Kleuren bedradingradio Polo 9n

Hallo,

In mijn voorstel verhaal heb ik al gerefereerd naar een probleem waarop ik stuitte bij het monteren van een dubbeldin touchscreen radio i.p.v. de gemonteerde Sony radio cassetterecorder.
We hebben de radio met de isostekkers die aan de kabelboom zaten gemonteerd. Tevens is er een achteruitrijcamera gemonteerd en aangesloten. Stilstaand werkte e.e.a. perfect, maar als er gereden werd dan schakelde de radio afwisselend aan en uit en veranderede hij van programma. Na heel veel zoeken bleken er draden te zijn doorgelust vanafde kabelboom en bleken er twee dikke rood/gele draden aan de kabelboom te zitten die beiden continu spanning geven bij contact uit. Ik heb half ingernet doorzocht en heb begrepen dat VW kennelijk de constante plus en geschakelde plus omwisselt. Dan zou kunnen, maar ik kan geen draad vinden die spanning geeft bij contact aan. Heeft iemand een oplossing of kan mij de kleuren van de draden benoemen?
De oude radio deed het gewoon. Ik heb inmiddels de oude isostekker doorgeknipt en wil gaan werken met de isostekker die bij de radio geleverd is, maar dan moet ik wel weten welke draad ik aansluit, zodat de radio gewoon uitgaat als het contact uitgezet wordt.
Bijgevoegd een foto zoals de gemonteerde isostekker eruit ziet. Op de achgtergrond zie je nog een rood/gele draad die verbonden is met een dunne rode draaden die gaat weer het dashboard in. IMG_0475.jpeg
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 
Heb je die stekker zo aangetroffen of zelf de kabels gestipt en in de connector toegevoegd. De solderingen suggereren dat er al eens eerder aan geknutseld is namelijk, fraai is anders Stick Out Tongue

Even uit mijn hoofd is de rode kabel de kabel die de stroom doorgeeft vanuit het contactslot (dus op contact --> stroom op kabel). Zwart is uiteraard de grond en dus de min. Een gele draad is meestal een constante toevoer aan stroom, maar die zie ik niet hier. De blauwe kabel is de voeding voor de antenne. De andere kabeltjes zouden theoretisch gezien naar de verschillende speakers moeten gaan in de auto.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Heb je die stekker zo aangetroffen of zelf de kabels gestipt en in de connector toegevoegd. De solderingen suggereren dat er al eens eerder aan geknutseld is namelijk, fraai is anders Stick Out Tongue

Even uit mijn hoofd is de rode kabel de kabel die de stroom doorgeeft vanuit het contactslot (dus op contact --> stroom op kabel). Zwart is uiteraard de grond en dus de min. Een gele draad is meestal een constante toevoer aan stroom, maar die zie ik niet hier. De blauwe kabel is de voeding voor de antenne. De andere kabeltjes zouden theoretisch gezien naar de verschillende speakers moeten gaan in de auto.

Dank voor je antwoord. De stekker is inderdaad zo aangetroffen. Wie er aan geknutseld heeft is ee nraadsel, maar vermoedelijk zit dit al zo vanaf 2008.
Op de bruine draad (massa) is een zwarte draad op geslodeerd en die gaat weer het dahsboard in naar beneden. Ik vermoed naar een aftermarket gemonteerd VDO Dayton navigatiesysteem.
De zwart/rode draad is voorzien van een paarse draad. Ook die gaat het dashboard in.
Op de wit/paarse draad is ook een draad gesoldeerd. Dat is een zwart/witte draad en ook die gaat het dashboard in.
De dikke rood met gele draad zit op pin A7 en zou de geschakelde plus moeten zijn, oftewel, spanning bij contact aan.
Even verderop op de foto zie je nog een dikke rood met gele draad. Die is weer verbonden met dat dunne rode draad die je ziet en ook die gaat het dashboard in.
Beide rood met gele draden zijn voorzien van constante spanning, dus met contact uit en sleutel uit het contact.
Nu weet ik dat VW kennelijk de constante plus en geschakelde plus omdraait, dus zou de constante plus op de positie moeten zitten van de rood/zwarte draad. Waarom daar die paarse draad aan gesoldeerd is, is mij een volledig raadsel.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat er in de auto een VDO Dayton navigatiesysteem ingebouwd zat. Die is ook uitgebouwd. In het bakje midden op het dashboard zit een stekker die de monitor van dat systeem van stroom voorziet. Mogelijk dat de gesoldeerde draden daar heen gaan en dat de tweede rood/gele draad die gekoppeld is aan de dunne rode draad weer voor (constante) spanning zorgt voor dat systeem. En dat de zwarte draad die gesoldeerd zit aan de standaard bruine massadraad voor massa van dat systeem zorgt. De paarse draad zal dan de geschakelde plus moeten zijn voor dat systeem.
De blauwe draad zit op A5 en dat is vogens ISO normen een geschakelde uitgang voor een antenne.
De paars/witte op A1 is kennelijk voor de mute van de telefoon. Waarom die is doorgelust is mij een raadsel.
De grijze op A6 is voor de verlichting. Volgens mij signaleert die draad of de verlichting van de auto aan of uit is, waarmee hij automatisch het display van radio's dimt.
De grijs witte op A3 is voor een afstandsbediening.

Het aparte is dat uit de kabelboom twee dikke rood/gele draden komen die zoals eerder vermeld beiden continu spaning geven. Er komt een zwart rode uit die volgens mij dan de geschakelde plus moet zijn, maar ik krijg daar op geen enkele wijze spanning op te zien. Niet bij contact uit, maar ook niet bij contact aan.
De bruine is de massadraad, die komt ook uit de kabelboom.
Verder komen ook de grijze, de grijs/witte en de paars/witte uit de kabelboom.

Ik ga komend weekend weer verder vogelen en meten. Ik ga dan de bijgeleverde dinkabel gebruiken en de draden van de kabelboom daarop aansluiten met koppelstukjes/klemmetjes.
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 
@John Kijkuit laat me eventjes weten welke bevindingen je verder nog doet. Wellicht dat ik je dan verder kan helpen.
Misschien is het ook het overwegen waard om de auto naar een caraudio bedrijf te brengen die dan een beetje orde op zake kan stellen mbt de kabels in deze auto. Bevorderd veiligheid en betrouwbaarheid. Maargoed, ik kan je uiteraard niet in de beurs kijken en wellicht vindt je dit een uitdaging.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@John Kijkuit laat me eventjes weten welke bevindingen je verder nog doet. Wellicht dat ik je dan verder kan helpen.
Misschien is het ook het overwegen waard om de auto naar een caraudio bedrijf te brengen die dan een beetje orde op zake kan stellen mbt de kabels in deze auto. Bevorderd veiligheid en betrouwbaarheid. Maargoed, ik kan je uiteraard niet in de beurs kijken en wellicht vindt je dit een uitdaging.

Dank je wel.
De Polo is de eerste auto voor/van mijn zoon. Afgelopen zaterdag zijn we heel de dag bezig geweest om parkeersensoren en achteruitrijcamera in te bouwen en diverse "oude" dingen te demonteren en te vervangen door modernere accessoires. Het is niet de eerste klus die ik doe aan een eigen auto. Heb zelf jarenlang een Lupo 1.2 TDI gehad en daar heb ik ook veel zelf aan gesleuteld. Het kan niet anders dan dat er op één van de draden een geschakelde plus zit, want anders had de vorige radio het nooit gedaan. Die werkte naar behoren, dus ik ga e.e.a. zelf uitvogelen, maar had het leuk gevonden als iemand wist welke kleur kabel bij welk "signaal" hoort.
Ik zal in ieder geval e.e.a. posten als ik eruit ben en alles naar behoren werkt.
Zo gaan de 17 inch velgen eronderuit. Die zijn flink beschadigd en zullen door mij opgepimpt worden en voorzien van nieuw rubber. Ik heb al een setje stalen velgen met winterbandjes. Die gaan er voorlopig onder tot eind maart volgend jaar....
En dan aan de binnenkant nog wat oppimpen.
Iemand nog een suggestie voor een vervangend dashboardbakje bovenop (highline)
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 
Leuk! Ik weet dat veel mensen het interessant vinden om de vernieuwingen te volgen. Meestal worden die in een apart topic over de auto gezet. Dus als jij, of je zoon, het interessant vinden om ons op de hoogte te houden, zou dat uiteraard ontzettend leuk zijn.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Het is opgelost. Het heeft wat listige kunstgrepen geëist, maar het is gelukt.
Wat bleek nu het euvel. Op de foto is een zwart-rode draad te zien, met daaraan gesoldeerd een paarse draad. Deze draad zit op pin A4 en volgens ISOnormen is dat de draad voor de continuspanning. Die draad betreft de rood-gele draad en die zit op de foto op pin A7. Zoals bekend wisselt VW de pins A4 en A7 om. Echter bleek er geen enkele spanning te zitten op de zwart-rode draad. Dit is de geschakelde plus en zou spanning moeten geven bij contact aan. Helaas bleek dit niet het geval. Op geen der andere draden zat geschakelde spanning. En dat heeft de radio wel nodig, want anders kan hij niet uitgezet worden en staat deze continu aan met als gevolg een lege accu. De kabelboom volgen had nietzoveel zin, want waar gaat hij heen? Uitiendelijk gekeken bij de zekeringkast en onderin bij de pedalen. Daar zitten legio stekkers, maar ik vond nergens een draad waar geschakelde spanning op zat. Uiteindelijk zagik het "licht". In de Polo van mijn zoon zit climatecontrol. Deze gaat aan bij contact aan....... Ik heb de climatecontrolunit verwijderd en de stekkers gemeten. Daar trof ik al snel een draad aan met geschakelde spanning en die heb ik afgetakt.
Het resultaat is dat de radio het doet, hij gewoon uitgaat bij contact uit en zijn ingestelde zenders etc. onthoudt.
Waarom er nu geen spanning (meer) zat op de geschakelde plus vanuit de kabelboom is mij een raadsel. het enige dat ik kan verzinnen is dater ergens een kabelbreuk ontstaan is. Alle zekeringen waren nl. in tact.
De gesoldeerde draden bleken continuspanning, geschakelde spanning, massa en telefoonmute te zijn die voor de gemonteerde (en inmiddels verwijderde) VD0-dayton navigatie.
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 
koop een blokje waar 2 zekeringen op gaan. bij automaterialenzaak
blokje met pootjes steek je in het gat waar de zekering zat en leg dan de + draad aan naar de unit.
 
vw  polo 6R  1.2 105pk dsg 
koop een blokje waar 2 zekeringen op gaan. bij automaterialenzaak
blokje met pootjes steek je in het gat waar de zekering zat en leg dan de + draad aan naar de unit.
Dank je wel. Ga ik regelen. Maar is het inderdaad de plaats wat Robin-1991 zei, rechtsbovenin de zekeringkast. Daar zitten de kleine zekeringen. Onderin zitten de bredere zekeringen. De zekering voor de radio zit volgens mij op positie 51, ergens in het onderste gedeelte aan de uiterst linkerkant, ik meen de vierde van onderen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!