Distributie riem

Ik heb edn VW polo 9n uit 2008. Er staan +- 158000 km op en nu is mijn vraag wanneer ik mijn distributie riem moet laten vervangen. Of moest dit al gebeurd zijn geweest?
Alvast bedankt :)
 
Volkswagen  Polo 9n  1.4 
Bij 90.000 hoort hij gecontroleerd te worden. Daarna elke 30.000km een visuele controle. Maar, over het algemeen is die dan al wel aan vervanging toe. Ik hoop wel dat die, gezien de leeftijd, wel een keer gedaan is. En anders is het de investering meer dan waard.
 
2011 Volkswagen  Polo  1.6 TDI 140pk Highline (Geëxporteerd) 
  • Leuk
Waarderingen: DB159
Bij 90.000 hoort hij gecontroleerd te worden. Daarna elke 30.000km een visuele controle. Maar, over het algemeen is die dan al wel aan vervanging toe. Ik hoop wel dat die, gezien de leeftijd, wel een keer gedaan is. En anders is het de investering meer dan waard.
Ok top. Ik ga dit zo snel mogelijk nakijken ! Wat zou het ongeveer kosten als hij vervangen moet worden?
 
Volkswagen  Polo 9n  1.4 
Ik heb edn VW polo 9n uit 2008. Er staan +- 158000 km op en nu is mijn vraag wanneer ik mijn distributie riem moet laten vervangen. Of moest dit al gebeurd zijn geweest?
Alvast bedankt :)
Voor zover ik weet na 10 jaar òf 180 dkm maar vaak eerder dan deze indicatie..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
@Robin-1991 je ziet wel degelijk wat aan een distributieriem!
Een aantal vuistregels:
- als de witte opdruk niet meer leesbaar is, zit de riem vaak aan zn kilometers.
- als de tanden van de riem doorgedrukt zijn naar de achterkant van de riem (als een soort vlekken), vervangen
- als de tanden van de riem niet meer mooi passen in de tanden van de tandwielen, vervangen
- als er zich droogtescheurtjes laten zien in de riem, vervangen. (Vaak door veel stilstand, vandaar die 5-10 jaar)
- als er tanden missen op de riem, vervangen
- als de riem een tand versprongen is, vervangen
- als de riem geknapt is, motor/kop en riem vervangen
- als de spanrollen/waterpomp lawaai beginnen te maken, vervangen
- als de riem van spanning afgeweest is, vervangen
- na langdurig stilstand (jaren), vervangen

En gewoon, to be safe, bij een wat oudere occasion, meteen de riem laten vervangen. Handelaren willen nog wel eens sjoemelen, ze plakken een stikker op de motor dat de riem recent vervangen is zonder daadwerkelijk de riem te vervangen.
Overigens valt het vervangen van zon distributieriem reuze mee. Mensen doen hier vaak enorm panisch over. Mn kameraad en ik doen gemiddeld 2á3 uurtjes over een riempje wisselen. Ongeveer alles al meegemaakt. Geen reden meer om nog bang te zijn haha! Opletten op de timingsmarkeringen is het belangrijkste!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!