[Howto] [6R] Inbouwen elektrische ramen achter (1/2)

iichel

Exclusive lid
12,856
4
8,071
283
Dit is deel 1 van 2 over het inbouwen van elektrische ramen in een 6R in de achterportieren.
Deel 2 zal gaan over de bekabeling, maar daar ben ik nog niet uit. To be continued, in goed Engels.

Moeilijkheidsgraad: 3/4 (vloeken, bloedende vingers niet uitgesloten)
Tijdsbestek: 90 minuten per deur

Afijn, wat hebben we nodig?
Materiaal:
- Polo 6R 5 deurs met slingers achterin
- Deurpanelen met zonder slingers
- Schakelaar + omlijsting
- Tiewraps
- Popnagels of blindklinknagels (100 punten bij scrabble)

- Motor voor elektrische ramen 6R 6R0959812F (rechts) of 6R0959811F (links)
- Raammechaniek OEM 6R4839462E (links) of 6R4839461E (links)
- Kabelset OEM 6R4971693C (links) of 6R4971693C (rechts)

Gereedschap:
- Torx setje (sleutels of ragels)
- Stomp mes met duct-tape erover (ghetto interieur verwijderaar)
- Boormachine met metaal boren
- Schaar
- Combinatietang
- Popnageltang of blindklink nagel tang

zZvo5VD.jpg


Disclaimer:
DRAAG BIJ HET BOREN GRAAG EEN BRIL. ER VLIEGT NOGAL WAT METAAL ROND.

Goed, auto van contact af zetten. Handrem erop, zeiltje in de dorpel en muziekje erbij op je telefoon.

Stap 1:
Verwijder de handgreep afdekking met de ghetto tool.
FlPxkKg.jpg


Stap 2:
Verwijder de slinger. Duw de afstandsring richting de grond, als de slinger omhoog staat. Daarna kan de slinger eraf getrokken worden.
aYnJqUD.jpg


Stap 3:
Verwijder de 3 torx schroeven.
y116zOy.jpg


Nummer 3 zit hier dus:
WSAk2d0.jpg


Stap 4:
Verwijderen deurpaneel. Nu wordt het ietsje moeilijker. Code oranje.
Steek je ghettotool on de verre onderhoek, dus aan de 'achterkant'. Trek de bekleding ietsje omhoog. Houd deze met je andere hand vast, en steek nu de achterkant (dikke kant) van je mes eronder. Gebruik deze als hefboom totdat je een doffe tik hoort. Dit zijn de pennetjes die losklikken. Ga zo de deur rond totdat alles los is. Brute kracht is soms nodig!

Als alles los is geklikt (rondom, behalve de zijde van het raam) kun je het deurpaneel in zijn geheel naar boven tillen. Trek hem daarna naar je toe, maar voorzichting.

Verwijder de kabel van het portierslot van de deurgreep. Duw het gemarkeerde lipje iets naar achter.
Q0hNa1N.jpg


Stap 5:
Adem in, adem uit. Je deurpaneel ligt eraf. So far so good. Complimenteer jezelf alvast even.

Stap 6:
Alle sporen van handbediening dienen uitgewist te worden. Zo ook het draaimechanisme. Draai de 3 torx bouten los en verwijder het mechanisme.
[Imgur](http://i.imgur.com/cYxkGHs.jpg)

Stap 7:
Zet je veiligheidsbril op en breng je boormachine in gereedheid. Things are about to get nasty! We gaan de speaker (als die er zit) verwijderen door de popnagels uit te boren. Dit is een rotwerkje en je zult wellicht uitschieten.

cCA5saX.jpg


In de internetfilmpjes komen ze er altijd schitterend uit in 1x. Mijn nagels hebben 3 boortjes gesloopt en zagen er zo uit...

grJVR9i.jpg


Stap 8:
Mocht je bij stap 7 wat krasjes gemaakt hebben, dek ze af met een lakstiftje. Zo voorkom je roest.

Stap 9:
Oude kabelset verwijderen. Klik hem los in de B-stijl (het rubber met de ghetto tool bovenaan voorzichting losklikken). Daarna het oranje hefboompje naar beneden halen en hij is zo los.

XpZqE9o.jpg


Binnenin zit de kabel vast aan een richeltje met een metalen klem en een plastic houdertje. Trek deze voorzichtig los.

Oude kabelset:
edabgYk.jpg


Nieuwe kabelset:
RvZncrj.jpg

MCEXTb3.jpg


O.a. zie je in rood-wit en bruin-wit de + en - voor de speaker, in geel de ACC (geschakelde 12V) voor de motor, de GND voor de motor in bruin en canbus draden in groen-wit en paars-wit en de verlichting van de schakelaar. (let op de kleuren zijn educated guesses)

Plug de nieuwe kabel in de B-stijl erin en leid deze de deur in. Zet de rubbers vast.


Stap 10:
Raammechanisme verwijderen. Draai het raam naar beneden met de slinger (druk je er zo op).
Draai de schroeven los van het mechanisme en frummel het mechanisme eruit. Anders kan ik het niet noemen.

v93HNqQ.jpg


Stap 11:
Monter het nieuwe mechanisme in omgekeerde volgorde van stap 10. Draai het raam helemaal omhoog met het slinger mechanisme (als je je een beetje inspant lukt dat wel).

Stap 12:
Installeer de motor op het mechanisme en zet 3 schroeven van eerder erop. Goed vastdraaien!

Stap 13:
Zet de kabelset nog even vast, voor de vorm. Met een tie-wrapje zet je hem mooi vast om het witte lipje :)
TFebDBM.jpg


Deze stap is opzettelijk makkelijk gemaakt voor de bijgelovigen.

Stap 13:
Zet de speaker (mits verwijderd) er weer op en zet hem vast met popnagels.

Stap 14:
Alle pennetjes 'uitklikken', voor zover dat nog niet gebeurd is. Dit doe je door de 2 beweegbare ringen uit elkaar te trekken. Zet de pennetjes netjes in het deurpaneel.

Stap 15:
Bijna klaar. Zet het deurpaneel er op, schuif hem van boven vast, daarna klik je de pennetjes allemaal vast (gewoon met beleid erop tikken).
Draai de 3 torx schroeven vast, klik de handgreep afdekking erop.

Stap 16:
Vis het draadje voor de schakelaar uit de deur, sluit deze aan en monteer de schakelaar en de omhuizing in de deur. Voorlopig klaar. Biertje pakken, genieten. En opruimen.






Bij vragen, graag niet via PB maar gewoon in het topic!

Volgende stap: elektro schemas uitpluizen!
 
Zo heb ff de tijd genomen om dit te lezen en ik moet zeggen dat het wel waard was.. Bij sommige punten moest ik ff lachen omdat ik het grappig vond hoe je het bij noemt.. "Code oranje" bijv Stick Out Tongue

Ik heb toch nog paar vragen..

Gebruik je nieuwe panelen, of de oude waar de slingers aan vast zitten?

En gaatjes voor de schakelaars.. Heb je die zelf uitgeboord/gezaagd of hoe zit dat precies?

En wat was je ongeveer aan materialen kwijt voor het inbouwen van de elek ramen?
 
De deurpanelen zijn te krijgen in of slingers of elektrisch. Die moet je dus vervangen.

Mijn kosten:
- 2x motor €40 incl verzenden uit Duitsland (hier zit de portier-regel-module op geintegreerd), tweedehands
- 2x raammechanisme €40 tweedehands (heb ik evt nog liggen, had er 2 op reserve)
- 8x popnagel €0.08 (1000 voor €10, 1 ct/stuk)
- 2x deurpanelen €25 (4 voor €50), hier zaten de schakelaars al bij via Marktplaats (ebay.de staat er ook vol mee)
- 2x kabelset achterdeur €30 via BM onderdelen (4 voor €60)

Opgeteld kom ik dan op 40 + 40 0.08 + 25 + 30 = 135.08.

Extra kosten:
- Kabelset linksvoor zodat deze ook de achterramen kan besturen €15
- Schakelaar bestuurder voor 4 deuren incl frame ±€15 (heb ik evt nog liggen, 1 op reserve)
- Boortjes die gesneuveld zijn €5 (schatting)

En dan heb je nog de verwachte kosten voor de kabels die je extra moet trekken.
Ik verwacht dat het 5 kabels zijn per zijde van in totaal 8-10 meter.
Da's 50 meter kabel, 30ct/meter is 15 euro. En dan moet je ze nog vast zetten met ISO contactjes in de deur en solderen op de canbus. Die contactjes heb ik ook nog wel.
Dus ik verwacht dat je samen wel makkelijk onder de 200 euro kan blijven.

Als je slim bent leg je meteen speakers aan in de achterdeuren.
Da's nog eens 2-aderig draad a 5 meter per zijde extra (€5) en 2x speakers (€10/stuk bij BM)
ISO contactjes erop en op je quadlock aansluiten, evt een VW unit met vagcom updaten.

ISO contactjes zijn wel op eBay te krijgen. Zowel de mannetjes als de vrouwtjes.
Ik heb er ook wel aardig wat van liggen (per 100 ingekocht) dus voor een paar euro kun je een hele set krijgen (5 per deur per elec. raam + 2 voor speaker) en 2 per speaker voor op de RNS. Paar om te verknoeien erbij.

Leuke upgrade voor relatief veel plezier! Big Grin

En uiteraard houd je nog het een en ander over om te verkopen:
- Deurpanelen
- Raammechanisme + slinger
- Kabelset

Op eBay DE gaat dat ook wel redelijk hard :)
 
Dat valt reuze mee dan, voor zo een upgrade.. Snap niet dat sommige hier bijna tegen de €500 zouden zitten..

Ik ga eens voor de gein mijm achter deur paneel afhalen om te kijken hoe de mechanisme werkt en hoe het in elkaar zit..
Mocht ik in de toekomst van polo veranderen waar er maar 2 elek ramen zitten, ga ik deze how to zeker toepassen.. Stick Out Tongue

Alleen dat solderen is niet mijn ding.. En weet ook niet wat je waar moet solderen..
 
Mwa, kijk, bij de garage zullen ze je waarschijnlijk nieuwe onderdelen geven in plaats van gebruikte. Dat is de eerste slok op de borrel al.

En ik was 90 minuten per deur bezig, ik verwacht dat een gewone garage ook ongeveer een uur kwijt is. Da's 2 uren a (noem maar wat) 60 euro = 120 euro.

Dus dan zit je, met tweedehands onderdelen, al op 200 + 120 euro. Reken nog een uurtje voor het solderen en uitzoeken van stroom schemas, dan zit je al aan 400 euro.
De laatste 100 euro is (denk ik) nog weinig om het gat tussen nieuwe en gebruikte onderdelen te overbruggen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!