EPC en motorlampje

Gisteren heeft mijn auto na 3,5 maand in bezit te hebben helaas een probleem gekregen en natuurlijk net nadat de 3 maanden garantie voorbij zijn.
Dit zul je altijd hebben als je niet dicht bij huis bent en het begin van de avond is dat alles gaat sluiten.

Na verschillende stukken en stukjes rijden op de dag parkeer ik de auto om even snel wat te kopen en bij terug komst gaat het EPC lampje aan.
Het klinkt niet fijn dus zet hem maar uit, op slot en open en probeer het nog een keer. Nu gaat naast het EPC lampje ook de het motorstoringslampje aan.

Gelukkig is de auto altijd dealer onderhouden geweest en zit er nog mobiliteitsgarantie op de auto. Gebeld met deze service van volkswagen en uiteindelijk de lokale dealer gesproken met de vraag of de auto nog rijdt en of ik naar de dealer kon rijden 2/3 min rijden.

Gevraagd of dit geen kwaad kon omdat de auto sinds de melding alleen gestart is en niet mee gereden maar zolang ik niks geks hoor zou het goed moeten gaan.
De rit er naartoe was een aparte ervaring. heel weinig vermogen maar als je eenmaal op snelheid was 30/40 dan reed die eigenlijk gewoon goed.

Aangekomen bij de dealer plugt die de laptop er in en geeft die een turbo foutmelding (digitale melding zei de monteur geen idee wat een niet digitale melding is).
Hij heeft via de computer toen de moter uitstond nog even de actuator stang laten bewegen, dit piepte en klonk volgens hem alsof er wat weerstand was maar deed het wel.

Helaas kon er niks aan gedaan worden en is de auto bij de dealer achtergebleven en gaan ze er aankomende week naar kijken.

Ik hoop dat ze maandag-dinsdag zonder al te lang zoeken kunnen zeggen wat het probleem is en dan hoop ik maar dat het niet heel duur gaat worden.

zoals ik al eerder in een andere post over ketting geluid heb aangegeven is de auto naar de garage geweest omdat de actuator stang trilde bij de start en dit zou geen kwaad kunnen (dealer & verkopende partij). Waarbij die 3 weken geleden nog bij de verkopende garage is geweest omdat er iets vervangen moest worden hebben ze ook naar dit geluid gekeken en zeiden dat het geen kwaad kon.

Dus ik ben heel benieuwd wat het is en of het te linken valt aan dit geluid wat destijds bestempeld is als geen kwaad kunnen. Dat zou met een beetje geluk kunnen zorgen dat financieel wat terug te halen is bij de verkopende partij.

Nu ben ik nog aan het bedenken hoe ik het het beste kan gaan oppakken naar de verkopende garage toe.

Heeft iemand anders eens een dergelijk probleem gehad? dat het gerelateerd aan de turbo was?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Ik heb t zelfde gehad. Bleek bij mij een slecht sluitende wastegate te zijn. Dit omdat het heveltje wat de actuator stang in zit heel erg was uit gesleten. Daardoor ook weinig opbouw van turbo druk. Uitlaatspruitstuk vervangen en ging weer als een malle.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik heb t zelfde gehad. Bleek bij mij een slecht sluitende wastegate te zijn. Dit omdat het heveltje wat de actuator stang in zit heel erg was uit gesleten. Daardoor ook weinig opbouw van turbo druk. Uitlaatspruitstuk vervangen en ging weer als een malle.
Dankjewel voor je reactie. Weet jij nog wat dat ongeveer gekost heeft, een indicatie.

Ik ben benieuwd wat ze vinden en of ze vandaag al tijd hebben om er naar te kijken.

@Sal, dat is een goeie. Ik zal dit vragen is ook handig om terug te koppelen naar de verkopende partij.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Dankjewel voor je reactie. Weet jij nog wat dat ongeveer gekost heeft, een indicatie.

Ik ben benieuwd wat ze vinden en of ze vandaag al tijd hebben om er naar te kijken.

Ik heb het vervangen van t spruitstuk zelf gedaan. Materiaal zat ongeveer rond de 480 euro. De diagnose was niet enkel uitlezen. Maar ook logjes maken rijden t rijden, turbodruk opbouw vergelijken etc.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik heb het vervangen van t spruitstuk zelf gedaan. Materiaal zat ongeveer rond de 480 euro. De diagnose was niet enkel uitlezen. Maar ook logjes maken rijden t rijden, turbodruk opbouw vergelijken etc.
Dat is niet niks omdat zelf zo te kunnen pin-pointen en te vervangen.

Gewoon uit interesse hoe ben je dan bij het uitlaatspruitstuk uitgekomen. Of kun je de actuator en dat stukje waar het aan vast zit niet op zichzelf vervangen?

Dat klinkt er naar dat mijn hoop dat ze het snel vinden bij hoop gaat blijven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Dat is niet niks omdat zelf zo te kunnen pin-pointen en te vervangen.

Gewoon uit interesse hoe ben je dan bij het uitlaatspruitstuk uitgekomen. Of kun je de actuator en dat stukje waar het aan vast zit niet op zichzelf vervangen?

Dat klinkt er naar dat mijn hoop dat ze het snel vinden bij hoop gaat blijven.

Als je heel goed voelt achter je hitte schild kom je bij t heveltje van de wastegate. Dat is niet los te vervangen helaasch. Daar zou je met een beetje geluk de speling moeten kunnen voelen. Of het hitte schild verwijderen, dan kan je zien wat er gebeurd. Een goede garage kan uitlezen wanneer de auto maximale turbodruk bereikt. Eerst deed de mijne dat pas rond de 2700 toeren. Nu rond de 1800.

Maar een internet diagnose is lastig natuurlijk. Het kan bij jou ook iets anders zijn, maar dit geeft je mogelijk een richting.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Als je heel goed voelt achter je hitte schild kom je bij t heveltje van de wastegate. Dat is niet los te vervangen helaasch. Daar zou je met een beetje geluk de speling moeten kunnen voelen. Of het hitte schild verwijderen, dan kan je zien wat er gebeurd. Een goede garage kan uitlezen wanneer de auto maximale turbodruk bereikt. Eerst deed de mijne dat pas rond de 2700 toeren. Nu rond de 1800.

Maar een internet diagnose is lastig natuurlijk. Het kan bij jou ook iets anders zijn, maar dit geeft je mogelijk een richting.
Dankjewel voor je uitleg. Duidelijk verhaal.

Hij staat bij een Wealer dealer dus ga er vanuit dat ze de kennis over een polo in huis hebben en dit soort problemen.

Ze waren vandaag nog niet toegekomen om er naar te kijken en hij ging er vanuit dat ze dit morgen gaan doen en zou mij dan ook de foutcode doorgeven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Zojuist de garage gesproken en ze hebben het kunnen terugleiden naar de laaddruk regelaar. Deze geeft een waarde van 3,8 waar het niet onder de 4,2 mag komen (dit zegt mij verder niks)

Dit staat los van de actuator begreep ik er uit, dus dit verder met de verkopende garage gaan oppakken gaat weinig zin hebben.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!