Grote beurt en APK enz.

Hallo,

ik ben in het bezit van een Polo 9n 1.4 16v automaat (10/02) met een zo’n 170duizend kilometer op de teller. Heb mij vorig jaar rond deze tijd voorgesteld op het Polo Forum.
de Polo is bijna 3 jaar in bezit.

- distributie is in 2016 gedaan bij 115duizend kilometer. Deze is volgens schema dit jaar weer aan de beurt. (Om de 5 jaar).
- afgelopen jaar kleine beurt gehad, en (achterstallig) onderhoud gedaan. Dit was een flinke kostenpost.
- dit jaar grote beurt met distributie en waterpomp.
- kosten € 850 - € 950.

Het enige probleem is eigenlijk het olie verbruik. Dit is gerelateerd aan dit type motor. Voor de rest is het eigenlijk een prima auto. Hoewel natuurlijk al op leeftijd.

Welk advies zouden jullie geven? Deze auto inruilen voor een andere auto? (Niet perse een Polo) . Of onderhoud doen, en het olie verbruik voor lief nemen. Doe ik immers al vanaf aanschaf.
Ik zou wel door willen rijden, maar weet niet wat wijsheid is.
Als ik eenzelfde Polo met automaat of wat nieuwere zou kopen zeg 2002-2006, ben ik tussen de 2250 en 5000 euro kwijt. Inruil 1250 - 1500 euro.

Zijn er forumleden die daar iets over kunnen zeggen.

groet Paul
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 
Hoi paulwes

Het is zonde, inmiddels een goed onderhouden auto wegdoen zonder daadwerkelijk zijn conditie te weten .

Wat is een hoog olie verbruik, wanneer is het nog acceptabel?
Kun je enkel beantwoorden als je de oorzaak en mate van slijtage kent.

Blijkbaar is dit een bekend gegeven bij jouw type motor, vaak wordt de kantelende zuiger als boosdoener aangewezen , ruimte tussen zuiger en cilinderwand door slijtage zuigerveren en clinderwand, indien je geen antousaste polo hobby monteur kent kan dit een dure hobby worden .

Om er zeker van te zijn dat je nog een tijdje door kunt, lijkt mij verstandig om door een monteur eens de compressie druk te laten meten en je laten informeren of de afname van deze druk zorgwekkend is.
Op basis daarvan (meting) beslissen door te rijden of inruilen.

Wat betreft onderhoud, beurten en kleine reparaties kun je grotendeels zelf zonder al te veel moeite, natuurlijk in geval van gespecialiseerde klussen, of indien je specifiek gereedschap nodig hebt kun je niet zonder de garage, maar heb je Google, ruimte, tijd, oprijsteunen en een garagekrik, bezuinig dan op arbeidsloon niet op kwaliteit, shop je onderdelen, je zult verbaasd staan hoeveel je zelfs op oem producten kan besparen.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Dat van de compressie meting, lijkt mij een goede om die te laten doen.
Olie verbruik is ongeveer een liter op 3000km. Ik hou dat altijd nauwkeurig in de gaten. Bij mijn vorige auto’s was dit eigenlijk nooit een issue. (Frans en Japans), daar ging tussen de beurten hooguit een halve liter bij…..

Maar verder een fijne en stabiele auto. Ziet er na 19 jaar eigenlijk top uit. Laat de auto goed onderhoud doen. Daar heb ik bij mijn vorige auto’s ook nooit op bezuinigd.

Interval distributie riem vervangen komt bij de 1.4 16v motoren volgens mij ook nogal nauw. Daar staat 5jr. of 120000km voor.
Daar wil ik het niet op aan laten komen, dat deze stuk gaat.
Ik heb dit voorjaar nog een koelslang / thermostaat huis laten vervangen. Toen nog navraag gedaan of onderhoud de komende paar jaar nog rendabel zou zijn.

Toch blijft het dan een auto op leeftijd. Ik heb voor wat ik nu weet er een goede auto aan. Ga de motor op de compressie laten controleren.
Ik neem daarop dan een beslissing.

Dank je wel voor je bericht.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 
Deze motor staat inderdaad niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Nu is het nog 1 op 3.000 olieverbruik, wat ik trouwens al schrikbarend hoog vind! Maar wat als er opeens veel meer olie verbruik wordt, zonder dat je het door hebt en je rijdt opeens zonder smering? Dan maak je nog veel meer stuk. Ik zou hem lekker weg doen. Die 950 euro die je anders had uitgegeven aan onderhoud mag je zien als korting op de aanschaf van je nieuwe auto :mrgreen:
 
Dat van de compressie meting, lijkt mij een goede om die te laten doen.
Olie verbruik is ongeveer een liter op 3000km. Ik hou dat altijd nauwkeurig in de gaten. Bij mijn vorige auto’s was dit eigenlijk nooit een issue. (Frans en Japans), daar ging tussen de beurten hooguit een halve liter bij…..

Maar verder een fijne en stabiele auto. Ziet er na 19 jaar eigenlijk top uit. Laat de auto goed onderhoud doen. Daar heb ik bij mijn vorige auto’s ook nooit op bezuinigd.

Interval distributie riem vervangen komt bij de 1.4 16v motoren volgens mij ook nogal nauw. Daar staat 5jr. of 120000km voor.
Daar wil ik het niet op aan laten komen, dat deze stuk gaat.
Ik heb dit voorjaar nog een koelslang / thermostaat huis laten vervangen. Toen nog navraag gedaan of onderhoud de komende paar jaar nog rendabel zou zijn.

Toch blijft het dan een auto op leeftijd. Ik heb voor wat ik nu weet er een goede auto aan. Ga de motor op de compressie laten controleren.
Ik neem daarop dan een beslissing.

Dank je wel voor je bericht.
1 liter op 3000km, niet extreem hoog naar mijn mening. Volkswagen hanteerd 1l op 1000km als revisienorm.
Het hoge olieverbruik is inderdaad deels afkomstig van de kantelende zuigers, maar ook de carterontluchting speelt een grote rol in de 1.4 16V. Ik zou mij hier niet druk om maken. Elke week je olie peilen en zonodig bijvullen. Ik denk dat die auto nog wel een ton zal doorrijden zonder verergeren van de klachten.

De distributieriem zou ik zeker weten wel vervangen binnen de aangegeven termeinen. Ooit eens de schade gezien van een geknapte hulp riem (aandrijving uitlaatnokkenas) het resultaat waren 8 kromme klepjes... Het is dan ook niet de hoofdriem die knapt/tandjes gaat missen, maar de hulpriem die de uitlaatnokkenas aandrijft vanaf de inlaat nokkenas.

Mijn advies luid: Zolang jij tevreden bent over de auto en jij het nog waard vind om deze investering te wagen in de auto, zou ik gewoon door jakkeren tot de volgende (heule) grote beurt!

Over olie verbruik, zelf ben ik in bezit van een Golf 3 Cabrio 1.8 8v waarvan de klepseals lekken, dit resulteerd in een olieverbruik van 1l/3000km en een blauwe walm bij het optrekken. Maar na 400.000km mag er ook wel eens wat kapot gaan in het originele motortje!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!