ervaringen 4 seizoenenbanden

Sinds jaar en dag wissel ik 2 maal per jaar de banden om nagelang het jaargetij voor de zomer of winterbanden. Naast de werkzaamheden heeft het als voordeel dat alles achter het wiel schoon geblazen kan worden, de wielbouten invetten en de afkomende wielen een schoonmaak beurt krijgen. Ik ben binnenkort toe aan nieuwe zomer banden. Nu vraag ik mij af kan ik niet beter een set all seasons banden aanschaffen, ik rijdt ongeveer 15000 pj. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort banden?
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Was toevallig laatst een discussie over in het "Wat heb jij gedaan aan je polo"-topic.

Ik zou de Michelin CrossClimate en Vredestein QUATRAC 5 rustig aandurven, ik ga er zelf denk ik ook op over zodra mijn zomerbanden op zijn. De Michelins voldoen trouwens ook aan de eisen om in Duitsland als volwaardige winterband te worden ingezet.

Wisselen met de winters heb ik nog nooit gedaan, rij normaliter altijd op zomerbanden door. Als je in de winter je rijgedrag niet aanpast dan gaan alleen winterbanden je echt niet redden.

Ik zou zelf dus rustig voor de Michelins gaan.
 
Een 4season band van een premium merk (zoals Michelin) is een prima band. Ik heb zelf de introductie van deze band mee mogen maken gegeven door een vertegenwoordiger van Michelin. 4 season banden zijn bedoelt voor mensen die niet de meest sportieve rijstijl hebben, maar gewoon een normale/rustige rijstijl hebben. Vaak de wat oudere bestuurders. Ik zie op je profiel dat je een Blue-GT rijd, best een sportieve polo dus. Het compound van een 4season band is vrij zacht, in vergelijking met een zomer band. Dit heeft in de zomer als nadeel dat je vrij veel rol geluiden zult ervaren en minder grip hebt op warm wegdek. Voor echte winterse omstandigheden (lees Duitsland) mis je met een 4season band de eigenschappen van een echte winterband, deze bevat meer en kleinere lamellen waardoor sneeuw beter word afgevoerd.

Kortom, het zijn prima banden maar bedenk goed wat voor auto je rijd en welke rijstijl je hebt. Een los setje winterbanden op stalen velgen kost de kop niet o_O
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
de wielbouten invetten


Umm... Echt serieus? Geen grap? Really?

Wielbouten trek je aan met een momentsleutel op 110nm tot zeg 125nm. De hoeveelheid nm is gekalibreerd op een schone en droge schroefdraad. Wanneer je deze voorziet van vet zal je de bouten ver boven de specs vastzetten.

Gevolgen. Brekende bouten, schroefdraad stuk in de naaf. Te veel spanning op de naaf. Etc.
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr en iichel
ik rij eigenlijk al jaren op vier seizoenen banden. Nooit ergens last van gehad, al moet ik zeggen dat ik ook geen hele heftige winters heb meegemaakt met mijn polo. En wat natuurlijk belangrijk is, is om je snelheid aan te passen, ik ga in de winter nergens overmoedig rijden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 GTI 180 PK 
Umm... Echt serieus? Geen grap? Really?

Wielbouten trek je aan met een momentsleutel op 110nm tot zeg 125nm. De hoeveelheid nm is gekalibreerd op een schone en droge schroefdraad. Wanneer je deze voorziet van vet zal je de bouten ver boven de specs vastzetten.

Gevolgen. Brekende bouten, schroefdraad stuk in de naaf. Te veel spanning op de naaf. Etc.
2x per jaar wielen wisselen en de bouten ingevet, evenals het contactvlak van de remschijf, aanhalen met 110 Nm absoluut nooit geen problemen. Verschillende wielbouten van kennissen die het niet hebben overleeft doordat ze niet zijn ingevet ofwel vast oxyderen. ook een verkeerd moment kan hiertoe leiden. De norm schone en droge schroefdraad ken ik niet, misschien moet daar nieuwe aan toe gevoegd worden.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Het is zeker niet de bedoeling om wielbouten (overmatig) in te vetten. Je wilt met een bepaald moment een bepaalde trekspanning bereiken op de bout. Door de bout in te vetten en alsnog met hetzelfde koppel vast te zetten, rek je de bout verder uit elkaar en riskeer je plastische vervorming.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Hansstaal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!