How-to Voetverlichting aan tijdens het rijden en instappen

Hallo Allemaal,

Welkom bij mijn eerste how-to.
Ik zal voor de mensen die geïnteresseerd zijn uitleggen hoe je je voetverlichting aan krijgt tijdens het rijden en instappen

wat heb je ervoor nodig;
  1. wat elektro-kabel
  2. wat soldeer of kabelschoentjes
  3. 2 relais (wisselaar)
  4. kabelboom tape https://nl.aliexpress.com/item/Hot-..._5&btsid=10e334ee-520b-4974-b202-8e589b4f7949
  5. zekering adapter https://www.conrad.nl/nl/adapter-vo...ng-standaard-kabeldoorsnede-15-mm-841115.html
  6. uiteraard je voetverlichting
  7. kabeltrekker of lang stug draad om je kabels te begeleiden (1,5 meter is voldoende).
  8. kleine vingertjes
  9. als laatste wat geduld
Nou om te beginnen, ik heb helaas geen foto's gemaakt dus alles zal alles zal tekst zijn.

  • Ik ben begonnen bij het loshalen van de min van de accu, vervolgens mijn plafondverlichting aan de voorkant losgemaakt, daar zie je een stekker met 3 kabels uit lopen (doordat het een tijdje geleden is ben ik de kleuren vergeten als iemand dit weet kan hij mij dit zeggen dan kan ik dit weer aanpassen) dit is de massa, geschakelde massa (als de deur open gaat) en de constante plus. Ik heb 3 draden bij de stekkers ingestoken om de auto meest fabrieks-af te laten, (maar je kan het natuurlijk ook gaan solderen voor de meest betrouwbare connectie) en met oem kabeltape vastgemaakt.

  • Wat ik toen heb gedaan was de stijl links voor los gemaakt (let op, zit zeer goed vast! en let op voor de speakerkabel!)

  • Vervolgens heb ik met de kabeltrekker of stugge kabel de kabels van plafond naar de onderkant van het dashboard getrokken. Nu ben je voor de helft klaar dus geef jezelf een schouderklopje en een biertje als beloning, maar dit was ook het makkelijkste.

  • Nu heb je je kabels waarmee je je verlichting schakelt als je instapt en de constante massa (mocht je je nog verlichting in je dashboard willen hebben kan je het hiervan aftakken maar gebruik wel de constante massa ipv schakelbare ;) anders heb je alleen verlichting in je dashboard als je instapt)

  • Nu kan je je lichtschakelaar uit het dashboard halen en achterop zoeken naar een grijs-blauwe kabel, dit is de kabel voor instrumentenverlichting (kan je dimmen via het wieltje) als je deze gevonden hebt kan je een kabel bijsteken/solderen en borgen met kabelboomtape. Deze kabel mag je ook naar de onderkant begeleid worden.

  • De enigste kabel die je nodigt hebt op dit moment is een plus dat aangaat als je je sleutel op het contact zet dit kan je aftakken van je zekeringskast (op het forum zwerft een pdf-je) daar ga je opzoek naar een terminal 15 kijk je welke bij jouw vrij is en steek je hem erbij met een zekering

  • Je hebt op dit moment alle benodige kabels bij elkaar, nu is het tijd om de relais te prikken, hierbij komen de kabelschoenen van pas. ik heb een schematische tekening gemaakt deze heb ik hieronder bijgevoegd mocht je relais niet kennen: relais is een blokje dat schakelt zodra er een spanning een van de pootjes komt
    Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.22.png Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.13.png
    Snap je het allemaal nog?

  • Nu komt het moeilijkste gedeelte het aansluiten van de relais de relais beschikt over 5 pinnen (maar Glenn hoe weet ik welke pootje welk nummer heeft?! nou dat staat 9,9/10 op de relais beschreven). De 85 en de 86 schakelen de boel op de 85 zet je de plus uit de zekeringkast en de 86 zet je de constante massa (op allebei de relais) nu moet je de 2 relais uit elkaar houden, ik zal ze relais 1 en relais 2 noemen, relais 1 wordt aanvoer en de 2 wordt afvoer.
relais.jpg
  • Je kan beginnen met relais 1 de aanvoer op 87A kan de constante 12v (plafond) en op 87 de gedimde 12v (lichtschakelaar).

  • Bij relais 2 steek je op 87A de geschakelde massa (plafond) en constante massa op 87
  • Nu rest je alleen nog de min van de accu en de voetverliching aan te sluiten, mocht je halogeen hebben kan je het gewoon op de 30 plaatsen van relais 1 en 2 (maakt niet uit welke kabel)
    Mocht je led voetverlichting hebben heb je te maken met polariteit dus dan zou ik een kant proberen, gaat het niet aan moet je de kabels op 30 even omwisselen

  • Tip van @iichel; comfort-functie van de electrische ramen weer inleren (schakelaar naar boven + inhouden, bij ieder raam)
Als alles goed is verlopen heb je vanaf nu dimbare voetverlichting die ook met instappen aan gaat
Ik heb deze how-to even snel in elkaar gezet dus excuses voor spelfouten of overige problemen.

mocht je vragen hebben vraag ze hieronder of stuur mij een PB-tje


Groeten,
Glenn
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  a  a 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!