Elektrische raambedieningsmodule kapot?

Dag allemaal,

Ik begin hier zo onderhand vaste klant te worden op het techniekforum. Vandaag was ik op mijn stage (best n end weg) en toen ik na m'n werkzaamheden terugliep naar de parkeerplaats zag ik dat beide m'n ramen omlaag stonden. Nu moest het uiteraard weer keihard regenen en m'n auto stond langs het water dus mijn hele interieur is zeiknat.
Het maakte daarnaast niet uit wat ik probeerde (raamknopjes, sleutel omgedraaid houden etc.) ik kreeg beide mijn ramen niet meer omhoog.

Aangezien ik geen zin had om de snelweg over te gaan in keiharde regen met m'n ramen wagenwijd open, heb ik maar de ANWB gebeld. De beste man was redelijk snel ter plaatse en heeft zowat anderhalf uur staan knutselen aan de bedrading en zekeringen. Bleek dat de zekering voor het raam aan de bestuurderskant gelijk knapte als hij er een nieuwe in deed. Na nog wat gepuzzel concludeerde hij dat de controlemodule voor het raam defect was, waardoor beide ramen niet bediend konden worden en dat dat helaas niet ter plekke opgelost kon worden. Na een innovatieve high-tech tijdelijke oplossing (raam loshalen van mechanisme en een stuk hout eronder om m omhoog te houden, samen met genoeg tape om de aarde 3x rond te gaan) kon ik op weg naar huis.

Nu snap ik niet precies wat de beste man bedoelde met controlemodule, en heb niet goed mee kunnen kijken wat hij precies bedoelde. Naar mijn weten zitten er gewoon 2 schakelaartjes in de deur die de motortjes van beide kanten aansturen, hoe kan het dan zijn dat beide kanten niet werken als de module aan 1 kant kapot was? Ik wou de wegenwachtmeneer ook niet langer ophouden want er zaten nog een paar anderen te wachten langs de weg. Mijn vraag is dus nu wat is deze controlemodule en is deze zelf makkelijk te vervangen?

Alvast dank!
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 MPI 
Maar dan zou het knopje aan de bijrijderskant nog wel moeten werken toch? Of is dat allemaal met elkaar verbonden?
De ECU heeft een signaal gekregen, waardoor je ramen naar beneden zijn gegaan en weigeren nu te sluiten (soort van beveiliging?) Lijkt mij dat de oorzaak moet worden gezocht in het feit dat die zekering er elke keer direct uitspringt.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
De ECU heeft een signaal gekregen, waardoor je ramen naar beneden zijn gegaan en weigeren nu te sluiten (soort van beveiliging?) Lijkt mij dat de oorzaak moet worden gezocht in het feit dat die zekering er elke keer direct uitspringt.
Wist niet dat dat zo geavanceerd werkte, als de ECU de ramen tegenhoudt zou dit dan te zien zijn op een vagcom?
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 MPI 
Het kan ook zijn dat er vocht in de deurconnectoren is geslopen. Controleer ff je bedrading bij je deur paneel als je je deur hebt geopend. Zit het zwarte kapje om de bedrading los dan zouden je ramen automatisch open kunnen gaan! Dat zou ook het eruit springen van de zekering kunnen verklaren.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Het kan ook zijn dat er vocht in de deurconnectoren is geslopen. Controleer ff je bedrading bij je deur paneel als je je deur hebt geopend. Zit het zwarte kapje om de bedrading los dan zouden je ramen automatisch open kunnen gaan! Dat zou ook het eruit springen van de zekering kunnen verklaren.
Bedoel je die rubberen hoes waar al die kabels doorheen gaan, met die schroef-connector die in de auto zelf steekt? Die heb ik al bekeken en heb geen vocht of kabelschade kunnen zien (toen ik die schroefconnector weer terugdeed sloot de luchtleiding van de CV niet helemaal goed meer aan trouwens, maar dat heeft zichzelf opgelost nu). De kabel die in de raammotor stak leek mij op zo'n waterdichte kabel dus ik betwijfel of het daar aan ligt. Ook de connectors die in de deurknopjes steken kon ik geen vocht in vinden. Of het aan de kabels zelf kan liggen kan ik niet zien, deze zitten allemaal gebundeld in een soort vilt (welke dus wel vochtig aanvoelde!).
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 MPI 
het kan zijn dat de linker stuk is en dat de rechter dan denkt 'ja ik mis de aansturing' en er ook mee kapt.
Verbeter me als ik het fout heb.
Maar is het niet zo dat je linker raam motor ook het regelapparaat is voor alle portieren?

Gezien het interieur nat geworden is zijn je raamschakelaars niet kapot? Als deze nat zijn geweest kunnen deze vreemde storingen geven.
 
Verbeter me als ik het fout heb.
Maar is het niet zo dat je linker raam motor ook het regelapparaat is voor alle portieren?

Gezien het interieur nat geworden is zijn je raamschakelaars niet kapot? Als deze nat zijn geweest kunnen deze vreemde storingen geven.
Ik heb deze toevallig al eens eerder vervangen en heb de oude nog, kan morgen eens proberen of die wel werken. Aan de bestuurderskant zitten inderdaad de schakelaartjes voor beide ramen, samen met knopjes voor de cv. Maar kan die storing dan ook zorgen dat het raamschakelaartje aan de passagierskant niet werkt? En dat het ramen sluiten met sleutel ook niet werkt aan beide kanten?
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 MPI 
hi guys,
Ik ben een redelijke noob op autotechniek, maar heb deze al veel problemen met mijn accu gehad.als gevolg heb ik de zekeringen lijst doorlopen om de boosdoener (autoradio) tijdelijk uit te schakelen. Op dit overzicht staat ook aparte regel eenhei
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TSI GTI 180pk 
hi guys,
Ik ben een redelijke noob op autotechniek, maar heb deze al veel problemen met mijn accu gehad.als gevolg heb ik de zekeringen lijst doorlopen om de boosdoener (autoradio) tijdelijk uit te schakelen. Op dit overzicht staat ook aparte regel eenhei
Hoi,
Heb je misschien een fotootje van die zekeringenlijst? Ik kan hem zelf nergens vinden
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 MPI 
Alsjeblieft. Komt ook van deze site.
 

Bijlagen

  • Zekeringen_Polo_6R_11.PNG
    Zekeringen_Polo_6R_11.PNG
    32.1 KB · Weergaven: 14
  • Zekeringen_Polo_6R_4.PNG
    Zekeringen_Polo_6R_4.PNG
    22.4 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20210204-022053_Firefox.jpg
    Screenshot_20210204-022053_Firefox.jpg
    147.9 KB · Weergaven: 13
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TSI GTI 180pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!