Dubbele achteruitrijlampen

deMercer

Voormalig teamlid
2,586
4
38
Aangezien ik houd van een "er symmetrisch uitziende" auto is het rode stuk van het mistachterlicht links mij een doorn in het oog, aangezien dat rechts gewoon wit is. Nu dacht ik slim te zijn, en de normale linker achterlichtunit te vervangen door een Engelse (want daar zit dan het achteruitrijlicht). Roodchromen lampje erin, en klaar! Dat werkte wel met m'n vorige auto (Fiat 500).

Helaas werkt deze truc niet bij de Polo ... als ik nu het mistachterlicht inschakel, blijft het donker achter de auto?!? Het waarschuwingslampje voor kapotte verlichting gaat overigens niet branden.

Iemand enig idee? Zo de Polo zo intelligent zijn dat 'ie het verschil ziet tussen een 21W halogeenlamp en een 21W gloeilamp? Het lampje is trouwens niet defect, dat doet het namelijk wel als remlicht...

Moderator edit:

Inmiddels is er een handleiding online, gemaakt door de Topicstarter!
http://www.mypolo.nl/handleidingen/volkswagen-polo-v/electronica/6r-dubbele-achteruitrijlampen/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
vreemd.. Bij mij asia achterlichten had ik juist het probleem dat mijn achteruitrijlicht toen juist rood was en mijn mist achterlicht wit omdat ze daar ook aan de verkeerde kant van de weg rijden.. Zou dus gewoon moeten werken?

Is het geen mogelijkheid het 'binnenwerk' van je originele unit over te zetten op de engelse?
 
Ja, dat is zeker mogelijk: de binnenwerken passen gewoon over en weer. Daar zat ik ook al aan te denken, maar dan moet ik het nu wit licht gevend mistachterlicht rood zien te verven (en dan het liefst natuurlijk wel weer rood verchroomd, anders zie je alsnog het rode lampje zitten). Dat gaat dan de te nemen route worden als het niet lukt om het Engelse binnenwerk aan de praat te krijgen. Vind het namelijk echt vreemd dat dat nu niet werkt...
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
zeg DeMercer, als je toch bezig bent, waarom niet gelijk het hele mistachterlicht en achteruitrijlicht plan omgooien en er iets unieks van maken? :mrgreen:
alsin dubbel achteruitrijlicht en dan je mistachterlicht op de plek van de reflectoren in je bumper doen? Stick Out Tongue

ghehe ok laat maar, beetje over creatieve geest momenteel Stick Out Tongue
maar succes ermee!
 
VW  6R  1.2TDI 
Ik vind het ook een goed idee van Gewoonjan. Als jij het nu eerst voor mekaar bokst, Smartie86, kun je daarna precies vertellen wat & hoe ;)
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ik vind het ook een goed idee van Gewoonjan. Als jij het nu eerst voor mekaar bokst, Smartie86, kun je daarna precies vertellen wat & hoe ;)
Ik zal dat zelf eerst moeten uitdokteren, is het uberhaupt wel mogelijk?? Verder ben ik nog met 1001 andere zaken bezig en moet ik nog een bumper regelen met de daarbijhorende euro's, waardoor een klus van dit kaliber nog niet voor meteen zal zijn.. Natuurlijk kan een beetje hulp (bumper, uitwerken idee, etc) alles vlugger laten verlopen Big Grin
 
Geen idee of het überhaupt mogelijk is. Maar het idee spreekt me wel aan! Big Grin
Na de vakantie zal ik eens aan de slag gaan met dit idee, de beginnen met het doormeten van de achterlichten en de achterbumper eens nader bestuderen.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ooit een keer bij een oude Golf een probleem met niet goed verbonden pinnen opgelost door het binnenwerk van het linker- en rechter- achterlicht om te wisselen. Op die Golf waren de binnenwerken symmetrisch en uitwisselbaar, alleen de aanvoerende kabel had een andere pinbezetting. Ook moest een enkele lamp in een andere (extra) fitting gestoken worden.

Misschien heeft de Polo een soortgelijk iets en moet je de pinbezetting van de aanvoerende kabel links gelijk maken aan rechts.
 
Deze week beide linkerunits (NL en de UK) opengemaakt en naast elkaar gelegd. Het verschil is meteen duidelijk: de onderste twee pinnen van de zes zitten net andersom. In de ene loopt de 5e dood en gaat de 6e naar het mistachterlicht, in de andere is het net andersom. Zie foto:
2012-07-17 LHD en RHD linkerachterlampunit2.jpg
Met de opmerking van Gewoonjan in mijn achterhoofd tijdens de vakantie, ben ik vervolgens flink aan het knutselen gegaan. Met het volgende resultaat:

Dubbele achteruitrijlichten:
2012-07-18 Dubbele achteruitrijlampen.jpg

En inmiddels ook weer een mistachterlicht:
2012-07-18 Verplaatst mistachterlicht.jpg
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Thanks!
Nee, ik houd het bij eentje. Twee mistachterlichten roepen over het algemeen een heftige schrikreactie bij mensen op, is me opgevallen. Veel zien ze dan aan voor de remlichten.
Bij mijn eerdere auto's die over twee mistachterlichten beschikten, heb er ook altijd bij eentje (de rechter) het lampje uitgehaald.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!