[How to] [6R en vele andere] Afstellen koplamp hoogte

iichel

Exclusive lid
12,858
4
8,071
283
Vooropgesteld dat dit een methode is die lang niet zo nauwkeurig is als een afstel apparaat.
Maar dit is wel leuk om te kunnen/snappen. En voor nood altijd handig

Achtergrond:
Volgens de wetgeving moet een koplamp niet verblindend zijn voor tegemoetkomend verkeer.
Dat betekent geen strooilicht, een goed lichtbeeld en een goede hoogte van de zgn cut-off.

Een cutoff is vaak duidelijk te zien:

xenon:
cutoff2.jpg

bron: http://legacygt.com/forums/showthread.php/retro-has-begun-headlamp-overhaul-14544.html?t=14544

halogeen is iets trickyer
ipfh4.jpg


bron: http://bb.bc4x4.com/showthread.php?135743-Hella-H4-vs-GE-Halogen-Sealed-Beams

De hoogte is geregeld door een helling van de lichtstraal en moet naar beneden gericht te zijn.
1% is de norm in veel Europese landen.
Dus per meter afstand moet de lichtbundel cut-off een centimeter zakken.
Het probleem is vaak dat met grote parabolische reflectoren dat het erg lastig is om de 'oorsprong' van de cut-off te bepalen. Is het het midden van de koplamp? Bovenkant reflector?

Door een aantal metingen te doen met een willekeurige afstelling is rekenkundig de oorsprong te herleiden. En van daaruit is de correcte hoogte-afstelling te berekenen.

Stappenplan!

1) Zorg voor een goede locatie en een goed tijdstip.
Idealiter een vlakke ondergrond, horizontale, lichte (witte?) muur en een donkere omgeving. Zodat de cut-off goed te meten is. Volgens de richtlijnen moet de brandstoftank halfvol zijn en de banden op spanning.

2) zorg voor materiaal: een meetlint en een notitie boekje.

3) meet de hoogte van de cut off bij een bepaalde afstand van de auto tot aan de muur.
x is hierbij de afstand tot een zeker punt (bijv de bumper) en y de hoogte van de cut-off op de muur
Herhaal dit enkele malen en noteer iedere 'score'.
Zelf heb ik de afstand tot de splitter vooraan genomen. Later gecorrigeerd met 33 cm want de lens zit 33 cm achter de splitter.
Dit heb ik gedaan omdat het redelijk fout-vrij meten is vanaf de splitter naar de muur toe.

4) met het bijgevoegde excel document is de hoogte van de lichtbron te herleiden.
De xen en yen gepaard invullen (bv 58.4cm hoog met 257cm van de muur), maximaal 8 metingen
De correctie invullen (in mijn geval -33cm) en de lichtbron zat op 66.8 cm hoogte en had ik een daling van 3%

5) nu de hoogte bekend is, kunnen we eenvoudig de 1% regel toepassen.
als de lichtbron 1 meter van de muur verwijderd is, moet deze 1 cm 'zakken'.
let er wel op dat er wederom de correctie toegepast kan worden, afhankelijk van waar je meet.

6) stel dat ik 2,67m van de muur sta, dan is de lichtbron 3 m van de muur verwijderd.
en dan moet de straal dus 3 cm dalen, en dus op 63,8cm zitten.

advies:
- zet de auto op een zekere afstand van de muur. meet de afstand tot referentie punt.
- corrigeer eventueel (in mijn geval 33 cm)
- de afstand is nu bekend (afstand tot bumper + 33)
- de hoogte van de lamp is al bekend uit stap 4 (66.8cm)
- 1% regel toepassen
- hoogte uitrekenen (66.8 - (0.01 x afstand)
- nu weten we de nieuwe hoogte van de cut-off. ik heb een markeringkje gemaakt op de muur.
- met een imbus in de lamp is de afstelling te doen. draaien tot de markering bereikt is en klaar.

Nu de andere lamp nog

excel sheet:
https://www.dropbox.com/s/otsztntr2dqxcg4/afstellen koplamp.xlsx?dl=0
 
Laatst bewerkt:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!