Koelprobleem, testen.

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een polo 9n uit 2004.
Deze heeft koelvloeistof lekkage gehad.

Dus aan het werk gegaan, maar gaande weg heb ik toch wat vragen.

De radiateur was kapot geklapt. Kvs veelste heet geworden. Koelventilator doet dus niks. Nu wil ik morgenmiddag het een en ander even gaan testen.

Zekering op de accu was kapot. Vervangen.

De koelventilator heeft 3 draden. Massa, stand 1 en stand 2. Als ik deze rechtstreeks doorverbind met de accu deed deze in eerste instantie niks. Ik wilde kijken of deze motor ervan uit elkaar te halen was. Dus tijdens het proberen paar tikken met een hamer op gegeven. Uit elkaar halen kan niet. Dus toch nog maar eens testen. En opeens blijkt hij bij rechtstreeks aansluiten op de accu in de hoge stand te werken. Alleen de lage stand doet niks.

Klopt dit of zou bij aansluiten op accu beide standen moeten werken? En is dus de koelventilator toch kapot?

Nu ga ik morgen ook even de termoschakelaar die in de radiateur zit testen. Geen probleem.
Maar nu heb ik ook begrepen dat je op een of andere manier het relais moet kunnen testen?

Weet iemand hoe dit precies werkt?
Ik wil namelijk alles even getest hebben of het wel werkt voor ik de boel weer terug monteer. Ik wil er zeker van zijn dat de koeling nu wel perfect is voor alles weer dicht gaat.

Alvast bedankt.
 
Volkswagen  Polo 9n  1.4 
Als de zekering van je koelventilator gesprongen is én deze het niet goed doet wanneer je hem rechtstreeks op de batterij aansluit kan je er wel van uitgaan dat je ventilator niet meer goed is.
Deze zou inderdaad op 2 verschillende snelheden moeten draaien, afhankelijk van op welke pin je 12 V zet.

Om nog even te dubbelchecken kan je een weerstandsmeting met een multimeter op beide pinnen van de motor van de ventilator doen.
Je zou op beide circuits (lage en hoge snelheid) een relatief lage weerstand naar massa moeten hebben.
Ik heb geen idee van de exacte waarde die je moet krijgen, maar
  • OL -> Geen verbinding, open circuit
  • Erg lage weerstand (laten we zeggen <5 Ohm) -> Motor intern kortgesloten
Het thermorelais kiest 'automatisch' of de ventilator niet, op lage snelheid, of op hoge snelheid wordt aangestuurd, gebaseerd op de temperatuur van je koelwater.
Je kan deze eventueel demonteren en testen met heet water, mocht je echt willen.
Onderdeelnummer van het thermorelais in een 9N: 1J0 919 506 M
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Beste Brent,

Aller eerst bedankt voor je reactie. Dat word gewaardeerd. Over de ventilator had ik al zo'n vermoeden. Het leek mij erg stug dat de ene stand het wel doet rechtstreeks op 12v maar de andere stand niet. En eerst helemaal niet werken en pas gaan werken in de hoogste stand na aantal klappen met een hamer. Betekend ook al niet veel goeds meer.

De termoschaklaar die in de radiateur zit wilde ik gaan testen met heet water aangesloten op de multi meter.

Het thermorelais testen met heet water... Alles aansluiten. De termoschaklaar in heet water hangen en kijken of de ventilator aan slaat bedoel je?


Groet Ron
 
Volkswagen  Polo 9n  1.4 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!