Is een gechipte 1.2 TSi zuiniger?

Beste forumleden,
Heb hierbij een vraag,
Is een gechipte 1.2 TSi zuiniger of heeft dat hetzelfde verbruik?
Wat voor vermogen is haalbaar, heb gelezen over 140pk ongeveer, maar is dat misschien schadelijk voor o.a. versnellingsbak, koppeling etc?
Zijn namelijk aan het denken om de auto te chippen aangezien die met zwaardere lading in de auto niet echt vooruit te branden is[emoji848]
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
ligt er net aan hoe je ermee rijdt...
rijd je constant met die 140 paardjes in galop... dan gaat je verbruik eronder lijden
rijd je nog steeds normaal zoals je daarvoor reed... zal het achter de komma misschien iets uitmaken

motoren zijn fabriek-af afgesteld op belasting eisen, zuinigheid en op uitstoot.
zodra je gaat chiptunen verlies je die dingen, meer vermogen is meer CO2 uitstoot (dus meer kosten aan belasting/BPM).
EGR, roetfilter, al die dingen leiden tot meer uitstoot van kleine deeltjes

in de regel kun je door chiptunen iets zuiniger worden want met hogere turbodrukken iets meer efficiëntie haalt (bij hogere vermogens)
maar reken niet op dramatische verbeteringen.

90% van je verbruik bepaal je met je rechtervoet en of je regelmatig je bandenspanning checkt. bij wijze van.
 
ligt er net aan hoe je ermee rijdt...
rijd je constant met die 140 paardjes in galop... dan gaat je verbruik eronder lijden
rijd je nog steeds normaal zoals je daarvoor reed... zal het achter de komma misschien iets uitmaken

motoren zijn fabriek-af afgesteld op belasting eisen, zuinigheid en op uitstoot.
zodra je gaat chiptunen verlies je die dingen, meer vermogen is meer CO2 uitstoot (dus meer kosten aan belasting/BPM).
EGR, roetfilter, al die dingen leiden tot meer uitstoot van kleine deeltjes

in de regel kun je door chiptunen iets zuiniger worden want met hogere turbodrukken iets meer efficiëntie haalt (bij hogere vermogens)
maar reken niet op dramatische verbeteringen.

90% van je verbruik bepaal je met je rechtervoet en of je regelmatig je bandenspanning checkt. bij wijze van.
Bedankt voor de reactie, zal gewoon normaal mee gereden worden, en af en toe wel eens goed warmrijden[emoji39], dus zal niet echt veel uitmaken qua gebruik (uitstoot maakt niet zo heel veel uit, hebben zelf ook een 1.8t leon met decat [emoji16])dus, als er maar geen problemen komen met de readiness status van de auto, want blijkbaar doen ze een EOBD scan bij de APK en dan als er iets niet goed is zal het gelijk gezien worden en dan afkeur denk ik.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
Ik rij nu bijna 65.000 kilometer met een gechipte 1.2 TSI. Geen moment spijt van! Het verbruik is voor mij bij normaal gebruik iets lager dan voor het chippen, maar niet noemenswaardig ;). Ik zou dat echter niet de reden laten zijn om het te doen. Bij mij heeft het meegespeeld, maar achteraf is vind ik het fijner dat de motor nu rustiger loopt*. Even inhalen e.d. is nu zoveel beter dan voorheen.
 
Ik rij nu bijna 65.000 kilometer met een gechipte 1.2 TSI. Geen moment spijt van! Het verbruik is voor mij bij normaal gebruik iets lager dan voor het chippen, maar niet noemenswaardig ;). Ik zou dat echter niet de reden laten zijn om het te doen. Bij mij heeft het meegespeeld, maar achteraf is vind ik het fijner dat de motor nu rustiger loopt*. Even inhalen e.d. is nu zoveel beter dan voorheen.
Bedankt voor de reactie! Goede ervaring met een gechipte 1.2 TSi dus, dit verbruik houden met wat meer pit zou fijn zijn, want het vermogenbereik is zo klein van deze motoren, 1350rpm tot 3000 geloof ik maar dat is niet veel voor een benzine motor, heb zelf gehoord van Fastech in Dortmund, iemand nog meer ervaring mee? Mijn oom heeft daar zijn Jetta 1.2TSi laten chippen en heeft geen problemen zo ver.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk & 1.2 TDI~100pk 
  • Leuk
Waarderingen: Raymond Constans
Bedankt voor de reactie! Goede ervaring met een gechipte 1.2 TSi dus, dit verbruik houden met wat meer pit zou fijn zijn, want het vermogenbereik is zo klein van deze motoren, 1350rpm tot 3000 geloof ik maar dat is niet veel voor een benzine motor, heb zelf gehoord van Fastech in Dortmund, iemand nog meer ervaring mee? Mijn oom heeft daar zijn Jetta 1.2TSi laten chippen en heeft geen problemen zo ver.

Het vermogensbereik zo klein?

134CD681-EDA0-4A2C-AA1A-725E5ABF52FC.png

Gewoon een goede curve richting de toerenbegrenzer. Volgende keer iets langer doorhalen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Dat ligt dan eerder aan het lage vermogen dan de spreiding, want je kan uit het grafiekje een lineaire stijging afleiden tot minstens 4000 toeren. Daarna is het verloop vrijwel vlak. Het loont dus zeker om voorbij de 3000 toeren te gaan.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!