Koelvloeistof lekkage door egr?

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds eind juli 2015 een polo 1.2tdi - 2010. Heerlijke wagen, echter heb nu een motortechnisch probleem vrees ik.
Heb in de afgelopen 7 a 8 weken al zeker 4liter koelvloeistof moeten bijvullen. Word hierdoor attent gemaakt door het rode lampje in dashboard wanneer vloeistofniveau te laag is.

Garagist heeft nu 2maal gekeken en geen 'externe' lekkage gevonden. (Heeft ook het koelsysteem een nachtje onder druk gehad).
Bij de tweede poging heeft hij ook gekeken (visueel) naar de egr klep en zag daar droogplekken van koelvloeistof.

Hij verdenkt nu dat de egr-koeling lekt en om dit te onderzoeken moet hij de egr demonteren om deze onder druk te kunnen zetten. Duur klusje, met mogelijk vervanging als gevolg.

Ik wilde jullie nog even vragen naar andere ideeën wat er evt nog vooraf te controleren is...

Ik had zelf nog als idee om de software update af te wachten van de terugroepactie en te zien of daarmee het probleem verholpen zou kunnen zijn. Gezien veel forums gaan over dat egr problemen met software te maken hebben.

Mbt de motorprestaties: ik heb geen motoruitval, stotterende motor of iets gehad. Wel dat de motor een seconde op gang moet komen om gas te geven tijdens het opschakelen, maar denk zelf dat dit komt doordat het een 3cilinder diesel is. Ik verwacht niet anders.

Graag hoor ik jullie ideeën
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Die had ik gelezen inderdaad maar hij schreef t topicje toen de druktest nog niet gedaan was, hij schreef in z'n laatste post dat t te maken had met koelsysteem. (Ik denk hierbij aan externe lek? > los of gebarsten slangetje ofzo?)

Verstuiver-verhaal kan ik niet helemaal plaatsen, hoe dat verlies van koelvloeistof zou kunnen opleveren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Hooi jasper,

Ben benieuwd wat het uiteindelijk was.
Ik heb namelijk ook een lek.
Vandaag de auto naar boven gekrikt en zag dat de lek aan de achter kant van de motor. De egr zelf was nat maar kon nog steeds niet precies bepalen waar de lek zit. Na 5 min rijden is mijn reservoir leeg.
 
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
Hooi jasper,

Ben benieuwd wat het uiteindelijk was.
Ik heb namelijk ook een lek.
Vandaag de auto naar boven gekrikt en zag dat de lek aan de achter kant van de motor. De egr zelf was nat maar kon nog steeds niet precies bepalen waar de lek zit. Na 5 min rijden is mijn reservoir leeg.

Bij mij was het oliefilterhuis stuk, misschien die ook even checken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!