FM ontvangst ineens erg slecht

JeroenT

Premium lid
198
111
93
Beste mede fanaten ;)

Ik heb een vraag waar ik na uren google'en niet uit kom.. Van de een op de andere dag is het FM ontvangst bijna onmogelijk geworden. Ik gebruik een RNS315 met een dakantenne zoals in de bijlage.

Ik heb reeds met een RCD 310 getest of het misschien aan de RNS lag, maar dit was niet het geval. Nu zegt de dealer dat ik de antenne voet moet laten vervangen.

Zit er in onderstaande voet nog iets als een antenne versterker die hier de geest heeft kunnen geven?
 

Bijlagen

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    182.4 KB · Weergaven: 58
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Zit ook een 2e antenne incl versterker aan/in je achterruit. Kan eventueel die ook zijn die problemen geeft.
Aha, nu loopt er bij mijn polo slechts 1 antenne coax naar de RNS, maakt in deze ook niet uit welke van de twee aansluitingen ik gebruik op de RNS. Ik zal morgen bij daglicht nog eens goed kijken.

Maar het kan dus eventueel wel zo zijn dat er een actieve versterker in de voet zit en deze voeding krijgt uit de RNS?
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Als jouw antennevoet geoxideerd raakt op de printplaat is dit een logische verklaring, Antennes hebben hier wel vaker last van namelijk.
Van de week een gevalletje meegemaakt die de antenneversterker (golf 6) in de kofferklep defect had. Dit zou je evt. ook nog kunnen uitproberen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tsi 105 pk 
Ook ik heb een slechtere FM ontvangst in de regio Apeldoorn, maar niet alleen ik, ook mijn zoon met zn XC90 vindt zijn ontvangst slechter geworden sinds een paar maanden. ik vermoedde ook de antenne versterker of de antenne. ook al contacten gereinigd maar tot nu toe helaas.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Aha, nu loopt er bij mijn polo slechts 1 antenne coax naar de RNS, maakt in deze ook niet uit welke van de twee aansluitingen ik gebruik op de RNS. Ik zal morgen bij daglicht nog eens goed kijken.

Maar het kan dus eventueel wel zo zijn dat er een actieve versterker in de voet zit en deze voeding krijgt uit de RNS?
Een RNS 315 heeft wel twee antennes nodig, idealerwijze, om z'n werk goed te doen.
 
Een RNS 315 heeft wel twee antennes nodig, idealerwijze, om z'n werk goed te doen.
Vanwege "diversity"? Het is een lease auto die na oplevering een inbouw van een RNS 315 heeft gehad, daarbij is volgens mij geen raamantenne geplaatst ;) De GPS antenne zit ergens in het dashboard verwerkt. Het FM ontvangst was altijd prima. Er is absoluut niets gewijzigd aan de auto nadien, op een installatie van http://www.integrated-sound.nl/s/51/Polo 6R#techniek na. Maar dit is ruim een jaar geleden gedaan.

Om niet te spammen reageer ik in dit bericht ook op DennisN;

Ik dacht dat de antenne + voet gewoon een passief onderdeel was, dus indien de bekabeling goed is, kan een beetje regen daar niet veel aan veranderen, totdat ik hoorde dat er wellicht een versterker in de voet zat.

Nu is inderdaad de voet aangetast door de weersinvloeden, kans is groot dat er vocht in de electronica is getrokken.
Alleen welk onderdeel moet ik bestellen? Zijn er uberhaupt passieve en actieve antenne's geleverd op dit model (Polo 6R BMT)?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • IMG_3333.JPG
    IMG_3333.JPG
    1,004.6 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!