Grote twijfels

Hallo allemaal, en aangenaam.

Zoals het onderwerp van mijn discussie al onderstreept, zit ik met twijfels rond de aankoop van mijn nieuwe VW Polo.

Ik weet namelijk niet goed welke motor het beste bij mij past.

Mijn profiel:
ik ben een jonge huisarts, en omdat ik vaak van de ene patiënt naar de andere rijd (korte afstanden),
dacht ik spontaan aan een benzine. Die is goedkoper in aankoop, en ik betaal er minder wegenbelasting op.

Anderzijds zou een diesel dan weer minder verbruiken (maar is dit ook zo op korte afstanden/ bebouwde kom?).
Een laag verbruik is handig omdat ik namelijk heel vaak rijd- en stop- en verder rijd.

Mijn vader zei me dat ik voor de benzine moest gaan, omdat die
1) minder lawaai maakt
2) goedkoper is
3) deze wagen na 4 jaar afgeschreven moet zijn (ik ben zelfstandige), om vervolgens een nieuwe te kopen. Met andere woorden: ik haal het er niet uit.
(ik rij zo'n 20.000 kilometers per jaar)

Mijn vraagjes aan jullie:

- Diesel of benzine?
- Zijn er leden die hun dagelijks 'stadsverbruik' met mij willen delen? (Hoeveel verbruik je per 100 L, op korte afstandjes?); ik wil me namelijk niet blind staren op
de theoretische cijfers die Volkswagen op hun motoren plakt...



Alvast bedankt!
 
Kijk eens naar de pas nieuw uitgebrachte Polo BlueGT.
Heeft 140 PK lekker pittig en met cilinderuitschakeling (in laag toerental) een zuinige benzineauto.
Succes met je keuze.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 pk DSG 
is een hybride dan geen beter idee voor jou? Anders zou ik voor benzine gaan. Ookal is diesel tegenwoordig ook knap stil! Maar met veel korte eindjes en starten/stoppen heb je veel roetopbouw en krijgt de auto nooit de tijd om zichzelf schoon te branden (ook je roetfilter regerereerd dan niet goed).

Of anders een benzine op lpg?
 
Wat Dave zegt idd!
En zelf is mijn ervaring met stadsverkeer dat de 1.2TDI niet zo zuinig is.
Ikzelf rijd afstanden van zo'n 150 km achtereen en daarmee zit ik op een gemiddelde van 1 op 20. Met stads en korte stukjes is mijn verbruik variërend van 6,3 naar 5,0 liter per 100 km.

Allicht dat je via invoer een polo bi-fuel kunt aanschaffen?
Of je moet pon zo ver krijgen er eentje voor jou te importeren;)

Verder heel veel succes met je keuze!
En we zien je graag op het forum terug:)
 
VW  6R  1.2TDI 
Bedankt voor de snelle reacties.

De meesten van jullie denken, net als ik, ook eerder aan een benzine ipv een diesel. (ik pas idd ook wel in het hybride-plaatje)
Ik heb de voor mij interessante benzine-motoren even naast elkaar gezet.
Aanvankelijk leek het me leuk om voor de 1.4 te gaan, maar die 8 liter (theoretisch!) binnen de bebouwde kom vind ik wel nogal aan de hoge kant liggen...

De 1.2 tsi BM verbruikt op papier al een stuk minder. Maar ik heb wel al veel negativiteit gelezen omtrent deze motor (kettingproblemen enzomeer).
Zijn er mensen die dit kunnen beamen? [h=2]Prestatievermogen[/h]
MPI 1.2l 51kW 70pk 5vMPI 1.4l 63kW 85pk 5vTSI 1.2l 77kW 105pk BMT 6v
Optrekken 0-100 km/ u (sec.)14,111,99,7
Optrekken 0-80 km/ u (sec.)9,28,06,5
CO2 uitstoot (g/km)128139115
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)4,54,74,2
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)5,55,95,0
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km)7,38,06,3
Max. snelheid (km/u)165177190
 
Die yaris hybride is ook een optie idd. Maar ik lees via recente reviews dat deze niet het lage verbruik haalt dat men theoretisch voorstelt.
Dus misschien idd een up ofzo... maar die is dan weer zo klein. Ik geraak er niet uit. hehe.
 
1.2TSI problemen zijn er geweest. Maar dat is ondertussen al lang aangepast in de fabriek volgensmij. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Zoals al eerder gezegd, de UP! Dat is echt een super leuk stadswagentje, die je volgensmij echt dik kan aankleden als je met polo centjes in gedachte gaat shoppen. Big Grin Ik zou eens gaan proefrijden iig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb beide auto,s de polo(bm) en de yaris.
De yaris is een 1 liter en doet het in stadsverkeer perfect,rijdt in de stad ook beter als de polo,daarbij ruimer camera,dualzone clima ,gebruik in de stad pakweg 1 op 18.
Op de snelweg ook prima,maar maakt bij 120 wel 3700 toeren,dat is weer minder comfortabel.
Met de polo maak ik de snelweg km en loopt 1 op 22.
De polo heeft alle opties,best een fijne auto ik rijd ook ongeveer 20k per jaar,maar als ik nu moest kiezen nam ik gelijk de yaris hybride.
Meer auto super betrouwbaar en als er wat aan de hand is,onder garantie geen gezeur.
Bij de polo 3 dingen gehad die onder garantie moeten vallen,na veel gezeur zijn 2 dingen verholpen echt super dramatisch,pon geeft niets,de dealer doet uit coulance verhelpen om de klant te houden.
Maar nogmaals qua auto ben ik tevreden over de polo.
En uit ervaring weet ik dat jonge toyota,s goed in te ruilen zijn.

succes
 
In basis is de 1,2 een erg fijne motor stil, krachtig en relatief zuinig.
De ketting problemen horen tot het verleden.
Bedenk dat erg veel van deze motoren rond rijden in de v.a.g.-groep en er in dat licht niet zo veel problemen zijn met deze motor. Staar je niet blind op de verhalen op internet want daar wordt toch vaak gal gespuwd als er problemen zijn. Wat er goed gaat lees je niet.
Grt donna
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben 4 maanden geleden overgestapt van een Toyota Avensis 4D4 naar een Polo 1.2 TSI highline uitvoering. De Avensis kreeg na 3-4 jaar en 110.000 op de teller zeer veel motorische problemen: EGR kleppen en roet filter vervangen, Turbo vervangen en als klap op de vuurpijl kon ook nog eens de airco (condenser en leidingen) worden vervangen! Aan reparaties bijna al het bedrag voor een goede 2e hands Polo kwijt :sad: Na de airco was bij mij de maat vol en heb nu dus een nieuwe Polo aangeschaft. De vroegere kwaliteit en betrouwbaarheis waar Toyota om bekend stond, is naar mijn mening ook allang niet meer wat het was. Mijn vrouw reed een paar jaar geleden in een Toyota Aygo en na iedere regen bui kon je bij wijze van spreken gaan hozen.De hele vloer was dan drijfnat. Deze Aygo was ook nieuw aangeschaft en Toyota garage heeft nooit kunnen achterhalen waar dit vandaan kwam. Ik weet uiteraard nog niet hoe betrouwbaar de Polo is. Heb deze nu 4 maanden en 7.500 Km verder ben ik zeer tevreden: nog geen enkel probeem gehad en rijdt uitermate prettig. Mischien waren de Toyota's bij ons de bekende uitzonderingen maar ik ben er klaar mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!