Cold start uitprogrammeren

Hi mensen,
Iemand bekent met het uitprogrammeren/uitschakelen van de cold start? Mijn 9n3 1.6 start dagelijks, soms wel meerdere keren per dag (afhankelijk hoe lang de auto stil staat) met hoge toeren zoals meerdere auto's. Dit is naar mijn weten om de katalysator zo snel mogelijk op te warmen. Echter erger ik mij hier ontzettend aan. Ik moet namelijk een minuut wachten voordat ik weg kan rijden.. Iemand bekent hiermee?
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.6 105pk 
Waarom moet je wachten voordat je weg kan rijden? Klinkt eerder als een lambda of iets dat niet goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI JD: 200pk en 340nm 
Ben je zeker dat dit is om je katalysator zo snel mogelijk op te warmen?

Bij mijn weten wordt bij de 9N3 het stationair toerental enkel verhoogd wanneer je accu/systeemspanning te laag is.
Kan dus zijn dat je accu versleten is, en (binnenkort) vervangen dient te worden.
Door een hoger toerental gaat je alternator sneller draaien, waardoor er meer stroom wordt opgewekt en de systeemspanning omhoog gaat.

Je moet niet wachten totdat het toerental weer gezakt is voordat je mag vertrekken.

1661259808798.png
Bron: Volkswagen Polo 2002 Self-Study Programme 265 - Vehicle electrics
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Nou als ik weg rijd tijdens hoger toerental dan schokt de motor flink met optrekken. Nadat het gezakt is naar stationair, heb ik geen last van dat schokken. Vandaar dat ik de link leg, wachten tot dat het toerental gezakt is (aangezien dit alleen bij koude start is).
Ik ben er niet zeker van dat het te maken heeft met de katalysator, maar zo te lezen zou het met dit hoger toerental niks uitmaken of je nou gelijk weg rijdt of niet.
Dan ga ik toch even de accu testen zoals hierboven genoemd wordt als mogelijke oorzaak?!
Als het aan de lambda zou liggen, dan lijkt mij het dat je hier een foutcode van krijgt? (wat overigens niet het geval is namelijk).
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.6 105pk 
Nou als ik weg rijd tijdens hoger toerental dan schokt de motor flink met optrekken. Nadat het gezakt is naar stationair, heb ik geen last van dat schokken. Vandaar dat ik de link leg, wachten tot dat het toerental gezakt is (aangezien dit alleen bij koude start is).
Ik ben er niet zeker van dat het te maken heeft met de katalysator, maar zo te lezen zou het met dit hoger toerental niks uitmaken of je nou gelijk weg rijdt of niet.
Dan ga ik toch even de accu testen zoals hierboven genoemd wordt als mogelijke oorzaak?!
Als het aan de lambda zou liggen, dan lijkt mij het dat je hier een foutcode van krijgt? (wat overigens niet het geval is namelijk).
Elke auto rijd ronduit ruk als deze koud is. Zelfs mn toyota Aygo uit 2019 rijd ruk met een koude motor. Het uitschakelen van de warmloopregeling zal dit niet oplossen. Het schokkerig rijden komt voort uit een verrijkt mengsel met koude motor. Ga je dit mengsel verarmen zal de motor heel slecht aan slaan en bijna tot niet blijven lopen. Het verhoogd toerental is inderdaad een middel om je kat op te warmen, maar dit word ook gebruikt om de motor met zo min mogelijk brandstofverbruik toch door de eerste opwarmfase heen te helpen.

mijn Volkswagen Kever 1600i laat dit heel mooi zien. Als de auto koud gestart word zal deze 1200rpm stationair lopen. de motor stinkt dan behoorlijk naar benzine en klinkt als een zeer rijk lopende motor (pruttelen en sputteren). Als de motor 1-2min heeft gedraaid hoor je dat het toerental plots 100rpm zakt tot 1100 rpm. Weer een minuut later zakt ie weer 100rpm net zolang tot ie op 900rpm stationair loop staat. In de tijd van de opwarmfase loopt de motor enorm ruk en is er niet soepel met de auto te rijden. Echter, zet ik de auto stil na een lange rit en laat de motor niet volledig afkoelen, zal de ECU besluiten om niet de volledige opwarmfase te doorlopen en begint bijvoorbeeld bij 1000rpm ipv 1200rpm. Op 1600i.de word dit hele opwarm principe heel mooi uitgelegd. Nu heeft mn kever een gaskabel en geen elektronische gasklep waardoor het regelbereik van het stationair toerental beperkt is tot de maximale uitslag van de stationairbypassregelaar.

Lang verhaal kort: het uitschakelen van de warmloop regeling zal niks oplossen. Wat je wel zou kunnen bekijken is de motor temperatuur bij een koude, half warme en warme motor. Deze temperatuur moet binnen de logische waarden vallen. doet ie dit niet dan zal ik eerst een diagnose stellen op 1 van de verschillende temperatuursensoren in de auto. Als de ECU constant denkt dat de motor koud is, zal deze altijd in de warmloop regeling starten.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hier heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad, bij geen enkele auto en ik rij meestal direct weg, wel rustig aan totdat deze op temperatuur is en daarna gaat pas het gas er op.
oke, excuses, ik overdreef een beetje en liet mij gaan. Een auto gedraagt zich wel degelijk anders bij een koude motor vergeleken met een warme motor. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Duidelijk verhaal mensen zo te lezen heeft het aanpassen/uitschakelen van de koude start geen zin. Ik heb de accu nog getest en deze is in goede conditie. Wat betreft de temperatuursensoren is wel een goeie tip!
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.6 105pk 
Hier heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad, bij geen enkele auto en ik rij meestal direct weg, wel rustig aan totdat deze op temperatuur is en daarna gaat pas het gas er op.
Precies dit! Mijn Polo klinkt ook niet lekker tijdens cold start, en is het toerental ook rond de 1100. Als ik wegrijd is dit gelijk over en warmt de auto geleidelijk op tot ik het dorp uit ben. Elke auto heeft dit volgens mij.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  • Leuk
Waarderingen: Polo9n3Hendrik
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!