[HOW-TO][6R] Inbouwen 2e kofferbakverlichting

Wicko071

Bekend lid
2,069
468
102
Oke na lang uitstellen heb ik het toch gerealiseerd, nl een 2e kofferbakverlichting.
Waarom: persoonlijk vind ik 2 verlichtingen mooier in de kofferbak en je hebt gelijk meer licht, want ze komen van beide zijkanten.. Wel moet ik erbij zeggen dat ik andere lampen ( 18 SMD LED) heb gebruik..
Verder heb ik gekozen voor de weg met de minste weerstand :mrgreen: en ik was welkegeteld binnen 30-35 min klaar..

Wat heb je nodig:
2 aderig kabel ongeveer 2m .. zelf heb ik speakerkabels( rood/zwart) gebruikt, 0,5mm²..
2 lampen+ connectors: dit kan de standaard lampen zijn of een andere type.
trekdraad of trekveer om de kabels chter de bekleding door te trekken.
kraspen of stift voor het aftekenen van de 2e lamp.
rolmaat voor het meten van de positie van de lgaatje voor het lamp.
zagblad of stanley mes voor het afsijnden van de gaatje.


Om te beginnen:
Haal de lamp eerst weg en de eerste bodem uit het kofferbak. Haal de bekledingen aan beide kanten open waar de kabelboom voor het achterlamp zit( je weet wel het deel van de bekleding met zo een draaiknop eraan :grin: )
Oke nu voer je de trekveer of trekdraad achter de bkleding door naar onderen.. Je kan je hand in de ruimte achter de bekleding steken, dat gaat wat makkelijker.. Als de hij daar uitkomt bind je de kabel eraan en trek je hem naar je toe, houd ongever 50 cm overlengte.. Dit doe je vervolgens ook aan de rechterkant.
Daarna leg je de kabel netjes weg onder de zwarte gedeelte van de bumper.. Aan de rechterkant prik je de draden bij op de draadjes of op de connector..
Vervolgens meet je aan de linkerkant waar de lamp komt te zitten en teken je hem af en vervolgens haal je dat stuk open en voer je de getrokken kabel door naar de gaatje.. Hierbij sluit je de connector aan en het lampje en voila..
De type lamp die ik gebruik heb is deze:
Ik heb ene gaatje van 7,3 cm lang moeten maken en 2,5 cm breed.. daar past hij perfect in.. Dus heb ik het bestaande gaatje aan de rechterkant moeten aanpassen naar de formaat waarin deze lamp past. Deze lampen zijn te koop op het internet voor 15 euro per stuk. Ik heb toen via aliexpress stuk of 10 besteld( dacht dat het zelfde was als de normale kofferbakverlichting >>_<< ) voor ongeveer 50 dollar dacht ik..

uploadfromtaptalk1414422486246.jpg


Het resultaat van 2 van deze lampen zie je hier:
3eab8cb7dda34b36fd4d85f811258a33.jpg


Als er genoeg geïntereseerden zijn in deze type lampen, is er misschien een optie om een aantal te kopen en het dan voor een redelijke prijs te verkopen? het kleine winstje kan dan naar dit mypoloforum gaan( Het is maar een idee)..

Dit was mijn How To handleiding :) ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke na lang uitstellen heb ik het toch gerealiseerd, nl een 2e kofferbakverlichting.
Waarom: persoonlijk vind ik 2 verlichtingen mooier in de kofferbak en je hebt gelijk meer licht, want ze komen van beide zijkanten.. Wel moet ik erbij zeggen dat ik andere lampen ( 18 SMD LED) heb gebruik..
Verder heb ik gekozen voor de weg met de minste weerstand :mrgreen: en ik was welkegeteld binnen 30-35 min klaar..

Wat heb je nodig:
2 aderig kabel ongeveer 2m .. zelf heb ik speakerkabels( rood/zwart) gebruikt, 0,5mm²..
2 lampen+ connectors: dit kan de standaard lampen zijn of een andere type.
trekdraad of trekveer om de kabels chter de bekleding door te trekken.
kraspen of stift voor het aftekenen van de 2e lamp.
rolmaat voor het meten van de positie van de lgaatje voor het lamp.
zagblad of stanley mes voor het afsijnden van de gaatje.



Om te beginnen:
Haal de lamp eerst weg en de eerste bodem uit het kofferbak. Haal de bekledingen aan beide kanten open waar de kabelboom voor het achterlamp zit( je weet wel het deel van de bekleding met zo een draaiknop eraan :grin: )
Oke nu voer je de trekveer of trekdraad achter de bkleding door naar onderen.. Je kan je hand in de ruimte achter de bekleding steken, dat gaat wat makkelijker.. Als de hij daar uitkomt bind je de kabel eraan en trek je hem naar je toe, houd ongever 50 cm overlengte.. Dit doe je vervolgens ook aan de rechterkant.
Daarna leg je de kabel netjes weg onder de zwarte gedeelte van de bumper.. Aan de rechterkant prik je de draden bij op de draadjes of op de connector..
Vervolgens meet je aan de linkerkant waar de lamp komt te zitten en teken je hem af en vervolgens haal je dat stuk open en voer je de getrokken kabel door naar de gaatje.. Hierbij sluit je de connector aan en het lampje en voila..
De type lamp die ik gebruik heb is deze:
Ik heb ene gaatje van 7,3 cm lang moeten maken en 2,5 cm breed.. daar past hij perfect in.. Dus heb ik het bestaande gaatje aan de rechterkant moeten aanpassen naar de formaat waarin deze lamp past. Deze lampen zijn te koop op het internet voor 15 euro per stuk. Ik heb toen via aliexpress stuk of 10 besteld( dacht dat het zelfde was als de normale kofferbakverlichting >>_<< ) voor ongeveer 50 dollar dacht ik..

uploadfromtaptalk1414422486246.jpg


Het resultaat van 2 van deze lampen zie je hier:
3eab8cb7dda34b36fd4d85f811258a33.jpg


Als er genoeg geïntereseerden zijn in deze type lampen, is er misschien een optie om een aantal te kopen en het dan voor een redelijke prijs te verkopen? het kleine winstje kan dan naar dit mypoloforum gaan( Het is maar een idee)..

Dit was mijn How To handleiding :) ..
Misschien stomme vraag maar gisteren al me interieur lampen verwisseld naar led behalve de kofferbak heb hier een andere lamp voor nodig maar als ik op het artikel xoek die hu hebt gebruikt kom ik op een losse lamp en op een gehele unit ik vroeg me af welke u had gekozen
 
Volkswagen  Golf  1.4 tsi act 140pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!