Grote twijfels

Hallo allemaal, en aangenaam.

Zoals het onderwerp van mijn discussie al onderstreept, zit ik met twijfels rond de aankoop van mijn nieuwe VW Polo.

Ik weet namelijk niet goed welke motor het beste bij mij past.

Mijn profiel:
ik ben een jonge huisarts, en omdat ik vaak van de ene patiënt naar de andere rijd (korte afstanden),
dacht ik spontaan aan een benzine. Die is goedkoper in aankoop, en ik betaal er minder wegenbelasting op.

Anderzijds zou een diesel dan weer minder verbruiken (maar is dit ook zo op korte afstanden/ bebouwde kom?).
Een laag verbruik is handig omdat ik namelijk heel vaak rijd- en stop- en verder rijd.

Mijn vader zei me dat ik voor de benzine moest gaan, omdat die
1) minder lawaai maakt
2) goedkoper is
3) deze wagen na 4 jaar afgeschreven moet zijn (ik ben zelfstandige), om vervolgens een nieuwe te kopen. Met andere woorden: ik haal het er niet uit.
(ik rij zo'n 20.000 kilometers per jaar)

Mijn vraagjes aan jullie:

- Diesel of benzine?
- Zijn er leden die hun dagelijks 'stadsverbruik' met mij willen delen? (Hoeveel verbruik je per 100 L, op korte afstandjes?); ik wil me namelijk niet blind staren op
de theoretische cijfers die Volkswagen op hun motoren plakt...



Alvast bedankt!
 
Kijk eens naar de pas nieuw uitgebrachte Polo BlueGT.
Heeft 140 PK lekker pittig en met cilinderuitschakeling (in laag toerental) een zuinige benzineauto.
Succes met je keuze.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 pk DSG 
is een hybride dan geen beter idee voor jou? Anders zou ik voor benzine gaan. Ookal is diesel tegenwoordig ook knap stil! Maar met veel korte eindjes en starten/stoppen heb je veel roetopbouw en krijgt de auto nooit de tijd om zichzelf schoon te branden (ook je roetfilter regerereerd dan niet goed).

Of anders een benzine op lpg?
 
Wat Dave zegt idd!
En zelf is mijn ervaring met stadsverkeer dat de 1.2TDI niet zo zuinig is.