[How To] [6R] Cruise Control en MFA Trip computer installeren

iichel

Exclusive lid
12,858
4
8,071
283
Met dank aan @Simon92 voor zijn tijd, auto en hulp voor het installeren van deze 2 OEM mods

Goed, installeren van:
OEM Cruise Control
OEM Trip Computer (snelheid, temperatuur buiten, verbruik, dagteller, rijbereik), vanaf nu noemen we dat MFA

We hebben nodig:
1x Polo 6R
1x Hendel voor aan het stuur, partnummer afhankelijk van wat je wilt (CC, MFA, CC+MFA)
1x Kabelset
BCM voor CC moet 087 of hoger zijn. Hoe te checken --> VCDS of BCM eruit halen

Gereedschap:
Torx setje
Veeltand 12mm
Platte schroevendraaier
Sterk ijzerdraad
Terminal knijper
Stroomplan
VCDS

Tijdsduur:
We waren 3 uur bezig.

We gaan hier stap voor stap er doorheen lopen.

Stap 1:
Accu minpool afklemmen

Stap 2:
Auto kort op contact, dan weer eraf. Zo zijn alle componenten echt leeg.

Stap 3:
We gaan de stuur airbag eraf halen.
Aan de achterkant zit deze met 2 clipjes vast, deze kun je losmaken met een platte schroevendraaier.
Airbag loshalen, gele stekker eruit klikken en de airbag bewaren met het logo naar BOVEN.

Stap 4:
We gaan het stuur eraf halen. De bout eraf halen met een 12mm veeltand. Stuur neerleggen zodat je het leer niet beschadigt.
Tape de sleepring vast zodat deze niet gaat verdraaien.

Stap 5:
Nu halen we de bovenkant van de stuurkolom afdekking eraf klikken. Simpelweg boven de hendeltjes de afdekking eraf klikken.
Nu scharniert het omhoog, niet vergeten om het stukje uit de teller eruit te klikken. Hard naar voren trekken. Met beleid.

Stap 6:
De onderkant van de stuurkolom loshalen. 2 schroeven aan de voorzijde, net achter de rand en 1 schroef aan de onderzijde.
Naar voren trekken en om het contactslot heen frommelen.

Stap 7:
Hendelmechanisme loshalen, met 1 imbus bout. Nu het hele mechanisme iets naar voren halen, en daarna de 41-polige stekker loshalen.
Simpelweg het 'stokje' naar boven trekken en het komt zo los. Wederom oude hendels voorzichtig opbergen.
20151220034411-2

Stap 8:
Teller eruit halen, door 2 schroeven los te halen. De teller iets naar voren halen en daarna de T32 stekker aan de achterzijde los halen.
Teller wederom netjes opbergen. Eigenlijk alles netjes opbergen.

Stap 9:
MFA kabels trekken. Alle kabels zijn micro-quadlock stekkers en kun je in de T41 connector en T32 connector erin klikken.
T41/18 naar T32/23
T41/24 naar T32/21
T41/23 naar T32/22
De pin nummers staan bij de teller op het blauwe connectorretje (die je eraf klikt)
De pin nummers staan bij de hendels op het grijze gedeelte, zoek naar de 15 en 30. De rest moet je gaan tellen. Sorry!

Inleren, als je tacho het ondersteunt:
Byte 1 bit 4 aanvinken met VCDS in te teller.
We hebben nu MFA ingeleerd. Goed gedaan.

Stap 10:
Cruise control kabels trekken. Dit is het lastige gedeelte.
Eerst maar de BCM verwijderen? ;)
We beginnen bij de hendels. De stekker bij de hendel heet T41, voor als je het nog niet doorhad.

T41/26 gaat naar T41/29 gaat naar BCM wit pin 45. T73b/45. Die zit aan de buitenkant bij de BCM en je kunt er niet makkelijk bij.
T41/27 gaat naar BCM pin 47
T41/28 gaat naar BCM, nee gaat niet naar de BCM maar naar een contact geschakelde 12V. Ik zou aanraden de zekeringkast of lichtschakelaar.
T41/29, zie T41/26
T41/30 gaat naar BCM pin 44
T41/31 gaat via een diode naar BCM pin 46. Doorlaat richting is van hendels naar BCM. Goed controleren!

Was dit het? Nee. Dat zou te makkelijk zijn.
T41/26 gaat naar T41/29 gaat naar T73b/45 en naar de ECU. Welke pin is helemaal afhankelijk van welke motor je hebt.
Bij Simon was dit T96/45 (1.2 TSI 90pk)
Bij de diesels is dit T96/64.

Stap 11:
Kabel trekken naar de ECU. Wij hebben dit gedaan bij een nippel achter het handschoenenvak.
Lichtfilter loshalen
ECU loshalen
T96 stekker loshalen (de bovenste)
Slotmechanisme loshalen
Afdekking loshalen
Dummy pin op T96/45 loshalen (eerst pin 50 zoeken en dan tellen, 49 48 47 46 45...)
Kabel erin prikken.

Stap 12:
CC inleren! In de ECU byte 5 bit 5 aanvinken. In de BCM byte 17 bit 7 aanvinken.
Wel even de accu aansluiten voordat je VCDS aanslingert...

Stap 13:
Voordat je je testrist maakt, alles weer inbouwen...

Alle fotos en documentatie die ik heb, is hier te vinden.
https://www.dropbox.com/sh/9g2umfz8djv9tmz/AACBZZnLoFSm2xaTJKa1LVgwa?dl=0

Dank aan @Simon92 voor het ondersteunen
Dank aan @ciclo het pionieren (thank you ciclo for the hard work on cruise control retrofitting)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Simon92
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!