[HOW-TO][9N]Tellerverlichting wijzigen

Geschatte tijd voor de modificatie
1,5 a 2 uur

Benodigdheden
- Ring/steeksleutel 10
- Soldeerapparaat met 10
- Torx schroevendraaier
- Platte schroevendraaier
- Enige soldeer ervaring
- PLcc2 355-Mcd ledjes wit, of een andere kleur natuurlijk… (Ebay)

Stappenplan
Eerst moet de accu pool los gekoppeld worden. Dit omdat er anders een storing voorkomt omdat je de teller unit los haalt.
Nu haal je het zwarte kapje onder je stuur vandaan, en schroef je de 2 torx schroeven los.
1. balkje voor teller.jpg

Nu kan je de teller naar je toe trekken en de 2 stekkers er uit halen, Bij de zwarte stekker haal je het lipje naar buiten om hem te ontgrendelen. Bij de groene stekker haal je het paarse lipje omhoog, nu duw je als ware de stekker uit de teller vandaan
ImageUploadedByTapatalk1363110620.422759.jpg

Als je teller er uit is kan je hem openklikken, ik heb dit doormiddel van een platte schroeven draaier gedaan
ImageUploadedByTapatalk1363110689.220035.jpg

Als je dit gedaan hebt hou je alleen de printplaat en de wijzerplaat over.
De teller naalden kan je er af krijgen door ze tegen de klok in te draaien en tegelijk tijd omhoog te trekken. Dit kan in het begin nogal wat stroef gaan. Hierna kan je ook de teller plaat er vanaf halen
4. Wijzerplaat.jpg

Als dat gelukt is hou je dit over, Hier kan je al makkelijk zien welke ledjes je moet vervangen, en welke ledjes je moet laten zitten. Wij vervangen alleen de ledjes in de buitenste ring (10 stuks), onder de lcd schermpjes (3 onder elk scherm) en de 2 in het midden bovenin.
5. teller leds.jpg

Als de witte kap loshaalt, en de ijzeren kapjes van de lcd displays hou je dit over, nu kan je de ledjes gaan vervangen. De gele puntjes geven aan welke vervangen moeten worden
6. printplaat leds.jpg

Let goed op hoe om je de ledjes vast soldeer, aangezien ze een plus en een min kant hebben… als je goed kijkt zie je dat bij de oude en bij de nieuwe ledjes er een klein hoekje uit is…
Let bij het solderen wel op dat je het ledje niet te lang verhit,
Hoe korter de soldeerbout hem aanraakt hoe beter.
Zo ziet het ledje er van dichtbij uit
wiel.jpg


En het is handig om hem eerst even te testen voordat je hem helemaal in elkaar zet, zet voordat je hem gaat testen wel even de witte kap er op samen met de lcd display’s.
Het kan zijn dat als je de accupool weer aan koppelt je teller unit
gaat piepen, je hoeft alleen maar even je contact aan te zetten om dit te stoppen.

De ledjes zijn wel iets feller als de normale blauwe ledjes, maar als je ze s’avonds iets dimt ziet het er echt heel gaaf uit… Je kan er andere ledjes in doen maar hoger als 355 Mcd moet je niet gaan anders is je hele auto s’avonds van binnen verlicht.

Natuurlijk doe je alles geheel op eigen risico en ben ik niet aansprakelijk voor eventueel aangerichte schade!!! Veel succes,,,

Als je klaar bent moet dit het resultaat wezen:
8. Resultaat.jpg9. Resultaat 1.jpg
 
Dat zal inderdaad wel globaal het zelfde zijn, let wel op dat je niet te felle ledjes neem (Max 355 mcd)
Ik had hiervoor namelijk 1000 Mcd er in gezet maar me hele auto was s'avonds verlicht van binnen...
Nu heb ik wit 355 Mcd (ebay voor 40 stuks 6 euro) en die zijn eigenlijk precies goed...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!