EGR afdoppen VW Polo 6R 1.2 TDI --> done

iichel

Exclusive lid
12,822
4
8,053
283
Van de 1.2 TDI CFWA motor is helaas de motor software nog steeds niet gekraakt. Chiptunig, EGR delete en DPF deletes kunnen daarom niet.

Recent kwam ik een post van Durban tegen en die linkte naar een EGR 'simulator'. Dat leek me wel interessant dus uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid heb ik zo'n ding gekocht.

Gisteren heb ik 'm ingebouwd op de Polo 1.2 TDI van een vrijwilliger en tot zover zijn de resultaten positief; geen storingen en geen DTCs. Vandaag heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald en die schoongemaakt, en meteen de EGR afgedopt. De afdekplaatjes (2) zitten op het inlaat spruitstuk en aan de inlaatzijde van het EGR pijpwerk.

De EGR simulator die ik gekocht heb: http://www.ebay.co.uk/itm/11-EGR-Va...koda-Seat-1-2-TDI-CR-CFWA-75BHP-/172368835761
De EGR simulator wordt aangesloten op de luchtmassameter en op de EGR stekker.
Installatie was makkelijk, het luchtfilterhuis en het eerste stukje buis naar de turbo heb ik verwijderd. Daarna zie je, als je naar beneden kijkt, een grijze stekker. Die klik je los met een lange schroevendraaier en klik je op de stekker van de simulator. 15 minuten werk, met koude motor.

Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk is een klusje van ongeveer 2 uur incl in- en uitbouw. Ik heb grotendeels de guide van workshop-manuals.com aangehouden --> http://workshop-manuals.com/skoda/f...lter/removing_and_installing_intake_manifold/
Ik heb ook de common rail verwijderd (2 12-kant bouten en 3x injector leidingen) en de smoorklep van het inlaat spruitstuk losgehaald ipv het losmaken van de buis tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk. De pakking heb ik vervangen, zoals voorgeschreven.
Ook zit er een kabelboom vast aan de regulator voor de variabele inlaatkleppen, dit stond niet duidelijk in de manual. Overall is het goed te doen voor een hobbyist.

Als het inlaatspruitstuk eraf ligt, dan is het pijpje van de EGR er zo af te halen en schroef je de plaatjes er zo op. Schoonmaken was wel nodig na 160.000km (5mm aanslag in het spruitstuk en 3mm op de kleppen van de inlaat). Nu kun je ook mooi makkelijk bij het oliefilter komen Stick Out Tongue
De auto startte wat slecht nadat alle brandstofleidingen los waren geweest, waarschijnlijk doordat er wat lucht in het systeem zat.

De eenzame getuige:
af53b88e-1f83-4717-b3e5-b4f73d0658a9.jpg

De patient tijdens de operatie:
2016-12-03 16.00.53.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je goed gedaan iichel, leuk om het zelf te doen, leerzaam en dat voor die prijs.og_+1.gif

Als je met EGR problemen bij de garage terecht komt dan wordt er niet blij van.
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
Volgens mij is dit het systeem wat bij tuningsgarages op begint te komen aan bekendheid! Top dat het gedeeld wordt op het forum! Ik ga nog even googelen en zeer waarschijnlijk ook bestellen.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Ik heb de uitgebreidere set met wat meer blindplaatjes ook besteld en gemonteerd, maar ik heb het buisje niet meer terug geplaatst. Bij 175.000 was de boel flink smerig.
Mijn P0405 foutmelding is met deze ingreep verholpen!
 

Bijlagen

  • IMG_7702.JPG
    IMG_7702.JPG
    1.1 MB · Weergaven: 323
  • IMG_7705.JPG
    IMG_7705.JPG
    1.1 MB · Weergaven: 314
  • IMG_7712.JPG
    IMG_7712.JPG
    1.2 MB · Weergaven: 276
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Ja klopt Iichel, daarom zei ik ook besteld. Er zijn 2 sets op eBay en ik zou de meest uitgebreide aanbevelen voor lezers om alles lekker af te doppen.

Ik heb het spruitstuk er niet af gehad, wel zag ik veel aanslag door de opening in de zijkant. Ik wilde eerst zien of de set deed wat het beloofde en wil de inlaat nog een andere keer gaan doen. Was er na de schoonmaak iets te merken aan verbeterd rijden?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Toen ik deze guide maakte was de Delphi ECU van de 1.2TDI nog niet gekraakt, dat kwam toen net pas een beetje op.
Inmiddels is het inderdaad mogelijk de EGR eruit te laten schrijven. Dat is sinds enkele weken bij de gerenomeerde tuners mogelijk.

Ik was met elkaar ongeveer 90 euro kwijt, da's iets goedkoper dan de chiptuning.
 
Toen ik deze guide maakte was de Delphi ECU van de 1.2TDI nog niet gekraakt, dat kwam toen net pas een beetje op.
Inmiddels is het inderdaad mogelijk de EGR eruit te laten schrijven. Dat is sinds enkele weken bij de gerenomeerde tuners mogelijk.

Ik was met elkaar ongeveer 90 euro kwijt, da's iets goedkoper dan de chiptuning.

merk je een verschil met de prestaties dan voorheen. zuiniger, beter optrekken , etc ?
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Als je de EGR software matig dicht laat zetten, moet je toch ook de drf verwijderen. Volgens mij werken deze esamen. Nu dat de software gekraakt is dit geen probleem meer. Heeft iemand hier al ervaring mee? Wel een probleem als de auto niet meer apk wordt goedgekeurd.
 
Volkswagen  Polo  1.2TDI 
Bij mij is de EGR softwarematig eruit gehaald. Was geen probleem. EGR staat dicht en auto rijd goed zonder problemen. APK is ook geen probleem. Roetfilter zit er gewoon nog onder. Auto voelt voor mijn gevoel beter, net alsof ie beter kan ademen. Heb er nu ongeveer 2000km mee gereden en top.
Kan het aanbevelen. Alleen 1 ding, als je het doet zet dan niet de nieuwe software erop van VW met oog op het sjoemel gedoe. Word ie niet beter van volgens de jongens van ProCartuning.
 
Volkswagen  polo  1.2 TDI 
Ik zie op ebay inderdaad twee types EGR simulators staan. Ik vraag mij af, waarom zou ik de uitgebreide versie met meer afdop plaatjes kopen?
Is toch alleen maar meer werk?
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!