DSG software aanpassing

Hallo allemaal!

Ik heb me eigen geprobeerd te verdiepen in de DSG bakken van VW. Ik kom overal op internet tegen dat de DSG-7 bakken, ook wel genaamd DQ200, een probleem geval schijnt te zijn. Door het vroege opschakelen schijnt er ongekend veel slijtage aan de bak te ontstaan. Nu heb ik bij DSG dokter / TVS engineering gezien dat je een software aanpassing kan laten doen aan de DSG bak. Hiermee veranderen zij o.a. de schakelmomenten, waardoor onnodige slijtage wordt weg genomen. Althans, dit hebben zij mij toegezegd via de mail.

Nu zou ik graag willen weten of iemand van jullie hier ervaring mee heeft? Positieve en negatieve, gooi maar op! Big Grin

Groet :mrgreen:
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Hallo allemaal!

Ik heb me eigen geprobeerd te verdiepen in de DSG bakken van VW. Ik kom overal op internet tegen dat de DSG-7 bakken, ook wel genaamd DQ200, een probleem geval schijnt te zijn. Door het vroege opschakelen schijnt er ongekend veel slijtage aan de bak te ontstaan. Nu heb ik bij DSG dokter / TVS engineering gezien dat je een software aanpassing kan laten doen aan de DSG bak. Hiermee veranderen zij o.a. de schakelmomenten, waardoor onnodige slijtage wordt weg genomen. Althans, dit hebben zij mij toegezegd via de mail.

Nu zou ik graag willen weten of iemand van jullie hier ervaring mee heeft? Positieve en negatieve, gooi maar op! Big Grin

Groet :mrgreen:
Rosinfield gaat van de week zijn GTI(AW) laten chippen een de DSg aanpassen. Misschien dat je volgende week wat meer erover komt te weten.
Zelf vind ik de schakelmomenten ook niet fijn van de GTI. In mijn Audi schakelt het veel soepeler. Heeft waarschijnlijk ook met de afstemming van de DSG7 te maken.
 
Ik kom overal op internet tegen dat de DSG-7 bakken, ook wel genaamd DQ200, een probleem geval schijnt te zijn. Door het vroege opschakelen schijnt er ongekend veel slijtage aan de bak te ontstaan.
Ik mag hopen dat er ook nog Polo AW rijders zijn die ook positief zijn over de DSG in de praktijk, we hebben namelijk onze schakel Polo verkocht voor een (nog te leveren) DSG :eek:
 
Volkswagen  Polo AW Highline R-Line DSG  1.0 TSI 135pk (VAGtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Bosino en Arends1989
Ik mag hopen dat er ook nog Polo AW rijders zijn die ook positief zijn over de DSG in de praktijk, we hebben namelijk onze schakel Polo verkocht voor een (nog te leveren) DSG :eek:
Nou hier een helemaal tevreden DSG rijder hoor! Ik had mijn vorige DSG laten aanpassen maar was daar toch niet helemaal tevreden over. Natuurlijk had ik terug kunnen gaan voor fine-tunen maar heb dat niet gedaan. Ik heb wel gebeld naar het bedrijf van de tuning en mij werd toen gezegd dat de nieuwe schakelmomenten net zo schakelde als je met een handbak zou doen. Ik vond vooral het van drie weer terug naar de twee met een teveel van soort tegencompressie gaan. Werd gewoon vervelend. Ik laat de bak dus zoals het is.
 
Volkswagen  Polo AW Comfortline  1.0 TSI 95ps DSG 
  • Leuk
Waarderingen: WiZZiEJP
Ik heb het bij mijn vorige drie auto's, Skoda's met 1.2 en 1.0 tsi laten doen en was er uiterst tevreden over. In D wordt wat later en in S wat sneller opgeschakeld.
Bij de laatste auto, een Fabia 1.0 110 pk, vond ik het echt niet te doen in D. Een en al gebrom en getril. Vaak rijdt men uit arren moede maar standaard in S met deze combinatie. Voordeel van aanpassing is verder dat je weer een (echte) 1e versnelling hebt, waardoor je niet praktisch in zijn 2 weg rijdt. Moet wel zeggen dat de huidige DSG6 in mijn Polo me veel beter bevalt, maar ook die kan nog wat fijner en zeker in combinatie met de tuning is aanpassing wenselijk.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Daar heb ik het ook wel laten doen, evenals bij JD. Nu dus bij VAG techniek. Denk helemaal in geval van de DSG dat het niets uit zal maken; er gebeurt exact hetzelfde softwarematig
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik ben zelf wel tevreden met de DSG! Maar inderdaad, schakelmoment in ze D net te vroeg en in S net iets te laat. En het gas respons in D beetje traag. Maar goed, heb dan ook maar een 1.0 3 cil met 95 PK...
 
Volkswagen  Polo AW 2019 Higlhine R  1.0 TSI 95 PK (120pk) 
  • Leuk
Waarderingen: Tuono en WiZZiEJP
Nee, deze bak is op zich ook best goed. Het is niet dat je er last van hebt, maar het kan beter.
Flipperen doe ik eigenlijk praktisch nooit. De lol is er snel af bij mij.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
blijft echt zeer verwarrend al deze info over de DSG van de 1.0 TSI en de GTI door elkaar -- tis dat ik weet welke forumgebruiker welke heeft
Dat maakt op zich weinig uit. Aanpassing/optimalisatie is altijd de moeite waard, al is de DSG6 op zich minder problematisch. Maar in het geval van een DSG7 zoals in de 1.0 tsi, zou ik het zeker aanraden. Weet niet of dat vroege opschakelen bij jou ook gepaard gaat met het nodige getril en gebrom, kan ook zijn dat dat (mede) te maken had met de carrosserie van de Fabia. Maar het rijdt hoe dan ook een stuk fijner met aangepaste schakelmomenten.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Klopt inderdaad, hij schakelt tussen de 1 en 2 errrrrrug snel op, en dat moment is aardig brommend inderdaad. Mischien niet zo erg als je beschrijft, @Rosinfield, maar zeker niet echt prettig.

Waar ik eerder een probleem mee heb is dat ik gebruikelijk eerst rustig gas geef bij wegrijden om de koppeling te besparen, en zodra deze volledig gepaard is (kun je tuurlijk ook voelen bij de dsg), dan trap ik 'm wat verder in. Maarja, vaak is ie dan al lang in z'n twee, dus blijven de toeren laag, bromt de boel en duurt het weer wat langer voordat ie op gang komt. Soms dan harder trappen om 'm weer in z'n 1 te krijgen, maar dan moet je zo hard trappen dat ie er als een speer vandoor gaat.... dus echt mooi gedoseert kan het bijna niet... wat dat betreft zou ik 'm zeker willen laten optimaliseren.

Maarja, m'n bak heeft vaker haperingen (licht grinding tussen 1 en 2, niet echt lekker de versnelling in, maar gebeurt niet heel vaak), dus liever hou ik 'm in de garantie in geval er iets gebeurt. Bij agressiever rijgedrag doet ie het juist wel beter, maar oef de gedachte om dat met regelmaat te doen doet zeer

Over het algemeen wel tevreden met de DSG7 in the 1.0, maar wel m'n zorgen
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: WiZZiEJP
Ik zou eens bij je dealer informeren hoe die er tegenover staan. Ik denk niet dat de angst voor garantieverlies opweegt tegen de grotere slijtage en kans op problemen als je het zo laat. En dan heb ik het nog niet eens over het toenemende rijgenot. Let wel, het gaat om de kans op problemen, het gaat natuurlijk best vaak goed. Maar het is wel veelzeggend dat de ANWB haar eigen auto's bij TVS laat aanpassen en dat er ook zelfs dealers zijn die er naar doorverwijzen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik mag hopen dat er ook nog Polo AW rijders zijn die ook positief zijn over de DSG in de praktijk, we hebben namelijk onze schakel Polo verkocht voor een (nog te leveren) DSG :eek:

Ik heb nooit gezegd dat ik niet tevreden ben! Stick Out Tongue DSG rijdt heerlijk, alleen als er onnodig veel slijtage wordt veroorzaakt door een verkeerde afstelling van de bak dan wil ik dat er graag uit hebben! :) DSG bakken zijn 1 van de lekkerste automaat bakken volgens mij.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: WiZZiEJP en Rosinfield
Nou hier een helemaal tevreden DSG rijder hoor! Ik had mijn vorige DSG laten aanpassen maar was daar toch niet helemaal tevreden over. Natuurlijk had ik terug kunnen gaan voor fine-tunen maar heb dat niet gedaan. Ik heb wel gebeld naar het bedrijf van de tuning en mij werd toen gezegd dat de nieuwe schakelmomenten net zo schakelde als je met een handbak zou doen. Ik vond vooral het van drie weer terug naar de twee met een teveel van soort tegencompressie gaan. Werd gewoon vervelend. Ik laat de bak dus zoals het is.

En waar had jij dit laten doen?
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Ik zou eens bij je dealer informeren hoe die er tegenover staan. Ik denk niet dat de angst voor garantieverlies opweegt tegen de grotere slijtage en kans op problemen als je het zo laat. En dan heb ik het nog niet eens over het toenemende rijgenot. Let wel, het gaat om de kans op problemen, het gaat natuurlijk best vaak goed. Maar het is wel veelzeggend dat de ANWB haar eigen auto's bij TVS laat aanpassen en dat er ook zelfs dealers zijn die er naar doorverwijzen.


Ik heb me eigen wijs laten maken dat de software aanpassing niet terug te vinden is. Dus dat je er geen gezeik mee kan krijgen als er toch iets kapot gaat wat met de aanpassing te maken kan hebben, klopt dit?
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!