Downpipe/uitlaat

Hoi,

Ik wil binnenkort mijn GTI AW laten chippen.

Heb al wat kleine dingen gedaan als voorbereiding:
- Pipercross filter
- GFB Divertervalve+
- Komt nog een nieuwe turbo inlet/outlet op (zoals bijv: https://sternperformance.de/de/home/293-turbo-inlet-outlet-vag-18-20-tfsi-tsi-is20-is38.html)
- Rij op Euro 98

Verder ben ik aan het twijfelen over een Downpipe en dan meteen stage 2 chippen, of is hier niet veel meer winst te behalen?
Wat kan ik tevens nog doen voor het geluid, de middendemper verwijderen, is er iemand uit limburg/noord-brabant die dit al heeft, waar ik het bij kan luisteren?
Downpipe + middendemper weg, is dit nog mee te rijden of wordt het dan veel te hard?

Hoor graag tips.

Alvast dank!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI 350PK /550NM 
  • Leuk
Waarderingen: ThomH
Je moet er rekening mee houden dat je uitlaat niet meer dan +2dB geluid mag produceren tov de opgegeven nulwaarde. Dit is, volgens de RDW, een APK-afkeurpunt. Tevens rekening er mee houden dat als je aan de grensstreek woont, dit reden kan zijn voor Duitse agenten om je auto in te nemen als er geen Tüv goedgekeurde producten op de auto zitten. Dit moet met Tüv-certificaat bewezen worden.

Downpipe kan, maar een catless downpipe (een downpipe zonder katalysator) zorgt geheid voor problemen met de apk. Je emissie is dan, vrijwel gegarandeerd, te hoog.

Ik zou eerst kijken wat je van het geluid van de downpipe vindt. Dan kan altijd nog de middendemper er tussen uit. Wat betreft de winst met een downpipe kan het bedrijf dat je de auto laat chippen je het meeste uitsluitsel geven.

Succes!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Je moet er rekening mee houden dat je uitlaat niet meer dan +2dB geluid mag produceren tov de opgegeven nulwaarde. Dit is, volgens de RDW, een APK-afkeurpunt. Tevens rekening er mee houden dat als je aan de grensstreek woont, dit reden kan zijn voor Duitse agenten om je auto in te nemen als er geen Tüv goedgekeurde producten op de auto zitten. Dit moet met Tüv-certificaat bewezen worden.

Downpipe kan, maar een catless downpipe (een downpipe zonder katalysator) zorgt geheid voor problemen met de apk. Je emissie is dan, vrijwel gegarandeerd, te hoog.

Ik zou eerst kijken wat je van het geluid van de downpipe vindt. Dan kan altijd nog de middendemper er tussen uit. Wat betreft de winst met een downpipe kan het bedrijf dat je de auto laat chippen je het meeste uitsluitsel geven.

Succes!
Je hebt een nederlands APK goedgekeurde auto, dan gaan die duitsers als nederlandse auto toch zeker niet jou om TUV certificaten vragen van een auto die niet eens in duitsland geregistreerd staat? dit moeten duits geregistreerde auto's waar aanpassingen aan zijn gedaan uiteraard wel kunnen overhandigen.

Downpipe win je gewoon vermogen mee, je motor kan vrijer ademen, geluid veranderd hierdoor ook gelijk al. dan zeker een chip op maat nemen!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Je hebt een nederlands APK goedgekeurde auto, dan gaan die duitsers als nederlandse auto toch zeker niet jou om TUV certificaten vragen van een auto die niet eens in duitsland geregistreerd staat? dit moeten duits geregistreerde auto's waar aanpassingen aan zijn gedaan uiteraard wel kunnen overhandigen.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dat is toch zo. Sterker nog, ze mogen zelf je auto innemen, omdat de regels veel strikter zijn in Duitsland dan in Nederland. Ik heb dit laatst nog nagevraagd bij de Tüv, omdat ik zelf ook op de grens woon en aan het denken was om e.e.a. door te voeren qua modificaties.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dat is toch zo. Sterker nog, ze mogen zelf je auto innemen, omdat de regels veel strikter zijn in Duitsland dan in Nederland. Ik heb dit laatst nog nagevraagd bij de Tüv, omdat ik zelf ook op de grens woon en aan het denken was om e.e.a. door te voeren qua modificaties.
dat klopt die regels zijn strikter als het gaat om auto's die op Duits kenteken staan en TUV gekeurd worden welke 2 jaar geldig is, dat is een duitse regel.
als je het als duitser niet voor elkaar hebt met je tuv mogen ze je auto innemen.
Nederlandse auto's met nederlandse apk welke ook gewoon geldig en erkend word in duitsland hebben die verplichting niet hoor.
Dan kunnen ze half Nederland afvangen bij de grens en geld vangen.

Duitsers moeten bij iedere modificatie aan hun auto dit met TUV gekeurde onderdelen doen plus dat ze als ze dingen veranderen de auto opnieuw moeten laten keuren om dit op het keurings rapport te zetten, doen ze dit niet is dat strafbaar, maar dat geld niet voor nederlandse auto's die hebben daar niks mee te maken
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
@JM89 Door met een Nederlandse auto op Duits grondgebied te rijden moet je auto voldoen aan de Duitse wegenverkeerswet. Zelfde verhaal als dat je in sommige landen 3-4mm profiel moet hebben, het is niet zo dat je vrijuit gaat omdat je Nederlands bent en hier de APK anders is. Idem met M+S banden in Duitsland. Ook een must. De persoon bij de Tüv was er duidelijk over.

Dat het wellicht iets anders/niet gehandhaafd wordt, is een ander verhaal. Maargoed, ik neem t risico met opzet niet. Wilde wel even waarschuwen voor het feit dat het kan. Laatst zijn namelijk ook flink wat auto's staande gehouden/aangehouden onderweg naar Wörthersee, omdat ze met modificaties reden die niet aan de Duitse wet voldoen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Het voertuig moet voldoen aan de regelgeving die geldt voor dat kenteken, niet het land waar je je bevindt. Echter betekent dat dus ook bijv. het geluidsniveau dat op je kenteken staat. Dat daar in NL (bijna) niet op gehandaafd wordt (maar je moet je daar wettelijk wel aan houden) wil niet zeggen dat andere landen dat niet doen. In Duitsland zijn ze daar bijvoorbeeld strikter in, al is dat voornamelijk in bepaalde gebieden.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!