@Robin-1991 je ziet wel degelijk wat aan een distributieriem!
Een aantal vuistregels:
- als de witte opdruk niet meer leesbaar is, zit de riem vaak aan zn kilometers.
- als de tanden van de riem doorgedrukt zijn naar de achterkant van de riem (als een soort vlekken), vervangen
- als de tanden van de riem niet meer mooi passen in de tanden van de tandwielen, vervangen
- als er zich droogtescheurtjes laten zien in de riem, vervangen. (Vaak door veel stilstand, vandaar die 5-10 jaar)
- als er tanden missen op de riem, vervangen
- als de riem een tand versprongen is, vervangen
- als de riem geknapt is, motor/kop en riem vervangen
- als de spanrollen/waterpomp lawaai beginnen te maken, vervangen
- als de riem van spanning afgeweest is, vervangen
- na langdurig stilstand (jaren), vervangen
En gewoon, to be safe, bij een wat oudere occasion, meteen de riem laten vervangen. Handelaren willen nog wel eens sjoemelen, ze plakken een stikker op de motor dat de riem recent vervangen is zonder daadwerkelijk de riem te vervangen.
Overigens valt het vervangen van zon distributieriem reuze mee. Mensen doen hier vaak enorm panisch over. Mn kameraad en ik doen gemiddeld 2á3 uurtjes over een riempje wisselen. Ongeveer alles al meegemaakt. Geen reden meer om nog bang te zijn haha! Opletten op de timingsmarkeringen is het belangrijkste!