Immobiliser vervangen 9N1 - wat is daarvoor nodig?

Ik zal gelijk de aftrap doen als nieuw lid. Hopelijk kunnen jullie me met het volgende helpen.

Mijn Polo heeft last van een bekend kwaaltje. De sleutel wordt niet altijd even goed herkent. Dit probleem komt steeds vaker en begint erg vervelend te worden. Onlangs bijna een kwartier bezig geweest voordat het sleutellichtje eindelijk uit ging en uit bleef.

Uiteindelijk heb ik met iemand hierover gesproken en hij gaf aan dat dit opgelost kan worden door de ECU te vervangen. Daarin zit de immo-code opgeslagen maar.... dan moet ook het tellerwerk, sleutel, uitleesspoel (of het hele contactslot) én de BCM vervangen worden maar heel overtuigend kwam het er niet uit en gaf ook aan niet 100% thuis te zijn in de Polo.

Nu ben ik meer thuis in de Passat dan in de Polo en bij de Passat 3C zit de immo inderdaad in de BCM maar bij de Polo is dit volgens mij niet het geval? Correct me if i'm wrong!!

Wie kan me precies vertellen wat er vervangen moet worden zodra ik de ECU vervang?
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Bedankt voor je reactie. Ik heb het vermoeden dat dat ook het enige is wat ik nodig ga hebben. ik zou het wel heel zeker willen weten voordat ik onnodige kosten maak. Mocht de BCM toch erbij horen, dan moet ik verder gaan kijken dan de advertenties die ik momenteel heb gevonden
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Even een andere vraag: Stel ik zou een andere ECU op de kop tikken en met een Eeprom programmer de immo uitschakelen zoals in dit filmpje, ben ik dan klaar of komt er meer bij kijken? Moeten er softwarematig dan nog meer aanpassingen gedaan worden aangezien de ECU in mijn geval niet origineel bij de auto hoort?
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Bedankt Jeroldd. Ben jijzelf degene achter deze advertentie en deze dienst aan bied?

Ik zie dat mijn Ecu niet genoemd wordt (Simos 3PE) maar wellicht dat deze alsnog wordt ondersteund door de adverteerder.

De Eeprom aanpassen kan ik overigens zelf daar ik een programmer in huis heb voor computerbiosen e.d. te herstellen. Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat ik enkel adres 06 t/m 0B hoef aan te passen zonder verdere bijzonderheden, dan is dit klusje snel geklaard. Wellicht kan iemand het een en ander uit sluiten/bevestigen. :)
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Nee dat ben ik niet. Ik zou als ik jou was hem een berichtje doen, hij doet wel veel Ecu's van dat dat bouwjaar.

Eeprom zou ook kunnen. Ik zou dat alleen doen als je ook echt weet wat je doet. :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Stomme vraag, waarom verwijder je em niet uit je huidige ecu?
Helemaal geen stomme vraag. Ik heb inmiddels geprobeerd de eeprom aan te passen maar er zitten "slechte" adressen in. Ofwel, de chip lijkt defect te zijn en na het aanpassen krijg ik wisselend op verschillende adressen een verificatie foutmelding. Dat verklaard wellicht ook waarom de auto regelmatig niet start. Het wisselen van de ecu lijkt me dan de meest voor de hand liggende aanpak.

Waar ik echter niet 100% over uit ben, is of ik ongestraft een andere ecu kan plaatsen en de immo weg kan schrijven zonder verdere problemen.

Zo ook weet ik niet 100% of het vervangen van de ecu + teller en sleutel (dus zonder immo wegschrijven) voldoende is, of dat de BCM dan mee vervangen moet worden.

Het is even wat anders dan een Passat en ook nu zal ik weer het e.e.a. moeten leren. Bedankt voor het meedenken!
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
  • Leuk
Waarderingen: Pigeon
bcm/comfort module is geen onderdeel van je immo, maar daarop is wel je sleutel ingeleerd. dus hooguit moet je de sleutel inleren op je CV naderhand.

Oke top! CV met AB heeft ie helaas niet dus daar ga ik geen problemen mee ondervinden.

Weet je heel toevallig dan ook of ik de ecu kan wisselen met een uitgeschakelde immo zonder verdere aanpassingen?

Bedankt voor het meedenken!
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Ja, maar de vraag is of dat je probleem op gaat lossen.

Ik begrijp wellicht je reactie niet helemaal. Begrijp ik het goed dat je bedoel: Ja, je kunt de ecu wisselen en de immo uitschakelen waarna de auto weer rijd?
Dat is nu namelijk juist het hoofdprobleem. De sleutel wordt erg vaak niet herkend waardoor de motor voor een seconde of 2 loopt en weer uit valt.
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Ik begrijp je reactie, maakt dat nog uit als de immo in de (vervangende) ecu wordt uitgeschakeld c.q. weggeschreven? Het kan zijn dat ik er nu compleet naast zit maar er vind dan toch geen controle meer plaats op de chip van de sleutel wat resulteerd in starten en blijven lopen?
 
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
Even een kleine update en gelijk een oproep.

Ik heb hier en daar wat informatie ingewonnen en het aanpassen van de ECU is afdoende om de immo uit te schrijven. De teller en sleutel spelen dan verder geen rol meer.

Dus immo weg uit ECU = motor blijft lopen.

Nu mijn oproep: is er iemand op dit forum die zijn bezig houdt met het programmeren van eeproms en in het bezit is van een eeprom programmer? Weten jullie toevallig iemand zodat ik diegene een PM kan sturen?

Waarom deze vraag? Mijn eeprom programmer lijkt een probleem te hebben met het uitlezen/schrijven van een ST M93C76. De inhoud welke weergegeven wordt ziet er anders uit dan zou moeten zoals b.v. geen VIN e.d. (Zie screenshot) Links is hetgeen ik te zien krijg, rechts is een voorbeeld van hetgeen ik zou moeten zien.

Ik zou dus graag met iemand in contact willen komen met een eeprom programmer. Het liefst in de omgeving zuid-limburg.
 

Bijlagen

  • Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    668.9 KB · Weergaven: 10
Volkswagen  Volkswagen Polo - 9N10D4 (Basic) 2003  1.2i - 12v (AZQ) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!