Koppelingsschakelaar vervangen maar Cruise Control doet het nogsteeds niet, lampje brand wel...

Hoi hoi!

Ik ben nieuw hier maar heb het vermoeden dat ik hier vaak zal zijn en ben erg blij met dit forum! Mijn Polo is van 2002 en de cruise control doet het niet. Ik heb na één en ander te hebben gelezen besloten een nieuwe koppelingsschakelaar bij de dealer te bestellen en die te vervangen maar nu blijkt ie het nog steeds niet te doen.

Het cruise control lampje gaat wel gewoon aan maar dus dacht ik ook dat het niet een zekering kan zijn dan, maar dat weet ik niet zeker aangezien ik dat niet heb gecontroleerd. Ik weet niet waar die zekering zit en of er überhaupt een specifieke zekering is voor die cruise control?

Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn? Naar de VW dealer gaan om het te laten fixen kost weer een hoop centjes en ik zit nogal krap bij kas dus ik probeer het zoveel mogelijk zelf te doen.

Ik hoor graag van jullie....

Groetjes,
Bouk
 
Kan zoveel zijn.
Maar eerst uitlezen een optie?

Zekeringen na kijken.

Dan kan je gokken.

Ik gok dat de schakelaar (plus min res) op je knipper aanwijzer stuk is.
Dat komt namelijk wel meer voor.

Kan ook rempedaal schakelaar zijn,
of allebei de remlichten stuk.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Als je over VCDS beschikt, of iemand kent die dit heeft, kan je alle switches en statussen ivm de cruise control eens nameten.

Aan je motorcode vermoed ik dat het een benzine is, dus kan je in Measuring Block 066 de cruise control waarden uitlezen. In Field 2 en Field 4 staat elk een 8 bit getal (byte). Door met onderstaande schema te vergelijken kan je achterhalen of bv de schakelaars aan je hendel het correct doen, of je remcontact het nog goed doet enz.

upload_2017-8-2_21-13-6.png

Als je een switch indrukt, en er verandert niks in het overeenstemmende bitje, dan weet je dat de switch of bedrading defect is. Zou alles zo eens stap voor stap nakijken.

Bron afbeelding: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Checking_Cruise_Control_using_Measuring_Values
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow
Hoi,

Dank voor jullie reacties!

Ik ben helaas niet zo technisch dat ik zelf zoiets zou kunnen uitlezen en nameten. Ik beschik ook niet over een VCDS. Weten jullie misschien of er iemand is in Purmerend die mij hier mee zou kunnen helpen? Ik heb maar heel weinig centjes en durf er eigenlijk niet mee naar de dealer te gaan maar ik begrijp uit andere berichten dat er wel hobbyisten zijn die zelf zo'n apparaat hebben. Misschien kan iemand me er mee helpen mocht ie in de buurt van Purmerend wonen?

Dank voor jullie input!
 
1. Ik kom hier zelf niet uit vrees ik... Ik heb ook een overzicht nodig van de zekeringkast voor de Polo 9N zodat ik kan zien welke zekering waarbij hoort. Heeft iemand dat overzicht misschien voor mij? Ik zie wel fusecards online en ook een overzicht van recentere types maar niet van de Polo 9N uit 2002.

2. Wat ik zoek is iemand die de cruise control kan doorlezen / meten en wellicht mij kan helpen met het doormeten van een ander defect ook met:
3. de lichtschakelaar waarmee je de koplampen kan instellen (qua hoek graad). Ook dat schakelaartje doet het niet en daarmee kan je ook het licht van je dashboard instellen op lichtheid.

Is er misschien iemand die mij zou kunnen helpen ermee in de omgeving van Purmerend??

Toevallig zojuist het hele overzicht gevonden dus dat is misschien ook wel handig nog voor iemand anders:

Fuse box in passenger compartment Volkswagen Polo 9N.

The fuse holder is located behind the cover in the left side of the dash panel.

fuse box diagram.



legend

F1

(10A) Rear screen wash/wipe system

F2

(5A) instrument illumination rheostat, licence plate lamps

F3

(5A) Rear fog lamps

F4

(5A) Brake pedal position (BPP) switch, cruise control, engine management

F5

(5A) Engine management

F6

(5A) Head lamp adjustment

F7

(5A) Engine management, power steering

F8

(5A) Heated door mirrors

F9

(10A) Engine management

F10

(5A)S-contact

F11

(5A) Electric/heated door mirrors

F12

(5A) RH side/tail lamps

F13

(5A) LH side/tail lamps

F14

(10A) Engine management, intake manifold heater

F15

(10A) Automatic transmission (AT)

F16

(10A) Wind screen wash/wipe system

F17

(5A) Engine management

F18

(5A) Air conditioning (AC), AC/heater recirculation, alarm system, anti-dazzle interior mirror, engine coolant blower motor control module, instrument panel, navigation system

F19

(10A) Heated wind screen waterjets, reversing lamps

F20

(5A) instrument panel

F21

(10A) RH headlamp- high beam

F22

(10A) LH headlamp-high beam

F23

(10A) Anti-lock brake system (ABS), electronic stability programme (ESP)

F24

(10A) Multifunction control modulel

F25

(10A) Engine management

F26

(10A) Stop lamps

F27

(5A) Anti-lock brake system (ABS)(with ESP), instrument panel

F28

(10A) Interior lamps

F29

(5A) Air conditioning (AC),data link connector(DLC), telephone

F30

(5A) Multifunction control modulel, AT selector lever lock, wind screen wiper rain sensor

F31

(25A) Electric window motor, front left

F32

(15A) Heated seats

F33

(15A) Alarm system horn

F34

(15A) Auxiliary power socket

F35

(20A)Sunroof

F36

(25A) AC/heater blower motor

F37

(15A/20A) ignition coil(s)/ignition amplifier(s)

F38

(25A) Electric window motor, rear left

F39

(25A) Electric window motor, front right

F40

(10A/30A) Engine management

F41

(15A) Fuel pump/fuel lift pump – petrol/TDI

F42

(20A) Engine management-AXU

F43

(15A) RH headlamp- low beam, head lamp adjustment

F44

(15A) Front fog lamps

F45

(15A) Engine management-AUB

F46

(20A) Wind screen wash/wipe system

F47

(20A) Heated rear window(^02/04)

F48

(15A) indicators/hazard warning amps

F49

(15A) Cigarette lighter

F50

(15A) Multifunction control module2, alarm system, central locking

F51

(15A) Audio system, navigation system

F52

(20A) Horn, windscreen wash/wipe system

F53

(25A) Electric window motor, rear right

F54

(15A) LH headlamp- low beam, head lamp adjustment
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem 1 los jezelf al op. Mooi overzicht.
Ik heb m even onder een knopje gezet om je bericht overzichtelijk te houden.

probleem 2 kan ik je niet mee helpen.
Ik heb geen vcds. (vagcom)
Eventueel als je handig met computers bent kan je er zelf een aanschaffen.
Kost rond de 20euro.
Maar als ik eerlijk ben kan je beter met cruise probleem naar de garage gaan.
Cruise die t niet doet is niet erg, doet ie t wel maar gaat ie niet uit is levens gevaarlijk.
Misschien is er wel ooit aan je auto gerotzooid.
Een deskundig oog van een werkplaats medewerker ziet veel meer dan wij hobbyisten.(Enkele pro's uitgezonderd.)

Probleem 3 kan het schakelaartje zijn.
Komt wel meer voor dat het schakelaartje op leeftijd weigert.
Vaak doet het zich voor aan knipperende dashboard verlichting.
En idd niet werken van de hoogteregeling.
Uiteraard kan ook dit de zekering zijn. Kijk dus eerst al de zekeringen na.
Liefst een voor een eruit halen en doormeten!
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!