Instrumentenverlichtingdimmer

Ruud9N

Premium lid
Spritmonitor.de
3,388
1,068
213
Hoi, vandaag heeft de dealer mijn instrumentariumverlichtingdimmer (3x woordwaarde Stick Out Tongue) geïnstalleerd.
Natuurlijk dacht ik dat deze gelijk zou werken maar helaas... dat deed hij niet.
De koplamphoogteregeling werkt wel prima.

Dit was de oude situatie.
2014-02-18 15.24.01-1.jpg

Dit is de nieuwe.
2014-02-18 18.04.26.jpg

Wie kan mij uitleggen hoe ik die dimmer werkend krijg? (graag is Jip en Janneke taal omdat ik totaal niet technisch ben)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Dat heb ik niet, heb alleen de dimmer gekocht op de sloop met de verwachting dat dit wel zou werken. :S

Haha, was te verwachten ook... Je dimmer fungeert als een weerstand, dus die moet wel tussen je verlichting zitten. 9N3 ohne Instrumentenbeleuchtungsdimmer ? : [9N] Beleuchtung in dit topic wordt verwezen naar een project topic waar iemand het in zijn auto heeft gebouwd. Maar zoals je zelf aangaf, als je er geen verstand van hebt... Zoek iemand met verstand ervan, die bereid is om t aan te leggen voor je.
 
Er moet namelijk ook een kabel van de dimmer naar de teller zelf lopen en die ligt er dan dus niet ;)
Dit draadje nog maar eens naar boven halen aangezien ik het toch graag werkend zou willen krijgen.

Kan je iets meer over dat draadje vertellen dat naar de teller moet lopen?
Of misschien kan @iichel iets betekenen aangezien hij heel goed met elektronica is?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Als u even meekijkt, met de cursus draadschemas in het achterhoofd.

Screen Shot 2017-01-17 at 08.46.34.png

klik voor groot.

We zijn geinteresseerd in E20.
Deze heeft een 6-polige stekker T6ai, toevallig weet ik dat deze gedeeld is met de hoogteregeling. Deze stekker heb je dus al.

Op plek 1, 3 en 5 zitten kabel waarin we geintereseerd zijn.

Op plek 1 zit, of moet komen, een kabel naar een ander schema, in kolom 107. Nu staat er ook een kleine '31' bij, waardoor we kunnen zien dat dit een 'terminal 31' is, oftewel een massa.

Op plek 3 zit, of moet komen een kabel naar kolom 60. Daarbij staat een kleine 58, dat houdt in 'terminal 58' oftewel 'stadslicht'. Even spieken bij kolom 58:

Screen Shot 2017-01-17 at 08.53.17.png

Bingo. Je moet een kabel trekken van lichtschakelaar T17/16 (dus pin 16 van de lichschakelaar) naar pin 3 van de dimmer. Nu zien we dat er nog een tweede kabel afstamt van de T17/16, die gaat via zekering 4 naar X en X (ander schema, zal ik je niet mee lastig vallen) namelijk de kentekenverlichting.

Pin T6a1/5 (zat u nog op te letten, we zijn weer in het eerste schema) loopt naar de knoppen toe, als terminal 58d (stadslicht, met de d voor gedimd).

Mijn vermoeden is, dat vanaf de lichtschakelaar, er meteen een kabel loopt die nu je knoppen verlicht.
Die kabel moet op een of andere manier gevonden worden. Het beste is om deze kabel met pin 5 van de dimmer te verbinden.
Maar dit is waar ik zelf even vast loop... iemand anders mag verder helpen Stick Out Tongue
 
OEF, dat heeft nog best wel wat voeten in de aarde. Heb zelf nooit iets van techniek gehad op school dus voor mij is dit abracadabra. Zelfs met jouw uitleg erbij in dat andere topic. :oops: Maar ik ga het laten zien aan iemand die er hopelijk wel verstand van heeft. Dank je wel Iichel. Top van je!!
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!