HELP! Dimlicht valt uit bij seinen van de Grootlicht.

Beste Leden,

IK heb een BM uit 2012 met H7dimlicht en H7grootlicht.
Nu hebben we in Nederland niet echt donkere wegen en overal wel lantaarnpalen. Was afgelopen weekend in Duitsland en daar is het toch net even anders.
Nu is me daar opgevallen dat wanneer ik ga seinen met me grootlicht(dus hendel naar me toe haal) mijn dimlicht uit valt. Wat kan hier aan de hand zijn? En hoe moet ik dit oplossen want ben zelf elektronisch niet echt heel sterk!

Gr, Volkan
 
Volkswagen  Polo6R  1.2TDI 
Bij h7 is dit normaal volgens mij. Zijn 2 verschillende. Bij h4 is het bij grootlicht dat je dimlicht feller word. Dus denk niks om je zorgen om te maken.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Dit is niet normaal. Zie onderstaande link.


Waarschijnlijk is jou auto standaard geleverd met H4 koplampen is is deze later geüpgraded naar de H7 unit. Hierbij is de VCDS aanpassingen waarschijnlijk vergeten te doen.
 
Dit is niet normaal. Zie onderstaande link.


Waarschijnlijk is jou auto standaard geleverd met H4 koplampen is is deze later geüpgraded naar de H7 unit. Hierbij is de VCDS aanpassingen waarschijnlijk vergeten te doen.
Ook mijn eerste gedachte
 
Klopt inderdaad. Bij H4 koplampen zit het dimlicht en grootlicht in 1 lamp. Wanneer je het grootlicht aanzet gaat het dimlicht uit.
Anders zou de lamp te heet worden en stukspringen omdat beide in 1 'ballonnetje' zitten.

Bij de (veel betere) H7 koplampen zijn dit 2 verschillende lampen. Dit moeten we even aan de auto uitleggen.
Dit kan op de zachte manier via software, of op de harde manier via aanpassing van de bedrading. Hangt ervan af hoe je auto is opgevoed in de fabriek. /s

Indien de verlichting via de BCM loopt, moet je dit via VCDS aanpassen. (Voor zover ik weet loopt de verlichting van de 1.2BM via de BCM (zeker als je een automaat of start/stop hebt?))

  1. [9 BCM] kiezen
  2. [coding]
  3. [long coding helper]
  4. byte 22 veranderen: bij H4 staat er "04"
  5. "04" veranderen in "00" ("00" hoort bij de H7 en dan gaan de dimlichten ook aan bij grootlicht)
  6. exit en save.
Mocht de verlichting niet via de BCM lopen (Polo in lagere uitvoeringsklasse), dan moet er wat aan de bedrading worden aangepast:
(Vooral van toepassing voor de Polo 1.2 benzine en andere niet Bluemotion modellen zonder automaat of start/stop, met voor de rest weinig opties)
  1. Haal de negatieve aansluiting van je batterij los
    1636317097594.png

  2. Haal je lichtschakelaar eruit. Schakelaar op nul zetten. Schakelaar indrukken en dan naar stadslicht draaien. Dan kan je hem eruit trekken
  3. Neem de geel/zwarte draad (normaal pin 4) en sluit hier een nieuwe draad op aan (de rode op onderstaande foto)
    1636317315925.png

  4. Deze kabel moet naar de GRIJZE kabel op de blauwe connector van je relaiskast aangesloten worden. Dit KAN op 2 verschillende plekken gebeuren:
    1. OPTIE 1: Bij de connector van je stuurkolom. Pin 40 van de 41-pin connector
      1. Haal het plastic achter je stuur los.
      2. Trek de connector uit je stuurkolom (vergeet de vergrendelingspin niet te ontgrendelen)
      3. Knip de grijze draad van pin 40 door en isoleer het einde dat in de connector van je stuurkolom gaat.
      4. Sluit aan het uiteinde van de draad die je net hebt doorgeknipt, en naar de relaiskast gaat, de draad aan die je net op de lichtschakelaar hebt aangesloten
    2. OPTIE 2: Bij de relaiskast zelf
      1. Ga op je rug aan de pedalen liggen. Benen buiten, of op de stoel, of in je nek want zo voelt het wel daar beneden
      2. Kijk bij je pedalen omhoog, en zoek de relaiskast. Hangt voor je BCM
      3. Zoek de blauwe connector van de relaiskast, zoek dan de grijze draad op deze connector (hieronder aangeduid met de rode pijl)
        1636318501819.png
      4. Knip deze over (zorg dat je nog voldoende draad over hebt op om er een andere aan te hangen, ik had wat te kort afgeknipt)
        1636318171649.png
      5. Sluit op de grijze draad de nieuwe draad die van de lichtschakelaar komt aan. Best solderen of een goede connector gebruiken. Ik heb op onderstaande foto even een snelkoppeling gebruikt om te testen. Deze is later vervangen door een soldering met krimpkous + kabel netjes weggewerkt.
        1636318247183.png
        (Ik heb het suikertje later vervangen door een soldering en kabel netjes weggewerkt)
  5. Sluit de negatieve pool van je batterij weer aan
  6. Klaar! Dimlicht zou nu moeten blijven branden wanneer je je grootlicht aanzet
    1636318749597.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: ThaJeroen en krisrock
Ik haak ook even in. Mijn auto doet hetzelfde sinds het installeren van nieuwe H7 koplampen (had daarvoor ook H4). Dit doet die echter alleen wanneer ik het grootlicht vast zet. Als ik hem zelf vasthoudt dan branden beide lampen.

Ik kan mij herinneren dat ik in een auto van een ander merk reed en dat het grootlicht van deze auto's exact hetzelfde deed. Is het iets waarvan het wel aangeraden is om te veranderen of, als je het niet vervelend vind, gewoon lekker te laten?
 
Ik haak ook even in. Mijn auto doet hetzelfde sinds het installeren van nieuwe H7 koplampen (had daarvoor ook H4). Dit doet die echter alleen wanneer ik het grootlicht vast zet. Als ik hem zelf vasthoudt dan branden beide lampen.

Ik kan mij herinneren dat ik in een auto van een ander merk reed en dat het grootlicht van deze auto's exact hetzelfde deed. Is het iets waarvan het wel aangeraden is om te veranderen of, als je het niet vervelend vind, gewoon lekker te laten?
Misschien een dom antwoord maar is het dan een idee om bij die koplampen die jij hebt, om daar dan H4 leds in te doen dan heb je dit niet meer (?)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 60pk 
volgens mij is het geen ernstige fout, als in, apk afkeur oid. maar ik vind het wel een dom gezicht. en da's voor mij persoonlijk genoeg reden om er wat aan te doen.
Er lag me iets van bij dus ik heb het opgezocht.
Indien je van h4 naar h7 gaat en op halogeen blijft is er niks aan de hand.
Maar indien je dus u-led koplampen of ander koplampen met lenzen neem + xenon of gewoon xenon in de h7 koplampen doe is dit wel afkeur.

31-12-2016 Xenon eisen: bij grootlicht inschakelen moet het dimlicht blijven branden
 
Er lag me iets van bij dus ik heb het opgezocht.
Indien je van h4 naar h7 gaat en op halogeen blijft is er niks aan de hand.
Maar indien je dus u-led koplampen of ander koplampen met lenzen neem + xenon of gewoon xenon in de h7 koplampen doe is dit wel afkeur.

31-12-2016 Xenon eisen: bij grootlicht inschakelen moet het dimlicht blijven branden
best wel een rare regel eigenlijk, ik gok dat die is bedacht voor bi-xenon achtige opstellingen?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!