ervaringen ventura tuning en green luchtfilter Polo BM

afgelopen donderdag de ventura box en green vervangingsluchtfilter binnengekregen.
eerst de box gemonteerd en proefrit gemaakt, daarna green filter geplaatst ter vervanging van de originele filter.

De tuningsbox van ventura is een veredelde powerbox, de box doet zijn werk toerenafhankelijk wat moet zorgen voor een netter verloop van vermogen en koppel.
De box wordt op 3 sensoren aangesloten namelijk;
1. nokkenas sensor, box weet het toerental
2. turbodruk sensor (mapsensor) de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere turbodruk aan te sturen. dit is met name in het lage toerenbereik van belang omdat de BM de turbo laat op laat spoolen ivm verbruik.
3. raildruk sensor de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere raildruk aan te sturen, komt er op neer dat er meer diesel ingespoten wordt. Dit geeft vooral effect vanaf 2000 toeren per minuut.

Na het plaatsen van de box zonder het green luchtfilter te plaatsen valt de toename onderin (<1500 tpm) tegen, tussen 1500 en 2000 tpm is een aangename toename, boven de 2000 en tot 3750 tpm doet de box het meest, de auto trekt flink door zijn toeren heen.

Daarna origineel luchtfilter vervangen door de green luchtfilter, uit ervaring weet ik dat bij een diesel het vervangen van het luchtfilter weinig winst te behalen is, dat is bij de BM wel even anders, persoonlijk vindt ik het verschil heel erg groot, vooral onder de 1500 tpm draait de motor soepeler.
Ik had normaal vaak dat de auto bij overschakelen van de 1 naar de 2 kompleet stil viel en het minstens 10 sec. duurde voordat hij doortrok, ook met alleen de tuningsbox was dit (wel in mindere mate) nog aanwezig. De greenluchtfilter zorgt er dus voor dat dit turbogat (zo voelt het tenminste) veel kleiner is. De combinatie van de box en het filter lijkt me dus essentieel voor een optimaal resultaat. Of het vermogen werkelijk stijgt naar 92 pk en de beloofde 210nm koppel weet ik niet maar voelbaarverschil is er zeker.

Het inlaat traject van de bumper tot het filter is erg dun, deze ga ik eens los gooien en kijken of dit ook nog effect heeft, zoja dan zal ik zelf een dikke buis gaan plaatsen vanaf het luchtfilterhuis naar de onderbumper.

ik zal binnenkort wat fotos posten van de gemonteerde box en het luchtfilter en eventuele aanpassingen aan het inlaat traject.

in totaal heb ik iets meer dan € 600 betaald voor het setje. ik zal ook het partnummer van het green filter plaatsen zodat mensen deze kunnen nabestellen. bij ventura kostte het filter € 120 incl reinigings en olie set, dit zal elders ongetwijfeld goedkoper kunnen.
 
Re: ervaringen ventura tuning en green luchtfilter

Peterbaarlo,

een mooi en duidelijk review Big Grin Zoals jij beschrijft ervaar ik het ook, ben namelijk ook in het bezit van een venturabox. Heb de greenfilter des tijds niet genomen. vond de prijs nog wat aan de hoge kant en ik had mij niet kunnen verdiepen in het verhaal daarachter. Daarnaast waren er ook weinig reviews en informatie over het vervangen van de filters te vinden. Maar jouw verhaal zal ik onthouden.
 
Leuk om te lezen.
Ik zit er zelf ook over te denk om de ventura box te nemen, maar dan twijfel ik toch weer omdat ik hierboven dan weer lees dat de trekkracht onderin toch nog een beetje tegenvalt.
Ook heb ik op een TDI of Seat forum gelezen dat iemand zijn Seat Ibiza met en zonder box op de rollenbak heeft laten testen en dat de vermogenstoename slechts 1 PK was en dat koppel met iets van 10NM was toegenomen.
Ik weet het dus nog niet.
 
er kunnen nu eenmaal geen wonderen verricht worden, de turbo komt pas bij 1500 toeren in dus logisch dat je daaronder niks hebt.. dan is het een gewone 1.2 atmosferische diesel
 
ik heb ook de box en de filter. had het filter een paar weken later als de box dus voelde ook goed het verschil tussen met box zonder en met filter(met filter is beter). heb destijds veel rond gebeld zelfs de inporteur van green maar helaas had niemand het filter alleen ventura dus heb je ook niks aan een nr. of het moet inmiddels anders zijn.
 
Dit heb ik terug gevonden op internet (www.tdiclub.nl, Seat 1.2 TDI Ecomotive):

gisteren op de rollenbank bij JD te Lochem.
Standaard met c.a. 2000 km op de teller is 81.4 pk en 204.1 nm.
Met powerbox 82.9 pk en 212.6 nm.
Het verbruik is 1 :25 met of zonder en maakt 0.0 uit.

We hebben de auto div malen getest, eerst orgineel en na minimaal 5 minuten laten lopen met de module ertussen,óók andersom getest.
Daar zit geen verschil in.
Heb de module terug gestuurd ,en netjes mijn centjes terug gekregen.

Daarom twijfel ik dus over de Ventura box :?
 
de powerbox werkt zeker wel hoor! de auto is er een stuk vlotter van geworden, ik twijfel alleen of je werkelijk +90 pk hebt en een koppel van meer dan 200 nm.
Ik had hiervoor een golf VI tdi 90pk en de bluemotion is nu zeker net zo snel maar de golf was dan ook 250 kg zwaarder.

ik had die recentie op de tdiclub ook al gelezen en dateerd van oktober vorig jaar, wellicht is de box aangepast? ik ben in iedergeval tevreden, zeker over het luchtfilter dat ik erbij besteld hebt. door de combinatie heb je weer het idee dat je in een volwaardige auto rijdt, voor de tuning had ik regelmatig bij overschakelen dat de auto stil viel en niet wou optrekken. Dit is nu bijna geheel weg. Het is nu zelfs zo dat als de schakelindicator aangeeft dat ik terug moet schakelen maar dat ik vanuit stationair toerental in de 2e versnelling goed wegkom, in de 3 gaat dit wat moeizamer.

tussensprint in de 5 e versnelling van 80 naar 120 was origineel 18 seconden, getuned 14 seconden.
0-100 was origineel 14 seconden, getuned 11-12 seconden.

Mijn auto heeft nu in totaal 1100 km gelopen waarvan 450 km getuned.
 
Wat is er zo anders aan de green luchtfilter, vergeleken met de originele luchtfilter?

Heeft het plaatsen van een luchtfilter een positief effect op de tijdige schappen, zonder een tuning?

En mocht je auto door de politie onderworpen worden door een algehele autoinspectie waarbij ze ook je moterkap even open doen en zo'n box vinden... Zit je dan in grote problemen? Heb gelezen dat je bij zo'n constatering alsnog de BPM van de auto moet betalen.

Ik twijfel ook of je nog wel je (dealer)garantie behoudt na een tuning...

Deze reply heb ik geplaatst omdat ik dit ook wel zou willen, maar eerst zeker van de zaak wil zijn. :geek:
 
vandaag de polo 6r bm vergeleken met een polo 1.4 tdi 80 pk van 2009 met 35k op de klok, mijn polo 6r bm met 2100 km op de klok.
We zijn met z'n tweeën te keer gegaan op een N-weg,
zonder de box van ventura (wel met green luchtfilter) kan ik met de bm de polo de 1.4 tdi nauwelijks bijhouden (slipstream) tot de 120 en dan trekt de 80 pk polo weg tot aan zijn top van 165 km/u.
0 - 100 sprint wint de polo 80 pk makkelijk ivm met betere versnellingsverhoudig en een paar pk meer.

na plaatsen ventura box op de bluemotion gaan de 1.4 tdi en bm tot 60 km/u gelijk op, na overschakelen in zijn 3 bij de bm valt de 1.4 tdi terug, met de bm in zijn 4 door naar de 160 en de 1.4 tdi polo is helemaal zoek :mrgreen:

de box van ventura doet dus zeker meer dan 1 pk en een paar nm extra. of het werkelijk de beloofde 17 pk en 35 nm meer is zal alleen een rollerbank kunnen bewijzen maar ik ben content.
 
Ook ben ik vandaag langsgeweest bij Ventura. Was van plan om alleen chip te nemen maar heb toch ook greenfilter erbij genomen.

Ik heb niks toe te voegen aan eerder verteld verhaal hierboven. Auto rijdt nu zoals het hoort te rijden. Genoeg trekkracht in alle toerengebieden. Verschil is duidelijk merkbaar. Zelfs met een duwtje in de rug van de turbo.

Kost wat maar heb er geen spijt van... Zeker aan te raden i.c.m. greenfilter.

EDIT:

In zijn 5e versnelling 70-80 rijden doet ie nu zonder stotteren of rare brom...
 
@ HakanC, money well spend dus ;)
maar die green filter, gaat dat niet problemen geven met de luchtmassameter?
ik las zoiets dat olie filters die konden verstoppen oid?
 
VW  6R  1.2TDI 
@Gewoonjan

Bij eerste montage sowieso niet. Je moet juist heel goed opletten als je het reinigt en daarna weer met olie inspuit. Als je te veel olie doet kan dit inderdaad voor problemen zorgen.

Bij Greenfilter zit duidelijk een handleiding hoe je het moet doen. Maar blijft inderdaad oppassen.
 
BlueBlueMotion zei:
Dit heb ik terug gevonden op internet (http://www.tdiclub.nl, Seat 1.2 TDI Ecomotive):

gisteren op de rollenbank bij JD te Lochem.
Standaard met c.a. 2000 km op de teller is 81.4 pk en 204.1 nm.
Met powerbox 82.9 pk en 212.6 nm.
Het verbruik is 1 :25 met of zonder en maakt 0.0 uit.

We hebben de auto div malen getest, eerst orgineel en na minimaal 5 minuten laten lopen met de module ertussen,óók andersom getest.
Daar zit geen verschil in.
Heb de module terug gestuurd ,en netjes mijn centjes terug gekregen.

Daarom twijfel ik dus over de Ventura box :?

Ik deel je ervaring. Mijn vorige auto (BMW 118D) had ik ook uitgerust met een Ventura powerbox. Na een keer wat sprint testen gedaan te hebben met een 118D zonder powerbox ben ik gaan twijfelen. Op geen enkele sprint 0-... en ...-... was mijn auto sneller dan de auto zonder powerbox. Vervolgens auto op de rolbank laten zetten om zekerheid te krijgen. Wat denk je slechts 0,9 pk toenamen en nagenoeg gelijk koppel aan standaard auto!

Vervolgens ook nog een hoop problemen gehad met brandstof toevoer. Wat de powerbox doet is enkel meer brandstof inpompen. Dit resulteerde in een lekkende brandstofpomp. Hiermee nog veel gezeik gehad met garage aangezien zij sterk het vermoede hadden dat er gerommeld was met de auto!

Advies, begin niet aan z'on powerbox als je auto je lief is. Mocht je echt meer vermogen willen ga dan voor een normale chiptuning. Iets duurder maar betere kwaliteit en echt vermogenswinst!
 
@Joepie73

ik zie de rij ervaringen van de de Polo Bluemotion rijders anders wel positief over de Ventura powerbox...iedereen jubelt dat ze meer vermogen hebben
misschien was het in die tijd dat de Ventura powerbox nog in de kinderschoenen stond? de ontwikkelingen hebben waarschijnlijk niet stil gelegen en er zullen vast verbeteringen geweest zijn aan de powerbox...
zijn natuurlijk allemaal aannames maar goed mensen die een bluemotion bezitten weten wel wat de tekortkomingen zijn...bij een BMW 118D heb je echter die tekortkomingen niet (wegrijden en op hoge snelheden kun je al bloedjesnel inhalen). misschien dat daardoor je gevoel van "GETUNED" je beetje bekocht voelt...zit ik in de buurt? :roll:
 
Boys Ventura Box niet verwarren met "PowerBox" of al die andere universele dozen die je via duitse sites voor voor 200 euro kan krijgen.

Ik heb sterk het idee dat als je over een externe module hebt, de meeste mensen gelijk aan "powerbox'' denken.

De echte Powerbox van toen was niks anders dan een weerstandje dat de temparatuursensor van de motor voor gek hield waardoor er meer brandstof werd gespoten.

Venturabox kun je echt niet hiermee vergelijken. En ik kan geen één andere gebruiker vinden die geen verschil heeft gemerkt...
 
Na meer dan een maand rijervaring:

Ik heb inderdaad het idee dat er niet zoveel Pk's erbij komen, maar eerder dat er meer koppel bij een breder toeren bereik beschikbaar komt.

Topsnelheid heb ik geen verandering kunnen ontdekken. (gemiddeld 174 km/h GPS) Hij rijdt nu gewoon zoals ie hoort te rijden maar ook niet meer dan dat.

Zou ik het weer doen?? Ja. Vooral als je veel op de weg zit zoals ik (70.000 km/jaar) zou ik het doen.
 
na 1,5 maand en 8800 km ben ik het ook met HakanC eens, merk wel groot verschil tussen heet en koeler weer na tuning, bij koeler weer is hij iets gretiger (voornamelijk koppel) op het gaspedaal in het 1400 - 2400 tpm bereik. Met de airco aan bij heet weer moet je nog steeds bij 95km/u in zijn 5 terug naar de 4 schakelen om snel naar de 130 km/u te kunnen trekken om op de meest linkerbaan te komen zonder dat de a4's en mondeo's op je hoedenplank kruipen.

zeker omdat er geen echte chiptuning beschikbaar is zou ik het ook zo weer doen. het lijkt er ook nog niet op dat dit type motor op korte termijn echt gechipt kan worden, verwacht wel dat met chippen er meer uit te halen is.

zou ook nog wel eens de diode mod op de LMM willen proberen (dit werkte mooi bij de 1.9 PD TDI motoren alhoewel ze er wel wat rauwer van gingen lopen) dit gaf vooral onderin meer trekkracht omdat de LMM de maximale luchtstroom doorgeeft aan de ECU en deze voor desbetreffende toerental de maximale hoeveelheid diesel inspuit.
Echter durf ik dit nog niet echt met mijn 7 weken jonge polo...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!