HOW-TO OEM Alarm systeem 9N/9N3

Dit betreft het originele alarmsysteem van Volkswagen, de sirene heeft een eigen batterij voor als de
bedrading wordt doorgeknipt vanaf de accu.
Motorkap contact kán moeten worden bijgeplaatst, het systeem reageert sowieso op de deuren hun eigen microcontacten.
De binnenruimte sensoren registeren beweging binnenin de auto, dus bij glasbreuk geven die de melding naar de boordnet regel module die de sirene aanstuurt.

Boodschappenlijstje:

6Q0 953 236 E Motorkapcontact (indien niet aanwezig, te zien aan draad naar slotvanger)
6Q0 959 433 E Comfort Module (deze moet al geprogrammeerd zijn, van een sloper of je moet goed overweg kunnen met EEPROM)
6Q0 951 171 (C) Bewegingssensoren binnen (met schuifdak A of D aan nr toevoegen)
6Q0 962 109 Deactivatie schakelaar
1J0 951 605 A Sirene met batterij (de 1K0 variant gaat 100% niet werken)
6Q0 975 1502 AC Houder voor sirene
Diverse kabels

Als eerste het stroomloopschema:
DWA stroomloopschema.JPG

Diverse kabelkleuren om uit te kiezen (deze kwamen uit een golf 3 station, lekker lang)

Kabels geshopt op sloop.JPG

Samenstellen van de kabelboom op basis van het stroomloopschema (later allemaal getapt met clothtape)
Kabelboom samengesteld.JPG

Comfortmodule met bruine blokje voor de alarm draden
Comfortmodule DWA.JPGComfortmodule DWA .JPG

De Quadlock fakra stekker voor de stekers
MQS Quadlock.JPG

Steker die naar de sensoren gaat
Stekker naar sensoren 1.JPG
(rood/geel heb ik later beter geklemd o_O)
Stekker naar sensoren 2.JPG

Steker die naar het interieur uitschakelschakelaartje gaat
Stekker naar onderbreekschakelaar 2.JPG
Stekker naar onderbreekschakelaar 1.JPG

De sensoren
Sensoren 1.JPG
Sensoren 2.JPG

Beeld in de auto
Sensoren in de auto.JPG

Schakelaar interieurbewaking uitschakelen
schakelaar interieur beveiliging 1.JPG
schakelaar interieur beveiliging 2.JPG

Paneel voorbereiden, dremelen en vijlen
paneel pasmaken voor schakelaar.JPG

In de auto

eindresultaat in de auto.JPG

Waar deze hoort volgens het boordboek
handboekfoto.jpg

(de plek voor een 3-deurs zie onder)
picupload-lichtenauer-18420-5379.jpg

De Sirene

De oplettende lezer zal een xenon plug herkennen.
Ik had 3 draden die moesten worden doorgevoerd en uiteraard moet dat toch redelijk waterdicht zijn.
Na deze plug zit de waterbak gewoon maar toch.

Voor het doorvoeren moet het paravaan er deels af anders kom je niet bij de tweede plug die naar het interieur leidt.
Deze zit aan de passagierskant achter het interieurfilter, op een bijna onmogelijke plek. (zeg maar waar bij de RHD auto's de motorkapopener kabel doorheen komt)
Rechter ruitenwisser arm moet eraf dop 13 daarna rubber van het paravaan af en schuin omhoog klikken. Voorzichtig want is fragiel.

Sirene onder de kap.JPG
( op de foto de 1K0 versie die dus niets deed)
doorvoer.JPG
Ook hier is de draadboom later netjes met cloth tape omwikkeld.

Programmering gaat met VAG-COM of VCDS in module 46
Daarin optellen en codering wijzigen voor de piepjes tijdens vergrendelen/ontgrendelen

Voor het zekeringen deel zie het stroomloopschema

Alarm van interieur is ook uit te schakelen door 2x op sluiten van de handzender te drukken, zeg maar de stand waarmee iemand in de auto wel de deur kan openen van binnen.
Als men dat doet gaat uiteraard het alarm af op de deurschakelaar.

NB Origineel zit de sirene onder het paravaan bij de ruitenwissers.

Mis je iets of heb je een aanvulling hoor ik dat graag.

Alle werkzaamheden aan je auto zijn eigen risico, ik neem hier geen verantwoordelijkheid voor ;) ;)
 
Poeh, toen ik las dat je wat how-to's wilde gaan schrijven was ik heel benieuwd hoe dat eruit ging zien. Maar dit heeft mijn verwachtingen wel ver overtroffen! Erg leuk om te zien op het forum, en erg handig! Hulde hiervoor!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Goedendag Maarten met Jeroen

Wat een mega top topic hoe je het hebt beschreven. Was al tijdje aan het zoeken vrij lastig te vinden toch naar een goeie zelfs in het Engels vrij lastig en deze is wel duidelijk vindt ik

Ik had een vraagje
Ik heb dezelfde comfort module als die in jouw lijst staat. en ik wil voornamelijk de alarm Horn Lock/unlock beep hebben voor mijn polo.

Alleen zekering #33 is bij mij open
Kan daar geen zekering induwen.

Denk jij dat met een zekering adapter op plek 50 mogelijk is. om het dan ook te laten werken

Moet nog wel die sirene 1J0 aanschaffen.
Ben blij dat je zegt dat de 1K0 niet werkt (vanwege de lin-bus denk ik) die wilde ik eerst wel gaan halen namelijk.

Als ik zeker weet dat dat met die zekeringadapter gaat werken op #50 dan schaf ik die meteen aan

Hardstikke bedankt alvast
Groetjes Jeroen
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.8 Turbo 150pk 
Hoi Jeroen,

De comfort module moet wel al vrijgeschakeld zijn voor alarm.
Of je moet de EEPROM aanpassen.

Als je nu geen origineel alarm hebt zal die zekering er niet zitten.
Ik heb alles moeten bedraden naar de module toe en naar de zekeringkast.

VW bereid niets voor.
Zekering 50 is oa voor de ultrasenoor sensoren in de hemel achter de verlichting.
Zekering 33 is voor de sirene.

1K0 werkt 100% zeker niet

Dus zonder de vrijgeschakelde/geprogrammeerde module gaat het niet werken.

Hier een deel van de VCDS Scan

Address 45: Inter. Monitor Labels: 6Q0-951-171.lbl
Part No: 6Q0 951 171 C
Component: Innenraumueberw. 0019
VCID: 6FEA1FF72D99ED3A55-5072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv. Labels: 6Q0-959-433.lbl
Part No: 6Q0 959 433 E
Component: 64 Komfortgerát 0002
Coding: 00019
Shop #: WSC 00788
VCID: 3D76F5BF37754FAA97-4A3A

No fault code found

Doe er je voordeel mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Maarten
Nog een vraagje welk nummer heb jij ingevoerd om die alarm siren te activeren. Ik heb een werkende vds programma en connectie. En kan die reads en writes doen. Welk nummer heb ik alleen nodig heb nu 3 adressen 04367 04368 en 04369 op 112 gezet maar dat is voor de uk versie geloof ik
Groetjes Jeroen
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.8 Turbo 150pk 
hallo met Jeroen
Ik heb nu in ieder geval al een alarm beepje met ontregelen en vergrendelen
Dankzei jouw info op dit forum. Hardstikke bedankt. Hiervoor

Nu alleen nog verder de bewegingsensoren installeren ofja de deactiveer knop en interieur bewaking inschakelen en dan werkt het helemaal.

Zeer goede info hieruit kunnen halen
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.8 Turbo 150pk 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Deze spullen heb ik en zit al in de auto. Moet alleen de deactiveer knop nog inbouwen en kabels aansluiten op de comfort module. De rest zit er al in
Had inderdaad gekeken voor de versie zonder schuifdak met de tekst in jouw forum toevallig van een gti in het zwart kwam mooi uit. En met vds-pro channel 5 nog activeren en de codes voor bewegingsensoren aanzetten
770CBEB4-BBCA-4E66-B72F-BADB2FEFE0B9.jpeg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.8 Turbo 150pk 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!