Defecte EGR Klep?

Goedenavond,

Sinds een tijdje zit ik met een probleem. Wanneer ik mijn auto start met een koude motor (Polo 6R 1.2 TDI 2011 75pk) loopt hij heel onregelmatig stationair en vallen de toeren weg, ook bij gas geven geen reactie. Ook stottert hij en houd hij in bij het wegrijden. Auto ter controle naar de garage gebracht, deze dacht dat het om de verstuivers zou gaan en heeft deze opgestuurd om na te laten kijken maar deze waren goed uit de test gekomem. Het probleem is enkel met een koude motor, na een paar minuten (5) rijden is er niks meer aan de hand en loopt hij gewoon goed. Tijdens het starten wel wat meer rook ontwikkeling dan eerst en naar mijn idee ook een verhoogd brandstofgebruik.
geeft geen foutcode of storingen aan.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 100pk 
Ik denk eerder (omdat dit alleen met koude motor is) dat je gloeispiralen niet helemaal jovel zijn. Vervangen kost je de kop niet en valt (officieel) onder regulier onderhoud!

Overigens, EGR meteen afdoppen en uitschrijven! Van het hele gezeur af!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Wanneer een egr klep open blijft staan dan kan het zo zijn dat de motor (koud) slecht loopt vooral stationair maar ook langer koud blijft, minder vermogen heeft en meer rookt . Hierdoor is de verbranding niet optimaal (hoger verbruik)en zullen er veel onverbrande gassen in het uitlaatsysteem komen. Dit laatste zou wel te meten moeten zijn. Ook bij een warme motor zou deze stationair toch een beetje belabberd blijven lopen.

Is het niet zo dat de slechte gloeispiralen zorgen dat de motor slecht start maar eenmaal gestart toch wel goed loopt?
 
Volkswagen  Polo 6 AW 2017 1.0 MPI. Golf plus  1.4 TSI 
@GOO eehh als de EGR open blijft staan zal de motor juist sneller opwarmen. Immers, je motor zuigt warme uitlaatgassen direct de (gekoelde) inlaat in.. dit zorgt ervoor dat de temperatuur sneller zal stijgen in de verbrandingskamer (en de rest is te beredeneren).

Defecte gloeispiralen zorgen inderdaad voor een slechte koudestart, maar als de motor eenmaal draait duurt het vaak nog wel even voordat de cilinders, waarvan de gloeispiralen defect zijn, mee beginnen te werken. De motor zal dan een nokkend en kloppend geluid produceren (zeer duidelijk hoorbaar tov een warme motor) en ook zeer onregelmatig lopen. Als er eenmaal warmte in de motor zit zal de, niet voorverwarmde, cilinder ook weer meewerken. De motor zal nu weer soepel stationair draaien.

Overigens ooit eens een Peugeot gerepareerd die midden op de snelweg uitgevallen was nadat er eerst vermogensverlies opgetreden was. Eigenaar had de garage opgebeld, het zou de Turbo zijn die defect was. Kort erna kreeg ik de vraag of ik de turbo wilde vervangen. Omdat ik de symptomen niet bij een defecte turbo vond passen heb ik eerst een onderzoek gedaan: Direct na het starten van de auto begon deze raar te lopen, te roken, ENORM te stinken en kreeg meteen een foutmelding in beeld. Nog geen 10sec later viel de motor stil om niet meer aan te slaan. na enig wachten lukte het mij weer om de motor aan de gang te krijgen waarna het zelfde verhaal zich herhaalde. Vervolgens op Google de (franse) foutmelding nagetrokken, deze wees naar een EGR-storing. Vervolgens de inlaat gedemonteerd, motor weer gestart en met flink veel gasgeven de motor draaiende weten te houden. Resultaat was dat er net zoveel rook uit de inlaat kwam als uit de uitlaat. Na het loskoppelen van de EGR-slang en een plaatje ertussen te hebben gestopt, de auto weer gestart en de motor bleef draaien zonder roken en uitvallen. Conclusie was: EGR bleef open staan. EGR-klep mechanisch afgedopt door er een plaatje tussen te zetten en de auto weer in elkaar gezet. Motor liep weer als de brandweer en er was niks meer aan te merken! Moraal van t verhaal: defecte EGR resulteerd altijd in het slecht lopen van de motor en SOWIESO een foutcode op uitlaatgassen/EGR-waardes. Testen is makkelijk: goudkleurige buis van de inlaat loshalen en de motor starten. komt eroverdadig veel rook uit? -> EGR lek. anders: zoek verder. overigens, afdoppen van de EGR kan nooit kwaad! is alleen maar beter voor je motor, jij ademt liever ook niet je eigen scheten in...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Catunambu, dat de motor sneller zal opwarmen is helaas niet zo, een EGR klep laat uitlaatgassen in de inlaat komen maar wel pas nadat deze door een koeler zijn gegaan. Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur omlaag wordt gebracht. Door deze temperatuursverlaging wordt het stiksftofoxidengehalte (NOx) omlaag gebracht waardoor de uitlaatgassen schoner worden. Dit is het doel van een EGR.
Wanneer een EGR klep open blijft staan wordt dus constant de verbrandingstemperatuur verlaagd waardoor het langer duurt om de motor op temperatuur te krijgen.

Wanneer de EGR van deze betreffende motor wordt afgedopt dan zullen er zich toch nog foutmeldingen voordoen, er zitten diverse sensoren die verkeerde waardes meten. De EGR kan alleen doeltreffend softwarematig worden weggeschreven (via een tuningsbedrijf). Maar ook hier zijn de meningen over verdeeld, de EGR klep is bv nodig voor de regeneratie van het roetfilter. Enerzijds komt er minder vervuiling door een uitgeschakelde egr maar anderzijds zal wanneer er geregenereerd moet worden dit langer duren.

Topicstarter schrijft niets over bijgeluiden (als gevolg van slechte gloeispiralen), @Mike28495 is er al geluisterd of er bijgeluiden zijn? Het zou dan idd een gloeispiraal kunnen zijn zoals Catunambu aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6 AW 2017 1.0 MPI. Golf plus  1.4 TSI 
@GOO Je zult wel gelijk hebben over het opwarmen van de motor, Heb hier zelf hele andere ervaringen mee.

EGR uitschakelen, zeker op een 1.2TDI is zeer erg aan te raden. Het is goedkoper dan een nieuwe EGR klep elke 100k... (ja, mn schoonpa had t zelfs al in minder dan 20k dat die klep kapot ging). Overigens doel ik met mijn verhaal niet op definitief afdoppen van de EGR zonder deze ook echt uit te schrijven, voor testen is het wel makkelijker om te doen. Overigens heeft TS geen foutmeldingen in de computer en lijkt het niet de EGR te zijn. Desalniettemin advieseer ik TS wel om de EGR uit te schrijven.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!