen en de volgende vraag is dit ook bekend bij de dealers?
 
ik denk dat dit niet echt op te lossen is. Mijn auto reageert met koude motor ook anders dan met warme motor. Als hobby auto heb ik een Golf 3 Cabrio. Als de motor koud is trekt ie als een beer op met minimale gasimput. bij warme motor rijd de auto een stuk relaxeter. Ik zeg: lekker laten! of de dealer moet een software update oid hebben
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
kan aan mij liggen maar ik zie 2 reacties van mensen die hetzelfde hebben als Ron_Polo. Wat zie ik als onderschrift van Polo die
ze hebben: een GTI. Ik heb er af en toe ook last van.... wat voor uitvoering heb ik.... Ook een GTI. Is dit een GTI ''kwaaltje''??? Of reageren andere bezitters niet?

Of is het een euvel die enkel en alleen bezitters van een OPF als idem ervaren?
 
Audi  S5 Sportback / TTS Roadster / S3 Sportback  TFSI 
Ik heb hier persoonlijk met mijn 6c 1.4tdi geen last van. Als ik hem start met temperaturen rond de 0 graden (veel kouder is het nog niet geweest) gaat hij gelijk naar het normale stationair toerental en blijft daar. Auto reageert ook doodnormaal op gasgeven. Misschien toch een AW dingetje?
 
Polo  6c  Verkocht 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!