Gechipte VW Polo 1.0 TSI Highline (95pk --> 140pk)

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en bezitter van een VW Polo TDI 1.2 met 200K KM op de teller. Inmiddels zit er ook een nieuwe distributieriem en waterpomp in (oktober 2019) én zijn mijn remblokken & schijven dit jaar nog vervangen. Mijn plan was om sowieso in mei 2021 een nieuwe (occasion) auto te kopen, maar ik ben nu al rond gaan kijken. Ik rijd ongeveer 20.000 tot maximaal 30.000 km per jaar. Vandaar de keuze destijds voor een diesel. Ik ga vanaf nu alleen maar vaker in mijn eigen regio werken, met wellicht nog totaal een jaar dat ik, voor werk, 200km per dag rijd, maar dit gaat steeds minder vaak voorkomen.

Nu heb ik een andere auto gevonden, alleen zit hier wel een dilemma aan vast, ik zal de situatie even schetsen:

Huidige auto:
Volkswagen Polo TDI 1.2
200K+ KM op de teller.
Inruilwaarde: 3500 euro.

Gevonden auto:
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline
34.000 KM
APK tot 2022
Fabrieksgarantie t/m Q2 2021. (vervallen door de chiptunig)
95 PK --> 140 PK. (Chiptuning, back-up beschikbaar)
6 maanden BOVAG-garantie.
Prijs: 15950 euro. (na onderhandeling 12.750 euro)

De auto staat bij een zeer nette garage, de proefrit is zeer goed bevallen en het is gewoon een ontzettend nette en mooie auto. Hij rijdt heerlijk. Na onderhandeling met de eigenaar van de garage is daar een totaalprijs (na inruil) uitgekomen van 12.750 euro, rijklaar.

Nu kan ik 10.000 euro zelf ophoesten, (weliswaar einde spaargeld, maar goed). 2750 euro kom ik tekort en kan ik van familie lenen, met 0% rente. Hier staat tegenover een maandelijks aflosbedrag van ongeveer 100 tot 250 euro. Zelf krijg ik werkelijk de kriebels van lenen, maar 0% rente en bij familie maakt het al iets beter gelukkig. Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik student met een netto inkomen van ongeveer 1500 euro per maand. 750 euro zijn mijn volledige vaste lasten (inclusief brandstof, verzekering en wegenbelasting, berekend op de nieuwe Polo), dit betekent dat ik 750 euro vrije bestedingsruimte per maand zou hebben.

Haal van deze 750 euro nog 250 euro aflossing af (ik los graag z.s.m. af), 250 euro sparen en je houdt 250 euro vrije bestedingsruimte per maand over. Ik moet hier een kanttekening bijzetten: Vanaf januari gaat mijn verzekering 50 euro minder kosten en mijn salaris 1000 euro bruto omhoog.

De grote vraag... Wat zouden jullie doen?


Alvast enorm bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
Het is een heel normale waarde bij chippen. Zeker wanneer het wordt gedaan op 98 brandstof (in dat geval kun je ook het best daarop blijven rijden; is sowieso fijner). Ben wel benieuwd van wie de software betrokken is en wie het gedaan heeft. Is niet iets wat iedere garage kan, doet of wil
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bedankt beiden! Gaat deze vermogenstoename meer slijtage en onderhoud(skosten) veroorzaken? Zoals koppeling, aandrijfassen, versnellingsbak etc etc. Of zou dit allemaal nagenoeg hetzelfde moeten blijven? Hier lees ik helr wisselende dingen over namelijk..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
Wat ik niet geheel snap, heeft deze garage eigenaar de auto geïmporteerd en daarna de ''tune'' erop gezet?
 
Volkswagen  Polo AW  1.0TSI 95pk | Audi A6 4K Avant 40TFSI Firmanentblauw 
Wat ik niet geheel snap, heeft deze garage eigenaar de auto geïmporteerd en daarna de ''tune'' erop gezet?
Ja correct, naar mijn weten wel! Zoals de garage omschreef: Ze willen sommige auto's iets sportiever en leuker maken. Wel alleen de auto's waarvan zij vinden dat het kan (zit een sportonderstel onder). Het zou volgens hen fijner en relaxter rijden, dus zij bieden het aan. Ze hebben voordat ze dat deden wel een backup gemaakt van de software in de auto en deze in eigen beheer.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
VAG staat er bekend om dat zij veel van hun blokken softwarematig downtunen.

Voorbeelden:
1.2tfsi is in 86, 90, 115pk geleverd, na tune gaan ze alle drie naar 140pk. Mijn vrouw heeft 4 jaar in een gechipte A1 gereden, probleemloos.
1.8tfsi is in 120 en 170pk geleverd, gaan beide naar 210/220pk.
2.0tfsi, 180/211 pk, beide naar 260pk.
etc
 
Audi  A3 8V Limousine Facelift  1.4tfsi COD 
Het ligt allemaal aan jou rijstijl.
De motor is fabrieksaf geleverd met 95pk. Hierop heeft Volkswagen de motor getest en de garantie afgestemd. 95pk is voldoende om de auto met het verkeer mee te laten rijden.

Nu is de auto gechipt, 2 rijstijlen zijn mogelijk:
- rustig, hierbij gebruik je nagenoeg het standaard vermogen van de auto (c.a.95pk) omdat je rustig rijd, dit vermogen is voldoende om je auto op snelheid te krijgen. Af en toe trap je het gas in om even snel in te voegen/in te halen. Hierbij maak je gebruik van de 140pk. Niks aan de hand en de motor heeft geen last van overtollig slijtage!
- snel/sportief, Hierbij maak je frequent gebruik van de 140pk. De motor zal het volhouden maar er treed extra slijtage op omdat de motor hier niet op is gebouwd. Een van de redenen dat de fabrieksgarantie vervalt, immers, de motor word "overspannen" door het extra vermogen en Volkswagen kan hier geen garantie opgeven dat de motor dit volhoud met alle mogelijke rijstijlen.

Detunen word niet gedaan voor/door Jan met de Korteachternaam. Dit word gedaan om een betrouwbaar product te kunnen leveren dat langer volhoud dan de garantietijd.

Het is compleet afhankelijk van jou eigen rijstijl of de auto/motor deze tuning volhoud!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Bedankt allemaal tot dusver! Ik weet dat dit misschien mogelijk niet helemaal het juiste topic is, maar het is wel een (Polo)-dilemma dat betrekking heeft op bovenstaande situatie, dus wellicht dat jullie kunnen helpen:

Ik was oorspronkelijk van plan om mei 2021 en nieuwe auto (Polo of Golf) te kopen, maar vanwege een noodzakelijke reparatie ben ik verder gaan kijken..
- Zoals jullie lezen zijn er al heel veel onkosten gegaan in de Polo 1.2 TDI met 200K+ KM (remblokken/schijven, distributieriem etc), en zitten er dus meer onkosten (grote beurt, nieuwe banden, reparatie) aan te komen.
- De Polo 1.0 TSI 140 PK met 34K KM is erg goed bevallen en staat bij een erg nette garage, zie de opsomming in mijn startbericht.

Nu krijg ik nog 3500 euro voor mijn Comfortline 1.2 TDI terug. Ik zou op een totaalbedrag, rijklaar, uitkomen op 12.750 euro voor de Highline 1.0 TSI 140PK.

Wanneer ik deze 1.0 TSI koop:
- Sluit ik een (door hen aangeboden) lening af van 2750,- bij mijn ouders met een maandelijkse aflos tussen de 100 en 350 euro. (als het een maand tegen zit, is er ook geen probleem).
- Is spaargeld zo goed als op, maar kan ik maandelijks wel sparen mits...:
- Heb ik een vrij te besteden bedrag per maand van 250 tot 400 euro (hier zijn AL mijn maandelijkse vaste (auto) kosten al van af + brandstof).
Kanttekening hierbij: Vanaf januari gaat mijn salaris 1000 bruto omhoog én mijn verzekering 50 euro naar beneden. Bij verlies van baan (wat onmogelijk lijkt) houdt het hele verhaal sowieso op en moet ik 'm verkopen en is de lening direct afgelost.

Wanneer ik deze 1.0 TSI NIET koop:
- Moet de 1.2 TDI opgelapt worden en dus de beurt (300-400 euro), reparatie (400-500 euro), nieuwe banden en hopen dat deze het tot mei volhoudt.
- Hoef ik geen lening af te sluiten.
- Moet ik maandelijks 500 -750 opzij zetten.
- Houd ik spaargeld over.

Beide opties zijn voor mij niet onmogelijk, de lening is met 0 rente en bij mijn ouders welke het zelf aanboden. Ik woon nog thuis dus heb geen zware vaste lasten, heb een duale hbo opleiding en dus ook een vaan en prima inkomen. Een eigen plek staat over ongeveer 2 jaar op de planning. Het is gewoon een hele smak (onnodig?) geld voor een auto, maar ik hoop daarmee wel van dure reparaties en risico's af te zijn de komende tijd. Voor wat betreft brandstof kosten: ik denk dat ik nog ongeveer (in totaal) één jaar 210-230km per dag rijd, verspreid over 1.5-2 jaar, verder ga ik steeds meer in mijn eigen regio werken wat een km van 35-40 per dag oplevert.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, zeker gezien dat er hier vast en zeker ervaring zit met beide auto's (na elkaar).

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
Je kunt er gerust van uit gaan, dat een niet gechipte motor met een bestuurder die nooit eerst warm rijdt en meteen gaat planken, veel meer aan slijtage onderhevig is dan een gechipte waarmee verstandig wordt omgesprongen. Die marge zit er af fabriek juist in om bij zo'n auto uit het eerste voorbeeld in elk geval binnen de garantieperiode problemen te voorkomen. De tuner maakt gebruik van die veilige marge
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, zeker gezien dat er hier vast en zeker ervaring zit met beide auto's (na elkaar).

Alvast bedankt!!

Ik zou persoonlijk altijd voor de veilige ''keuze'' gaan. Altijd wat spaargeld achter de hand houden en het liefst niet lenen.

Ik had voor een andere optie gegaan:
Redelijk ''jongere'' diesel occasion kopen voor de 1.5 jaar waar je nog veel kilometers mee gaat rijden. Ik zou het persoonlijk zonde vinden om in een relatief gezien dure benzine, de eerste jaren veel kilometers mee te rijden en daarna aanzienlijk minder. Stel je werkt nog 1.5 jaar door, kan de ton er redelijk snel op staan.

Ik zou gaan voor onderstaande. Maar er zijn nog wel wat opties die goedkoper/duurder zijn. Maar in onderstaand geval hoef je niet te lenen en hou je wat over. Denk dat je bij een Volkswagen dealer momenteel een goede onderhandelingspositie hebt. Na de 1/1.5 jaar naar een nieuwe bolide kijken.


 
Volkswagen  Polo AW  1.0TSI 95pk | Audi A6 4K Avant 40TFSI Firmanentblauw 
Ik zou persoonlijk altijd voor de veilige ''keuze'' gaan. Altijd wat spaargeld achter de hand houden en het liefst niet lenen.

Ik had voor een andere optie gegaan:
Redelijk ''jongere'' diesel occasion kopen voor de 1.5 jaar waar je nog veel kilometers mee gaat rijden. Ik zou het persoonlijk zonde vinden om in een relatief gezien dure benzine, de eerste jaren veel kilometers mee te rijden en daarna aanzienlijk minder. Stel je werkt nog 1.5 jaar door, kan de ton er redelijk snel op staan.

Ik zou gaan voor onderstaande. Maar er zijn nog wel wat opties die goedkoper/duurder zijn. Maar in onderstaand geval hoef je niet te lenen en hou je wat over. Denk dat je bij een Volkswagen dealer momenteel een goede onderhandelingspositie hebt. Na de 1/1.5 jaar naar een nieuwe bolide kijken.



Thanks!! Ik ga ze eens bekijken! Ik heb uitgerekend dat ik, maximaal, werkelijk maximaal 30.000km in 1 jaar zal rijden. Het zal eerder rond de 25.000 liggen.

Voor wat betreft de onderhandelingspositie: Ik ben bij meerdere dealers en garages geweest.. ik kom overal op 2200- max 3000 voor inruil uit. Dit is de enige die 3500 bood.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
Thanks!! Ik ga ze eens bekijken! Ik heb uitgerekend dat ik, maximaal, werkelijk maximaal 30.000km in 1 jaar zal rijden. Het zal eerder rond de 25.000 liggen.

Voor wat betreft de onderhandelingspositie: Ik ben bij meerdere dealers en garages geweest.. ik kom overal op 2200- max 3000 voor inruil uit. Dit is de enige die 3500 bood.

Ook qua kortingen op de auto zelf, onderhoud etc? Staar niet alleen blind op inruil.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0TSI 95pk | Audi A6 4K Avant 40TFSI Firmanentblauw 
Ook qua kortingen op de auto zelf, onderhoud etc? Staar niet alleen blind op inruil.
Ik kom zelf uit Brabant, meerdere dealers heb ik bezocht door het hele land. Mijn onderhoud ga ik daar dus niet laten uitvoeren, helaas weinig over te onderhandelen. Veel dealers/garages nemen 'm zelf niet meer aan en zetten 'm op een opbodsite, vervolgens krijg ik vanuit de dealer/garage een (definitief) bod. Ik heb bij meerdere geprobeerd er wat bij te krijgen, sommige stegen inderdaad 300 maar dan kwam ik op max 3100 uit met heel veel pijn en moeite.

Bij de garage waar de TSI staat kreeg ik direct 3500 en bood hij nog 400 euro korting aan op het afleverpakket.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 

Toevallig heb ik de garage van de tweede link bezocht! Daar boden ze zeer weinig en was ook geen onderhandelingsruimte. De eerste is bijna 10k zag ik, zonder inruil en onderhandeling, dat is vrij netjes. Ik ben alleen vrij bang voor weer een bak onderhoudskosten en ik zit met de afschrijving. Mei 2021 komt er sowieso een nieuwe, dus ik denk dat ik dan onnodig veel inlever op afschrijving (en spaargeld nu).

Voor wat betreft de brandstofkosten en kilometers, de 200km die ik per dag rijd tellen NIET mee voor mijn eigen onderhoud/brandstofkosten. De baas vergoedt 40 euro per dag. Hiervan ben ik er per dag ongeveer 20 kwijt, de overige 20 zet ik opzij voor onderhoud.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
de aller goedkoopste oplossing is simpelweg het oplappen van je huidige auto.
Vergeet niet dat bij de aanschaf van een eventuele woning al snel 8-9k EIGEN SPAARGELD (lening ouders) word gevraagd voor een hypotheek.
Dan daarbij, mocht, door welke omstandigheid ook, de nieuwe auto defect raken en dit niet onder garantie/verzekering vallen, heb je meteen een enorm probleem en moet je meer lenen om de zaakjes weer op de weg te krijgen.

Dan nog een punt, lenen voor een auto. Ik zou dit niet snel doen, immers, je schrijft, meteen na aanschaf, al snel 1000-2000 euro af omdat de auto van eigenaar wisselt. Elk jaar dat je met de auto rijd, word deze minder waard, uit eindelijk gooi ie die 12k weg. Dan is het jammer van je zuur gespaarde centjes.
Mijn tip: Hoe kut het ook is, fix je huidige auto, doe een leuke mod waardoor jij weer een jaar tevreden bent en blijf lekker doortokkelen!

Ik wil ook wel graag weer een ander vervoersmiddel, maar ik weet ook (heb uitzicht op c.a. 700,- aan onkosten (enkel onderdelen, ex montage)) dat het verstandiger en goedkoper is om door te rijden. Diesels zijn niet veel meer waard in deze tijd van "milieushit"!

Maar, het is wel een super mooie wagen die nieuwe! dat ben ik met je eens!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
de aller goedkoopste oplossing is simpelweg het oplappen van je huidige auto.
Vergeet niet dat bij de aanschaf van een eventuele woning al snel 8-9k EIGEN SPAARGELD (lening ouders) word gevraagd voor een hypotheek.
Dan daarbij, mocht, door welke omstandigheid ook, de nieuwe auto defect raken en dit niet onder garantie/verzekering vallen, heb je meteen een enorm probleem en moet je meer lenen om de zaakjes weer op de weg te krijgen.

Dan nog een punt, lenen voor een auto. Ik zou dit niet snel doen, immers, je schrijft, meteen na aanschaf, al snel 1000-2000 euro af omdat de auto van eigenaar wisselt. Elk jaar dat je met de auto rijd, word deze minder waard, uit eindelijk gooi ie die 12k weg. Dan is het jammer van je zuur gespaarde centjes.
Mijn tip: Hoe kut het ook is, fix je huidige auto, doe een leuke mod waardoor jij weer een jaar tevreden bent en blijf lekker doortokkelen!

Ik wil ook wel graag weer een ander vervoersmiddel, maar ik weet ook (heb uitzicht op c.a. 700,- aan onkosten (enkel onderdelen, ex montage)) dat het verstandiger en goedkoper is om door te rijden. Diesels zijn niet veel meer waard in deze tijd van "milieushit"!

Maar, het is wel een super mooie wagen die nieuwe! dat ben ik met je eens!

Eventueel kan TS ook goed besparen door een monteur te zoeken die schappelijk is in prijs :). Wellicht een forumlid dat het ook voor een zachter prijsje kan doen of een tip kan geven voor een goedkopere monteur. Zo heb ik zelf erg veel bespaard met mn vorige 6R uit 2011. (255.000km).
 
@Qoone ook een brabander hier. Voor goedkope banden moet je naar Molenbanden gaan in eindhoven/son.
Banden: https://www.demolenbanden.nl/de-molen-banden/2dehandsband-nl/

Voor eventuele beurten en dergelijke heb ik een goede monteur uit Duizel die ook Chiptuned (hoofdzakelijke werkzaamheden).
-Kleine longlife beurt: €110
-Grote beurt: €180

Ik weet niet precies wat er gerepareerd moet worden, maar je mag bij hem ook evt. je eigen onderdelen aanleveren. Heb hem al 4 jaar mijn vorige 6R laten doen en hij mag de komende 5 jaar deze 6C R-Line ook blijven doen haha Stick Out Tongue
 
de aller goedkoopste oplossing is simpelweg het oplappen van je huidige auto.
Vergeet niet dat bij de aanschaf van een eventuele woning al snel 8-9k EIGEN SPAARGELD (lening ouders) word gevraagd voor een hypotheek.
Dan daarbij, mocht, door welke omstandigheid ook, de nieuwe auto defect raken en dit niet onder garantie/verzekering vallen, heb je meteen een enorm probleem en moet je meer lenen om de zaakjes weer op de weg te krijgen.

Dan nog een punt, lenen voor een auto. Ik zou dit niet snel doen, immers, je schrijft, meteen na aanschaf, al snel 1000-2000 euro af omdat de auto van eigenaar wisselt. Elk jaar dat je met de auto rijd, word deze minder waard, uit eindelijk gooi ie die 12k weg. Dan is het jammer van je zuur gespaarde centjes.
Mijn tip: Hoe kut het ook is, fix je huidige auto, doe een leuke mod waardoor jij weer een jaar tevreden bent en blijf lekker doortokkelen!

Ik wil ook wel graag weer een ander vervoersmiddel, maar ik weet ook (heb uitzicht op c.a. 700,- aan onkosten (enkel onderdelen, ex montage)) dat het verstandiger en goedkoper is om door te rijden. Diesels zijn niet veel meer waard in deze tijd van "milieushit"!

Maar, het is wel een super mooie wagen die nieuwe! dat ben ik met je eens!

Bedankt voor je uitgebreide berichtje! Klopt inderdaad, dat zal ook de goedkoopste optie zijn alleen ik heb dit jaar (met de nieuwe remblokken/schijven) + de toekomstige onkosten al meer uitgegeven dan de inruil waard is (op het minimum). Er vanuit gaande dat er tot mei 2021 helemaal geen onkosten meer aan zijn. Pas in Q2/3 2022 ben ik daadwerkelijk van plan om hier thuis te vertrekken, mits de mogelijkheden er voor zijn.

Voor wat betreft het eigen spaargeld voor een hypotheek.. Ben ik ook met je eens! Nu is het zo dat ik gelukkig, bovenop alles, ook nog kan sparen en wanneer mijn salaris in januari 1000 bruto stijgt, nog meer. Ik gok dat ik eerder voor huur dan voor kopen zal gaan (alleenstaand), kopen is , zelfs met 10k eigen geld, eigenlijk onbetaalbaar op moment.

Ook het stukje 'lenen voor een auto' ben ik met je eens . Hier kan ik ook geen 'mits of maar' op bedenken. Nu moet ik zeggen dat ik juist aan het sparen was voor een andere auto (in mei 2021) alleen dat ik door de hoge reparatiekosten nu al ben gaan rondkijken. Na mei 2021 wilde ik gaan doorsparen voor een 'eigen plek'. De 2750,- die ik nu zou lenen, zou ik tot mei 2021 anders ook van mijn 'vrije besteedbare ruimte' hebben afgehaald, omdat ik aan het sparen was voor een nieuwe auto. Onder de streep maakt het geen verschil, het enige is dat ik het nu al heb in plaats van dan. MAAR .. inderdaad, mochten er onkosten aan zijn die buiten de BOVAG-garantie tot en met januari of verzekering vallen.. dan wordt het een lastig verhaal..

Stel ik laat de chiptuning (tegen die tijd) ongedaan maken, of bij een noodzakelijke reparatie.. Hoe zit het dan met de fabrieksgarantie? Kan de dealer zien in de 'geschiedenis' dat er chiptuning is toegepast of zien zij niks en behandelen zij de auto als gewone fabrieksgarantie?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk BlueMotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!