GTI houdt in stottert soms

Hallo

Ik heb een VW polo (9n3) uit 2007, betreft een 1.8 GTI uitvoering. Standaard 150 pk gechipt naar 190 pk.

Bij stevig optrekken trekt hij niet lekker door, het lijkt dan of de auto inhoudt.
Ook komt het voor als de auto koud is, bij wegrijden lijkt of de turbo het niet doet. Na het uit en weer aan doen van de auto doet hij het weer.
Wel houdt de auto dan nog steeds af en toe in bij stevig doortrekken, lijkt of de auto een beetje stottert.

Wat hebben we gedaan.
Overdruk ventiel vervangen.
Alle klepjes gecontroleerd op lekkage
rookproef uitgevoerd.

Ben weer bij de tuner geweest, hij geeft aan dat het niet aan de tuning ligt. Op de testbank wedt netjes 190 pk gehaald.

De tuner vondt het een lastig verhaal. Hij gaf aan dat het misschien de bobine of bougies kunnen zijn. Maar dit verklaart toch niet waarom hij gelijk bij starten inhoudt?
 
Rij eens met de auto door een (even op het industrie terrein op een zaterdag) in zn drie. Laat in de bocht het toerental tot stationair terug vallen (ongeveer 800RPM). Na de bocht volgas. De motor moet nu zonder 'horten of stoten' tot 2000 toeren komen. Voel je de motor 'stotteren oid' dan slaat er waarschijnlijk een bougie door. Tevens is het uitlezen van het motormangament een goede start.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Bedankt voor jullie reactie !
Luchtmassa meter is ook vervangen, sorry was ik vergeten te melden.
Als ik de auto inderdaad start is het probleem weg, hij stottert / houdt dan af en toe nog wel in.
Het probleem heb ik al een tijdje, tuner zegt dat het nu meer opvalt om dat het verschil groter is dan eerst.
Op de testbank deed hij (natuurlijk) het wel goed.

Met het verstand wat ik ervan heb (dat is niet zo veel) ligt het niet aan de tuning.
ATM heeft de auto getuned. Werd overigens netjes geholpen. Ze liepen niet weg voor het probleem.
Zij hebben ook aangeboden om de auto op de testbank te zetten en de tuning eruit te halen en opnieuw in te lezen.

Aanvulling.
Er stonden geen storingen in de auto, dit hebben ze gelijk even uitgelezen

Zal ik eens proberen. Maar gaat hij daardoor in het nood programma?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat tevens opvalt is dat als je gelijk stevig optrekt er weinig aan de hand is. Als ik onder in de drie rij en ik wil hem doortrekken tot boven in de toeren dan houdt hij soms in, maar hij houdt niet achter elkaar in. ''power,houdt in, power enz''. met tussen pauzes van enkele seconden. Je zit dus niet te schudden in de auto
 
Bedankt voor de reacties.
Ben niet erg thuis in het technische gedeelte maar ga even mijn best doen.
Volgens mij is het de temp sensor welke in het koelsysteem zit, kan dit? Sensor heeft nummer 1.830.278
Helaas kan ik geen antwoord geven op de vraag van Kowin. Wellicht kan iemand anders hier wat over zeggen.
Weet wel dat er al diverse klepjes t.b.v. de aansturing van de turbo zijn vervangen.

Overigens vindt ik het ook raar dat bij wegrijden de turbo niet werkt, bij gelijk opnieuw starten het wel doet. Overigens stottert hij dan nog wel.
Iemand had het op deze forum over een noodstand? Waarom gebeurd dit alleen bij de 1e keer starten?
 
je zou de inlaatluchttemp. even kunnen laten meten vaak is dit te hoog na het chippen ongeveer 90 graden wat je bereikt aangezien de intercooler te klein is die er standaard op zit verbouwd , heb namelijk het zelfde probleem gehad en toen een andere frontmount intercooler geplaatst en het probleem is over bij mij.Tevens is het niet onverstandig om "koudere bougies" te plaatsen.

En de polo heeft geen variabele geometrie dit kom je vaker bij de diesels tegen.
 
Reddevil, bedankt voor je reactie. Ik ga hier gelijk morgen mee naar de monteur.
Kun je aangeven wat jou klachten waren, toen der tijd.
Kan ik voor mijzelf even checken of deze met de klachten van mij overeenkomen.
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij was het zo wanneer je optrok kon je voelen dat de turbo druk had wegviel en weer druk opbouwde , op de turbodrukmeter kon je ook zien dat de druk van ongeveer 1 bar naar vacuum terug viel en weer terug naar 1 bar. Op dit moment gooit de polo de gasklep elektrisch dicht en weer open , bij mij bleek de inlaat lucht temperatuur binnen 4 seconden op te lopen naar +90 graden wat te hoog is en dit probleem opduikt.
 
Ben erg blij met je reacties, maar heb eens zitten nadenken.
Er zijn een tal van 1.8 turbo motoren die getuned zijn. Heb er zelfs nog in een audi A4 en een passat gereden met hetzelfde blok. Beide waren ze getund.
Echter hebben zij niet de intercooler vervangen. Heb je een idee waarom het bij heb wel goed gaat.
Of hebben die autos standaard een grotere intercooler ?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!