EGR klep VW Polo stuk na update

Beste communityleden,

Mijn EGR klep van mijn VW-Polo Bluemotion 6R (uit 2011) is afgelopen weekend stuk gegaan. Ik zal mijn verhaal beknopt vertellen.

September 2016
- Ik breng mijn auto naar Pon Hilversum om de EA 189 update te doen.
- Auto dezelfde dag nog afgeleverd. Netjes.

September 2016 - heden
- Ik vind dat de auto iets trager is geworden. Zeker in z'n 1 uit stilstand en laag in de 2e versnelling komt de auto moeilijk op gang, maar ga er vanuit dat dit standaard is na de update. Afgelopen week begint de motor in de 3e versnelling een klein beetje te stoten, maar is na 2-3 keer wel weer voorbij. Ik voel het wel, mijn vrouw als ze rijdt niet smiling smiley

Afgelopen vrijdag:
- Vermogen Polo wordt minder op de snelweg, gele spiraaltjes beginnen te knipperen op dashboard
- Auto aan de kant gezet bij tankstation. Motor wil niet boven de 1000 toeren komen en smoort er dan in. Auto wil zelf herstarten, maar gaat dood.
- ANWB komt erbij. Leest de motor uit en ziet een 'turbostoring'. Ik zei gelijk: kan de EGR wel zijn (want had al even op Google gezeten tijdens het wachten)
- ANWB schroeft een metaalplaatje bij de EGR klep waardoor deze uitgeschakeld wordt.
- Auto rijdt weer als een zonnetje, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is een tijdelijke fix. ANWB: EGR klep is stuk en moet vervangen worden.

Zaterdag
- Contact gehad met Pon Dealer Hilversum
- Komt u de auto maar brengen dinsdag (na pasen). Gelijk gezegd of er ook een coulance is want op het internet zijn er veel soortgelijke verhalen bekend. Antwoord was gelijk nee.
- Ik word even later teruggebeld, er kan mogelijk coulance zijn, maar ze willen hem eerst uitlezen.

Dinsdag:
- Auto afgeleverd bij Pon
- Ik word in de middag gebeld. Ja, EGR koeler moet vervangen worden (zo goed ik weet zit de klep daar aan vast). Die is niet stuk gegaan door de update maar omdat wij in september tijdens de update een andere storing hebben gezien
- Pon heeft deze storing in september 2016 niet aan mij doorgegeven dus ik geef aan dat ik dit niet netjes vindt en wil dat ze coulance toepassen. De klep is nu eenmaal stuk gegaan na de update en ze hebben een storing verzwegen.
- Pon komt met een aanbod dat ze 50% van 1150 euro vergoeden. Ik vind dit nog steeds een enorm bedrag maar ik heb geen andere optie want wordt voor het blok gezet. 'Take it or leave it'.
- De auto wordt nu gerepareerd. Wat goed is om te weten:
- Ik heb in september update 1 gekregen. Er schijnt een update 2 voor Polo's te zijn omdat update 1 niet helemaal goed schijnt te zijn. Iemand ervaringen? Pon geeft aan dat ze er mogelijk geen nieuwe sofware over heen kunnen schrijven.
- Er zijn veel meldingen op het internet, vele mensen krijgen 90% vergoed, maar bij mij gooien ze het dus op 'een andere storing', waardoor ze maar 50% willen vergoeden.
- Ik laat het dus nu repareren, want mijn vrouw heeft de auto nodig voor haar werk, maar wil er wel werk van maken. Zij hebben verzwegen dat er een storing in de auto zat: of het nou wel de update is of 'de andere storing' die ze verzwegen hebben maar laten mij zo wel achter met een rekening van 575 euro. Bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor het graag.

Ik houd jullie hier op de hoogte hoe het vordert.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Nee dat niet @iichel, mijn hart heb ik al gelucht bij mijn vrouw en collega's ;)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers. Ervaren zij problemen na de update? Is de EGR klep daar ook na de update stuk gegaan. Rijdt de auto als een zonnetje na de update?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Beste loggies,

Schakel de EGR gewoon uit? Dat is nu mogelijk met de 1.2 tdi.

€ 150,- bij PKCHIPTUNING.NL in utrecht.

Ik heb dat ook gedaan en auto rijdt veel beter.
 
Volkswagen  Polo 6R 2011  1.2 tdi bluemotion 101 pk EGR OFF 
Beste communityleden,

Het tv-programma Radar heeft inmiddels een onderzoek gestart naar de problemen die zich -mogelijk- voordoen na de update. Ze vragen om rijders van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda.

Uit de inleiding van het onderzoek: Radar is benieuwd hoe dit is verlopen. Heb je de update laten uitvoeren? Ben je er tevreden over? Hoe zijn de prestaties van de auto nu?

ALLEMAAL INVULLEN: https://www.radartestpanel.nl/R.aspx?a=166&as=gm5c1JT4H0
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik merk dat mijn polo héél af en toe een keer stottert tijdens het rijden. Het is dan ook alleen wanneer ik een constante snelheid rij. Tot nu toe zie ik nog geen reden tot paniek. Binnenkort sowieso even langs de dealer voor een grote beurt.
 
Volkswagen  Polo 6R TEAM  1.6 TDI 105PK 
Lekker eraf met die EGR, en gelijk chippen. Kost je in verhouding met die EGR reparatie niks...

Nu even over de EA189 actie. Als je deze update hebt laten uitvoeren en de auto geeft DAARNA een milieu gerelateerde storing, EGR of roetfilter, moet PON dit vergoeden. Dit is duidelijk bij alle dealers bekend, en staat in de 'actie voorwaarden' beschreven. Maar heeft je auto wel een milieu gerelateerde storing opgeslagen? Zo niet, dan geld deze regel niet... Mijn advies mocht het nog niet gerepareerd zijn -> ga langs een andere dealer met je verhaal.

Edit: ik lees dat je EGR koeler kapot is. Dit heeft helaas geen verband met de software update, dus krijg je dit ook niet vergoed van PON. Je zegt dat een vorige storing 'verzwegen' is. Hoe wil je dit bewijzen? Jou woord tegen dat van hun... Je kunt bij je service adviseur het oude werkorder opvragen. Staat hier niks op over de storing die mogelijk jou EGR koeler gesloopt heeft, heb je nog een 'poot om op te staan'. Veel succes met touwtrekken!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Ik heb exact dezelfde probleem na update. Vroeger was het als een zonnetje, maar nu het optrekken in zijn eerste vanaf stilstaand. Auto gaat bijna flauwvallen
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
  • Leuk
Waarderingen: BVS
Goedenmiddag,
Zoals ik het heb mee gekregen van de dealer, na update egr stuk wordt er voor 100% vergoed. Maar het verschil van de ene dealer dan de ander dealer. Vw dealer een voor een bellen.
 
volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Polovl
Hallo,

ook ik heb helaas storing.....uit laten lezen....en jawel hoor. De EGR klep werkt niet naar behoren. geadviseerde oplossing => vervangen.
Ik merk met rijden nog totaal geen verschil met voordat het lampje begon te branden. Het is volgens de garage dan ook geen noodzaak om direct te doen, maar op den duur kom je aan vervanging toe.
na veel zoek en spitwerk op internet zie ik dat wegschrijven in de software een oplossing kan zijn. echter mijn garage zegt dat met de foutcode (ik weet code nr niet) het wegschrijven niet werkt. Tuning garage zegt van wel.

iemand ervaring ermee?

ben benieuwd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI bluemotion 
Hallo,

ook ik heb helaas storing.....uit laten lezen....en jawel hoor. De EGR klep werkt niet naar behoren. geadviseerde oplossing => vervangen.
Ik merk met rijden nog totaal geen verschil met voordat het lampje begon te branden. Het is volgens de garage dan ook geen noodzaak om direct te doen, maar op den duur kom je aan vervanging toe.
na veel zoek en spitwerk op internet zie ik dat wegschrijven in de software een oplossing kan zijn. echter mijn garage zegt dat met de foutcode (ik weet code nr niet) het wegschrijven niet werkt. Tuning garage zegt van wel.

iemand ervaring ermee?

ben benieuwd.

Je kan hem inderdaad gewoon weg laten schrijven zodat EGR in z'n geheel niet meer werkt.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Hallo,
bedankt voor je snelle antwoord.
gisteren met vw gebeld. kan onder garantie (extra garantie sinds afgelopen maand door software update) vervangen worden. Alleen, vanochtend weer gereden.....lampje uit...niets aan de hand????
goed in de gaten houden en ik denk erover om hem idd weg te schrijven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI bluemotion 
Hallo,
bedankt voor je snelle antwoord.
gisteren met vw gebeld. kan onder garantie (extra garantie sinds afgelopen maand door software update) vervangen worden. Alleen, vanochtend weer gereden.....lampje uit...niets aan de hand????
goed in de gaten houden en ik denk erover om hem idd weg te schrijven.

Lekker laten vervangen onder garantie, heb je een nieuw onderdeel erin. Dan laten wegschrijven, slijt het niet en heb je wel netjes onder garantie een nieuwe. Doorrijden met een waarschijnlijk defecte is niet aan te raden, met een beetje pech houdt hij er helemaal mee op en moet je misschien zelfs die mannetjes in gele busjes raadplegen.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Egr laten wegschrijven zou ik niet doen man. Heb van de week rdw gebeld omdat k dezelfde probleem had en gevraagt of het gevolgen voor de apk zou zijn. En die zijden precies dit: op dit moment kunt u het wel doen het heeft nog geen gevolgen op de apk maar in de toekomst willen we daar strengere controles uitvoeren op auto's met een roetfilter of een katalysator van de fabriek afkomstig zijn omdat er veel gesjoemeld wordt met het uitstoot van auto's.
 
Volkswagen  6r  1.2tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!